DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Déčko E. F. Buriana Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_04 Autor Mgr. Radek Šipula Datum 19. 5. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 3. ročník, septima
fotografie EMIL FRANTIŠEK BURIAN
EMIL FRANTIŠEK BURIAN: hudebník, zpěvák, herec, režisér, prozaik, dramatik, divadelní kritik i divadelní ředitel umělecký gigant, představitel předválečné avantgardy, marxista a obdivovatel SSSR v roce 1933 založil vlastní profesionální divadlo D 34, ve kterém v následujících sedmi letech představil desítky inscenací, z nichž některé patří do zlatého fondu českého divadelnictví stejně jako u řady jiných výrazných umělců se na jeho tvorbě podepsala politika, fakt, že již v devatenácti letech vstoupil do KSČ, jeho uměleckou činnost výrazně ovlivnil jeho pověst šéfa výrazně levicově zaměřeného divadla však utrpěla ve chvíli, kdy inscenací HAMLET III. zareagoval na sovětské čistky v oblasti kultury v roce 1941 byl zatčen a zbytek války strávil v koncentračních táborech po skončení 2. světové války činnost svého divadla obnovil, ale to již byla jiná kapitola
DÉČKO E. F. BURIANA: po působení v divadle DADA založil roku 1933 herec, hudebník a režisér Emil František BURIAN divadelní scénu nazvanou D 34 (index označoval konec první divadelní sezóny 1933/34) ve srovnání s OSVOBOZENÝM DIVADLEM (AUTORSKÉ divadlo) se jednalo o divadlo REŽISÉRSKÉ E. F. BURIAN se zaměřoval především na uvádění starších i současných prozaických a básnických děl (aktualizovaných do moderní podoby) do divadelní podoby tak přepracoval díla MOLIÉRA, GOETHA, PUŠKINA, SHAKESPEARA, KLICPERY, ale i HAŠKOVA Švejka či NEZVALOVA dramata
DÉČKO E. F. BURIANA: DÉČKO zahájilo svou činnost na nevelké scéně MOZARTEA v JUNGMANNOVĚ ulici (původně se jednalo o koncertní síň) ještě před 2. světovou válkou se ale přestěhovalo do ulice NA POŘÍČÍ (dnešní DIVADLO ARCHA) 1] 2]
TVORBA E. F. BURIANA: 1. PŘEDVÁLEČNOU TVORBU (avantgarda) BURIANŮV nedlouhý, ale obdivuhodně plodný život lze rozdělit na dvě rozdílná období: 1. PŘEDVÁLEČNOU TVORBU (avantgarda) 2. POVÁLEČNOU TVORBU (ideologická) v době tzv. 1. REPUBLIKY bojoval za LEPŠÍ SVĚT jeho záměrem bylo, aby i nejnáročnější dramatická díla pronikla k obyčejnému divákovi (uváděl proto BRECHTA, DYKA i NEZVALA)
BURIAN - NOVÁTOR 1: ve svém divadle vytvořil typ tzv. REŽISÉRSKÉHO DIVADLA jevištními experimenty ovlivňoval podobu moderního divadla důkazů jeho avantgardního přístupu existuje celá řada například v inscenaci PROCITNUTÍ JARA hráli herci za tylovým závěsem a pro zdůraznění těl bylo použito bodových reflektorů VĚRU LUKÁŠOVOU (Božena BENEŠOVÁ) zase zdramatizoval jako dvě paralelní kvarteta: herecké a smyčcové, v představení tak účinkovalo kompletní PEŠKOVO KVARTETO
BURIAN-NOVÁTOR 2: BURIANOVÝM mimořádným divadelně - hudebním počinem byl tzv. VOICEBAND, recitační sbor založený na hudebnosti slov, který se nejvíce proslavil v MÁCHOVĚ MÁJI (ukázky: VOICEBAND E. F. BURIANA) dalším jeho „vynálezem„ byl tzv. THEATERGRAPH, který v sobě spojoval hereckou akci s hudbou, scénou, fotografií a filmem za pomoci těchto experimentů se snažil o vytvoření tzv. SYNTETICKÉHO DIVADLA (unikátní spojení hudby, tance, zpěvu, recitace i filmové projekce)
VYSVĚTLETE POJMY: VOICEBAND SYNTETICKÉ DIVADLO
ODPOVĚDI NA OTÁZKY: VOICEBAND je odborný divadelní pojem, jenž vyjadřuje sborovou recitaci nějakého literárního textu tzv. synkopickou technikou, která v rytmu a intonaci jevištní řeči napodobuje běžné hudební vyjadřování U koncepci SYNTETICKÉHO DIVADLA zastával E. F. BURIAN. Vznikla s vývojem moderní režie, která sjednocuje jednotlivá umění (hudba, tanec, zpěvu, recitace či pantomima). Jejím nedostatkem je nerespektování specifických vlastností jednotlivých umění, zvláště herectví.
