Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
Dvouděložné rostliny.
Urči název a zařaď do příslušné skupiny hmyzu
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Vlastnosti sčítání a odčítání
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Jazyk vývojových diagramů
pit – CAD 2011 Nové funkce a rozšíření Strana: 1www.pitsoftware.cz /

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Hmyz s proměnou nedokonalou + Brouci
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Abeceda VY_32_INOVACE_122, 7. sada, ČJ2 Český jazyk, 2. ročník ANOTACE
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
Řez, návrat. Predikát řez (!) Vždy splněn Není povolen návrat přes něj.
Rekurze Predikát predek(X,Y).
Transkript prezentace:

Rekurze Predikát predek(X,Y)

predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).

Dvě varianty rekurze 1.varianta –predek(X,Y) :- rodic(X,Y). –predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z). 2.varianta –predek(X,Y) :- rodic(X,Y). –predek(X,Y) :- rodic(X,Z),predek(Z,Y). Obě jsou správně. Která je efektivnější?

Predikát řez (!) Vždy splněn Není povolen návrat přes něj

Použití řezu Problém s opakovaným výskytem sourozenců (kteří mají dva společné rodiče) sourozenec(X,Y) :- rodic(Z,X),!,rodic(Z,Y).

Predikát fail Nikdy není splněn Použití: technika „konstruktivního selhání“ muz(pavel). muz(petr). zena(petra). vypis:-muz(X),write(X),nl,fail.

Technika cut and fail Způsob definování negace Zařídím, aby člověk nebyl sám sobě sourozencem. –ruzny(X,Y):-X=Y,!,fail. –ruzny(X,Y):-true. –sourozenec(X,Y) :- rodic(Z,X),!,rodic(Z,Y),ruzny(X,Y).

Seznam seznamhlavatělo [a,b,c,d,e]a[b,c,d,e] [[a,c],b,d,e][a,c][b,d,e] [[a,[b,c]],d,e][a,[b,c][d,e] [a]a[] --

Je element prvkem seznamu?

prvek(H,[H|_]). prvek(X,[_|T]):-prvek(X,T).

Ukázka diagnostického expertního systému rule(1,zvire,obratlovec,[1]). rule(2,zvire,rak,[2,3,4]). rule(3,zvire,krab,[2,3,5]). rule(4,zvire,hmyz,[2,6]). rule(5,hmyz,brouk,[7]). rule(6,hmyz,motyl,[8,9]). rule(7,obratlovec,teplokrevny,[10]). rule(8,obratlovec,studenokrevny,[11]). rule(11,teplokrevny,savec,[12,13]). rule(12,teplokrevny,ptak,[14]). rule(13,savec,selma,[15]). rule(14,savec,kopytnik,[16]). rule(15,savec,tlustokozec,[17,18]). rule(16,savec,opice,[19]). rule(17,selma,kocka,[20]). rule(18,selma,pes,[21]). rule(19,selma,tygr,[22,23]). rule(20,selma,jaguar,[22,24]). rule(21,kopytnik,zebra,[23]). rule(22,kopytnik,zirafa,[25,26,24]). rule(23,kopytnik,koza,[27,28]). rule(24,kopytnik,ovce,[27,29]). rule(25,tlustokozec,slon,[30]). rule(26,tlustokozec,nosorozec,[31]). rule(27,tlustokozec,hroch,[32]). rule(28,ptak,pstros,[33,25,26]). rule(29,ptak,tucnak,[33,32]). rule(30,ptak,albatros,[34]). rule(31,ptak,papousek,[8]). rule(32,studenokrevny,ryba,[32]). rule(33,studenokrevny,plaz,[35]). rule(34,ryba,kapr,[36,38]). rule(35,ryba,uhor,[37,38]). rule(36,ryba,zralok,[22]). rule(37,plaz,had,[22,37]). rule(37,plaz,zelva,[39]). rule(37,plaz,krokodyl,[22,40]).

Ukázka diagnostického expertního systému cond(1,'ma pevnou kostru'). cond(2,'nema pevnou kostru'). cond(3,'ma klepeta'). cond(4,'leze pozpatku'). cond(5,'leze do strany'). cond(6,'leta'). cond(7,'ma krovky'). cond(8,'je barevny'). cond(9,'seda na kvetiny'). cond(10,'ma stalou telni teplotu'). cond(11,'nema stalou krevni teplotu'). cond(12,'ma srst'). cond(13,'saje mleko'). cond(14,'ma peri'). cond(15,'zere maso'). cond(16,'ma kopyta'). cond(17,'je hodne velky'). cond(18,'ma tlustou kuzi'). cond(19,'je podobny cloveku'). cond(20,'mnouka'). cond(21,'steka'). cond(22,'je nebezpecny'). cond(23,'ma cerne pruhy'). cond(24,'ma cerne skvrny'). cond(25,'ma dlouhe nohy'). cond(26,'ma dlouhy krk'). cond(27,'ma rohy'). cond(28,'meci'). cond(29,'beci'). cond(30,'ma chobot'). cond(31,'ma na nose roh'). cond(32,'zije ve vode'). cond(33,'neleta'). cond(34,'leta dobre'). cond(35,'plazi se'). cond(36,'ji se k vanocum'). cond(37,'je dlouhy a uzky'). cond(38,'zije v rybniku'). cond(39,'ma krunyr'). cond(40,'preplaval Nil').

Ukázka diagnostického expertního systému – inferenční mechanismus zvirata:- go(zvire). zvirata:-write('Jsem zmaten, nevim, co to je'). go(Odhad ):- not(rule(_,Odhad,_,_)),!,nl, write('Myslim, ze to je:'),write(Odhad). go(Odhad ):- rule(_,Odhad,Novy_odhad,Podminky), kontrola(Podminky), go(Novy_odhad). kontrola([Podminka|Zbytek] ):- cond(Podminka,TEXT), zeptejse(TEXT), kontrola(Zbytek). kontrola([]). zeptejse(TEXT):- write('je pravda ze '), write(TEXT), write(' (a./n.) :'), read(ANSWER),!, ANSWER='a'.