Procvičovací cvičení – vzory podstatných jmen Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_32_INOVACE_169 Základní škola Loket, okres Sokolov Procvičovací cvičení – vzory podstatných jmen Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. ©Mgr. Soňa Patrochová
Název: Určování vzorů, pádů a rodů podstatných jmen Anotace: pracovní listy jsou určeny k procvičování probraného učiva Autor: Mgr. Soňa Patrochová Jazyk: Český Očekávaný výstup: správné psaní i/y v koncovkách podstatných jmen Klíčová slova: rod, číslo, pád, vzor podstatných jmen Druh učebního materiálu: pracovní listy Druh interaktivity: Cílová skupina: žáci 1.stupně základní školy Stupeň a typ vzdělávání: 1.stupeň ZŠ - základní Ročník: 4. Vazby na ostatní materiály: učebnice a pracovní sešit ČJ 4.ročník – Nová škola Brno
Roztřiď slova podle rodu MUŽSKÝ PŘÍTEL DŮM OREL LÁHEV KLUZIŠTĚ HOUSE TAJEMSTVÍ ČEPICE ŽENSKÝ LEŽ AUTO LVÍČE ZAHRADA DATEL SEŠIT KŮŇ OBRAZ STŘEDNÍ PLOUTEV KOPYTO ZELÍ HNÍZDO ZPĚV LIŠKA
Urči vzor u podstatných jmen mrak __________ borovice __________ krokodýl __________ pravítko __________ pánev __________ doupě __________ broskev __________ král __________ veverka __________ kolo __________ medvěd __________ bydlení __________ drahokam __________ koště __________ mast __________ čáp __________ slunce __________ ulice __________ chůva __________ míč __________
Doplň y/i a vytvoř věty domácí úkol_ ____________________________ divocí holub_ ____________________________ staré chalup_ ____________________________ kyselé zel_ ____________________________ chůze po hráz_ ____________________________ rozzuření lv_ ____________________________ černí kos_ ____________________________ zaseté obil_ ____________________________ ulovené ryb_ ____________________________ vánoční cukrov_ ____________________________
Vyber správně slovo do věty a dej ho do správného tvaru Děti chodí každý den do __________ . želva Dala jsem si kytici do skleněné __________ . povidla Od práce mám na rukách __________ . škola Výr, sýček a puštík patří mezi naše __________ . ozdoba Maminka nosí na krku řetízek s __________ . mozol Mám ráda babiččiny buchty s __________ . pes Živočichové s krunýřem jsou __________ . váza Napsal jsem test s mnoha __________ . perla Šli jsme na procházkou se __________ . sova Na vánoční stromeček jsme pověsili __________ . chyba
Převeď slovo do daného tvaru jetel – 1.pád, číslo množné - __________ letadlo – 7.pád, číslo množné - __________ káva – 7.pád, číslo množné - __________ lev – 1.pád, číslo množné - __________ cibule – 7.pád, číslo množné - __________ mísa – 4.pád, číslo množné - __________ truhla – 2.pád, číslo jednotné - __________ orel – 7.pád, číslo množné - __________ pole – 6.pád, číslo množné - __________ reklama – 2.pád, číslo jednotné - __________
Roztřiď slova podle rodu MUŽSKÝ DŮM SEŠIT PŘÍTEL OREL OBRAZ ZPĚV DATEL KŮŇ ŽENSKÝ LÁHEV ČEPICE LEŽ ZAHRADA LIŠKA PLOUTEV STŘEDNÍ PERO AUTO HOUSE KLUZIŠTĚ KOPYTO HNÍZDO TAJEMSTVÍ ZELÍ
Urči vzor u podstatných jmen mrak hrad borovice růže krokodýl pán pravítko město pánev píseň doupě kuře broskev píseň král muž veverka žena kolo město medvěd pán bydlení stavení drahokam hrad koště kuře mast kost čáp pán slunce moře ulice růže chůva žena míč stroj
Doplň y/i a vytvoř věty domácí úkoly Po škole si napíšu domácí úkoly. divocí holubi Divocí holubi znečišťovali náměstí. staré chalupy Staré chalupy měly šindelové střechy. kyselé zelí Kyselé zelí obsahuje vitamín C. chůze po hrázi Chůze po hrázi je velmi nebezpečná. rozzuření lvi Rozzuření lvi řvali v klecích. černí kosi Černí kosi krmili svá mláďata. zaseté obilí Zaseté obilí rychle rostlo po dešti. ulovené ryby Tatínek přinesl domů ulovené ryby. vánoční cukroví Ráda peču s maminkou vánoční cukroví.
Vyber správně slovo do věty a utvoř správný tvar Děti chodí každý den do školy. Dala jsem si kytici do skleněné vázy. Od práce mám na rukách mozoly. Výr, sýček a puštík patří mezi naše sovy. Maminka nosí na krku řetízek s perlami. Mám ráda babiččiny buchty s povidly. Živočichové s krunýřem jsou želvy. Napsal jsem test s mnoha chybami. Šli jsme na procházkou se psy. Na vánoční stromeček jsme pověsili ozdoby.
Převeď slovo do daného tvaru jetel – 1.pád, číslo množné - jetele letadlo – 7.pád, číslo množné - letadly káva – 7.pád, číslo množné - kávami lev – 1.pád, číslo množné - lvi cibule – 7.pád, číslo množné - cibulemi mísa – 4.pád, číslo množné - mísy truhla – 2.pád, číslo jednotné - truhly orel – 7.pád, číslo množné - orly pole – 6.pád, číslo množné - polích reklama – 2.pád, číslo jednotné - reklamy
Základní škola Loket, okres Sokolov Seznam použité literatury a pramenů: 1. Zdroj - 2. Zdroj – PHDR. JAROMÍRA KVAČKOVÁ. <i>Český jazyk 4 nově</i>: <i>Pracovní sešit pro 4. ročník</i>. Tiskárna Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-210-5. JANÁČKOVÁ, Mgr. Zita a PaedDr. Hana MÜHLHAUSEROVÁ. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. 2. Brno: Nová škola s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-176-4. Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Soňa Patrochová Základní škola Loket, okres Sokolov patrochovas@seznam.cz Březen 2012