BURIANŮV ODKAZ: za více než třicet let umělecké činnosti po sobě Emil František BURIAN zanechal: 300 hudebních děl (z toho osm oper, například MASTIČKÁŘ, MARYŠA či BUBU Z MONTPARNASSU) 70 jevištních dramatizací 10 vlastních her 2 filmy sbírky veršů sborník povídek i román stovky rozhlasových komentářů, studií, článků a řadu vynikajících režijních počinů po válce vydal soubor povídek OSM ODTAMTUD píseň KAKTUS (3:28)
E. F. BURIAN PO ROCE 1948: únorový převrat odstartoval BURIANŮV umělecký i osobní propad uvěřil totiž v politické procesy a rozhodl se komunistickému režimu sloužit možná tak doháněl ztracené válečné roky, možná chtěl co nejvíce pomoci v boji za lepší zítřky například Ferdinand PEROUTKA brzy po válce napsal, že se BURIAN vrátil z koncentráku s psychickým úrazem v roce 1951 se jeho DÉČKO přejmenovalo na ARMÁDNÍ UMĚLECKÉ DIVADLO (k původnímu názvu se vrátilo za další čtyři roky) dobové angažovanosti podlehla i BURIANOVA hudební tvorba v této době napsal opusy, jejichž názvy dnes vyvolávají spíše úsměv, například MÍR NA OCELI, PÍSEŇ RUDÉHO TRAKTORISTY či O SVAZKU DĚLNÍKŮ A ROLNÍKŮ asi největším jeho uměleckým „průšvihem“ byla hra PAŘENIŠTĚ BURIANOVI příznivci tvrdí, že se E. F. BURIAN ocitl po únoru 1948 v politické a umělecké pasti, neboť se jako zastánce permanentní revoluce v umění stal komunistickému režimu stalinského pojetí nebezpečným existují dokonce věrohodné signály, že ho chtěl komunistický režim poslat za mříže viz české drama po roce 1945
NĚCO K ZAMYŠLENÍ: Do kterého z tří proudů českého dramatu řadíme tvorbu E. F. BURIANA? Z které scény se tzv. DÉČKO vyvinulo? E. F. BURIAN byl zastáncem AUTORSKÉHO, nebo REŽISÉRSKÉHO divadla. Vysvětlete i proč.
ODPOVĚDI NA OTÁZKY: Jedná se o AVANTGARDNÍ proud. OSVOBOZENÉ DIVADLO - DADA - DÉČKO. Jednoznačně režisérské typu divadla, kde je nejdůležitější osobou režisér, režisérské pojetí znamená víc než herecké, neimprovizuje se.
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: 1] - NEUVEDEN. Měšťanský_dům_Mozarteum,_Praha_-_Nové_Město_5296 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Měšťanský_dům_Mozarteum,_Praha_-_Nové_Město_5296.JPG 2] - NEUVEDEN. Praha_Nové_Město,_Na_Poříčí,_banka_04 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha_Nové_Město,_Na_Poříčí,_banka_04.jpg
ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku 1945. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění, 2006. 314 s. ISBN 80-7331-072-4 KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, 2005. 832 s. ISBN 80-7277-179-5 KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, 2008. 600 s. ISBN 978-80-00-02154-6 PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. 1. vydání. Praha: NIPOS, 1981. 248 s. JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1989. 316 s. ISBN 80-204-0037-0 BURIAN, Jan: Nežádoucí návraty E. F. Buriana. Elektronická kniha. 1. vydání. Praha: Galén, 2012. 494 normostran. EAN: 9788072628759