Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Religionistika Název učebního materiálu: Muhammad Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0511 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Chápe význam Muhammada pro vznik a šíření islámu, dokáže přiblížit podstatu dvou významných směrů tohoto náboženství. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.
Muhammad
Životopis 570 nebo 571 NL Mekka syn Abdulláhův rod Hašim zemřel 632 NL
Brzy osiřel Pastevec a pohaněč velbloudů Svatba s bohatou vdovou - Chadídža Kupec 3 dcery – Fátima
Ve 40 letech první zjevení - káže proti mnohobožství - je pronásledován Domněnky: epileptik, hysterik či jiná choroba, měl stavy bezvědomí, vidění či zjevení Sestoupil prý k němu archanděl Gabriel a pravil: „Přednášej.“
622 NL utíká do Mediny = HIDŽRA: začátek muslimského kalendáře Založil první muslimskou obec, mnoho přívrženců 630 dobyl Mekku zpět pro své nové náboženství očistil svatyni KAABA od pohanských symbolů
Umírá nečekaně v 62 letech. Pochován v Medině. Jeho meč je uložen v Istanbulu.
Situace po smrti Mohameda Nejednotnost Rozštěpení na: ŠÍITÉSUNNITÉ
Šíité Strana = šía Šíité = straníci V čele muslimské obce nají stát potomci Proroka Jde o rodovou výsadu První byl Muhammadův bratranec a zeť Alí
Sunnité: Po smrti Proroka se zmocnili vedení náboženské obce chalífové. Chalífát = volený úřad První byl Abú Bakr (bratranec a zeť Muhammada)
Zdroje: ze zdrojů autorky