Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-2- 009 Carving OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-2- 009 Vypracoval: Mgr. Dalibor Janůš SPŠ Uherský Brod
CO JE CARVINGOVÝ OBLOUK Je obloukem řezaným, s minimem smyku, ideálně bez smyku. Při carvingovém oblouku jsou nohy od sebe alespoň na šíři ramen ukázka
Carvingový OBLOUK-tři fáze 1.Fáze zahájení oblouku je typická nakročením a zatížením vnitřní lyže s postupným vkloněním do oblouku a ve směru oblouku, aby zůstala v záběru špička lyže 2.Fáze vedení oblouku je již jízdou po hranách obou lyží, s tělem vkloněným do oblouku, pohledem ve směru oblouku a zachováním širšího postoje 3.Fáze výjezdu z oblouku je bez smyku, těžiště se krátce vrací nad lyže a plynule navazuje fáze zahájení dalšího oblouku
Carving je radikální !!! Neexistuje žádné optimální rozložení váhy na vnitřní a vnější lyži, nejlepší je vždy to nejradikálnější zatížení vnitřní lyže, kterého jsme na lyžích daného rádiusu při dané rychlosti (díky odstředivé síle) schopni. Neexistuje příliš velký náklek, či snížení trupu, příliš velké zatížení špiček. Je potřeba zakleknout a snížit těžiště co nejradikálněji. Neexistuje správně vyvážený postoj předozadní rovnováhy, je třeba dostat těžiště co nejvíce dopředu a radikálně zatížit špičky lyží Žádné vklonění těžiště a náklon do oblouku není příliš extrémní, limity nám klade pouze dotyk těla s terénem. „Všechny cviky a pohyby je třeba dělat radikálně, aby nám teprve (v náklonu neškodné) pády stranou odhalily fyzikální hranice lyží a techniky.“
Výhody carvingu Jednodušší pohyby = jednodušší a rychlejší výuka Snadné zahájení oblouku - potřebujeme pouze trpělivost Lyžař sám vlastně nezatáčí, pouze přenáší těžiště z jedné strany na druhou Ke skvělému vyžití postačí i dobrému lyžaři mírný sklon sjezdovky Skvělý, sportovní pocit z jízdy už při nižší rychlosti i na mírném svahu
Nevýhody carvingu Potřeba širší a upravené sjezdovky Potřeba více místa na sjezdovce Příčné křižování sjezdovky-nutnost neustálého sledování situace za sebou! Nebezpečí srážky se "šusujícími" sjezdaři! Možnost čelní srážky s jiným carverem při uzavírání oblouku na vrstevnici! Široký rozsah, rychlost a nepředvídatelnost carverových oblouků!!!
Výběr carvingových lyží 1.Typ lyže-délka lyže 2. Rádius Radius představuje poloměr oblouku kružnice, kterou opíše lyže pomocí vykrojení své hrany. Je uváděn v metrech. Čím je kratší lyže, tím je radius (oblouk) menší a lyže více zatáčí 3.Tvrdost lyže
Druhy carvingových lyží dle předchozích vlastností „jedno z nejčastěji používaných rozdělení“ Racecarver – volné sportovní lyžování v delších obloucích, R=15-22m, délka -10cm až +0cm. Slalomcarver - sportovní lyžování především v krátkých obloucích, funcarving, při větší délce lyže náběh do univerzálna, R=10-13m, délka -25cm až -10cm Skicross – sportovní jízda ve středních až delších obloucích, mírně rozšířená lyže (šířka pod vázání cca 68-70mm), vhodné i na rozbitější sjezdovku - R=14-17m, délka -15cm až 0cm Allrouncarver – široké spektrum použití, jízda rekreační až středně sportovní, především střední oblouk, R=13-17 m., délka -15cm až -5cm Allmountain – sportovní jízda, vhodný i pro občasné výlety mimo sjezdovku, šířka lyže pod vázáním cca 72-78mm, R=11-18 m., délka -15cm až 0cm Shortcarver – pro rychlou výuku začátečníků, funcarving, délka do140 cm, R=7-9 m. Freeride/Freestyle - speciální lyže určené především pro jízdu v prašanu mimo sjezdovky (freeride) nebo trikovou jízdu ve snowparcích (freestyle, slopestyle)
Jinak také… …dle vykrojení (radius) a délky oblouku pod 14 m - slalomky (typ jízdy krátké oblouky) 14 -16m - univerzálky na střední oblouk nad 17 m - obřačky
Otázky a odpovědi při výběru carvingových lyží Jezdíte delší oblouk větší rychlostí? delší lyže, větší rádius (vykrojení) Jste vyšší a těžší? delší, tvrdší lyže Jste menší a lehčí? kratší, měkčí lyže Jezdíte na upravené sjezdovce? lyže užší ve středu Jezdíte mimo tratě nebo na neupravené sjezdovce? lyže širší ve středu
Děkuji za pozornost a celé téma shrneme v následujícím instruktážním filmu