Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 22. 5. 2013 Cílový ročník: 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
HMYZ s proměnou nedokonalou
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Genetika člověka.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: počáteční a konečné písmeno,
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Nervová soustava - úvod
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Trávící soustava - úvod
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Pohlavní soustava - muž
Genetika.
Pojmenuj domácí zvířata
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Příbuzenské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Stavba těla živočichů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Poznej volně žijící zvířata
Co máme společného Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Křížovka – příbuzenské vztahy
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Počet nohou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Genetika Přírodopis 9. r..
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Genetické zákony.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.

 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor: Přírodopis  Tematický okruh: Genetika  Téma: Genetika  Metodický list/anotace: Práce seznamuje se základními principy dědičnosti a proměnlivosti u člověka  Jazyk: Čeština  Očekávaný výstup: Žáci chápou základní principy dědičnosti a proměnlivosti  Speciální vzdělávací potřeby: žádné  Druh učebního materiálu: prezentace  Cílová skupina: žák  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň  Typická věková skupina: 13 – 14 let

 Genetika - je to věda, zabývající se dědičností a proměnlivostí  Dědičnost – schopnost předávat vlastnosti potomkům  Proměnlivost – vlastnosti, jimiž se potomci liší od rodičů, prarodičů….

 Nositelkou genetické informace je DNA (deoxyribonukleová kyselina).  DNA – se nachází v každé živé buňce v těle a jsou v ní uloženy geny (vlohy)

 Každý jedinec si nese genetickou výbavu od otce a od matky  Dominantní geny– značíme je velkými písmeny např. AA. Tzn. Pokud je např. u otce dominantní gen pro tmavé vlasy, bude potomek s největší pravděpodobností tmavovlasý  Recesivní geny – značíme je malými písmeny např. aa. Tzn. Tento gen většinou ustupuje dominantnímu genu

 Otec má dominantní vlohu pro modré oči Označíme si ji: AA  Matka má recesivní vlohu pro hnědé oči Označíme si ji: aa  Spočítejte, jakou genetickou výbavu budou mít potomci

A a Aa Všichni potomci budou mít modré oči, protože gen pro modrookost „přebije“ hnědookost.

 Všechna ženská vajíčka obsahují chromozom X  Mužské spermie nesou buď chromozom X nebo Y  Pokud splyne vajíčko X a spermie X – bude to děvče  Pokud splyne vajíčko X a spermie Y – bude to chlapec  Šance je tedy 1:1, že potomek bude chlapec nebo děvče

 Vzpomeňme si na příklad modrookého otce a hnědooké matky…  Výsledkem byli samí modroocí potomci

A a Aa.

 Co se ale stane, bude-li mít potomky jedno z dětí – tedy Aa – dejme tomu modrooká dcera a jiný, hnědooký muž – který bude mít recesivní vlohy pro hnědookost aa?  Zapsáno jako: A aa ????

A aa Aa aa V tomto případě je tedy 50% šance, že potomci budou modroocí nebo hnědoocí.

1. Genetika se zabývá dědičností a …. 2. Nečinné geny, značené většinou malými písmeny se jmenují…. 3. Aktivní geny, značené většinou velkými písmeny se jmenují…. 4. Dvoušroubovice nesoucí genetickou informaci 5. Jinak vloha 6. Jinak gen

proměnlivostí recesivní dominantní dna gen vloha Vyhledej v učebnici, kdo to byl Mendel a čím se zabýval?

 Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, ISBN  Obrázky - vlastní tvorba