Řecké divadlo
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Tematická oblast:Antika – Řecké divadlo Předmět:Dějepis Způsob využití:Formou prezentace představit studentům vývoj řeckého divadla a jeho významné představitele. Klíčová slova:Tragédie; Aischylos; Sofoklés; Eurípidés; komedie; Aristofanés Druh učebního materiálu:Prezentace
Tragédie Tragédie (z řec. tragóidiá – zpěv kozlů, tragos – kozel, óidé – zpěv) je forma dramatu s vážným obsahem. Hrdina se obvykle dostane do neřešitelného konfliktu s vlastním osudem, v marném boji následně podléhá a je dohnán k záhubě.
AISCHYLOS Je považován za zakladatele antické tragédie. Zavedl druhého herce. Jeho náměty byly mytologické. Věří v neomezenou moc bohů. ORESTEIA - jediná úplně dochovaná antická trilogie. Děj začíná tím, že se král Agamemnon obětuje svoji dceru, aby mohl odjet válčit a po návratu domů z trojské války a je zabit svojí ženou Klytaimnéstrou a jejím milencem Aigisthem. Jeho syn Orestés ho na radu bohů pomstí (zabije vraha i svou matku), ale stane se horším vrahem, než jeho matka. Pronásledují ho Fúrie, z čehož zešílí a hledá pomoc u bohyně Athény, která předsedá soudu a nakonec Fúrie /Eumenidy/ usmíří a Orestovi je odpuštěno.
SOFOKLÉS Napsal 123 tragédií. Zavedl třetího herce. Omezil úlohu sboru, zkrátil děj, zvýšil jeho dramatičnost. KRÁL OIDIPUIS - nejlepší z jeho zachovaných her. Myšlenkou tohoto díla je, že člověk je často souzen a morálně odsuzován za čin, který spáchal nevědomky.
DELFSKÁ VĚŠTÍRNA - PÝTHIA
EURÍPIDÉS Považován za nejslavnějšího a nejvlivnějšího z řeckých tragiků. První evropský dramatik, který uvedl na jeviště velké kulturní problémy. Hlavními hrdinkami bývají v jeho hrách ženy. V jeho hrách nemívají za vývoj společnosti odpovědnost bohové, ale lidé MÉDEA
Komedie Název spojuje Aristoteles s kómos, průvodem spjatým s Dionýsovým kultem. Mezi její prvky patří komické scénky ze života (v kostýmech: vycpaná břicha a zadnice, sborové písně, agón (tj. zápas, např. jara se zimou), tance ve zvířecích maskách.
ARISTOFANÉS Aristofanovy komedie se vždy týkají aktuálních událostí a věcí, které Athéňany trápily