Pravěk I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dnes bude Všeználek vypravovat o českých zemích v pravěku.
Advertisements

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
České země v pravěku Doba kamenná
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Jak vznikl a vyvíjel se lidský rod
6. ročník Pravěk a starověk
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová,
Paleolit 6. ročník.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Původ a vývoj člověka III
Život člověka v době kamenné
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Pravěk I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka.

Základní pojmy pravěk hominid hominizace sapientace pěstní klín venuše

Pravěk Rozdělení: Starší pravěk Mladší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) (3 500 000 – 2 000 př. n. l.) Doba bronzová (2 000 – 750 př. n. l.) Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) (800 – 300 př. n. l.) Keltové a Germáni v našich zemích

Zápis do sešitu Pravěk Rozdělení: Starší pravěk Mladší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) Doba bronzová Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) Keltové a Germáni v našich zemích

Doba kamenná Rozdělení: Starší doba kamenná – paleolit 3,5 milionu let př. n. l. – 8000 př. n. l. vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit 8000 – 6000 př. n. l. Mladší doba kamenná – neolit od cca 5500 př. n. l. zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro)

Zápis do sešitu Doba kamenná Rozdělení: Starší doba kamenná – paleolit vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit Mladší doba kamenná – neolit zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro)

Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé – skupina, která spojuje šimpanzy, gorily, orangutany a lidi člověk se od zvířecích hominidů liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou a chůzí rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči formováním ruky s palcem postaveným proti ostatním prstům

Zápis do sešitu Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé (spojují šimpanzy, gorily, orangutany a lidi) člověk se od zvířat liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči rukou s palcem postaveným proti ostatním prstům

Vývoj člověka Australopithecus kdy: asi před 5 – 2 mil. lety kde: jižní a východní část Afriky, na našem území se nevyskytoval jak vypadal: kolem 120 cm a zhruba 35 kg, vzpřímený, porostlý srstí, nízké čelo, plochý nos, velké nadočnicové oblouky, malý mozek, zuby podobné dnešním lidem co uměl: používal nejjednodušší nástroje z kostí, klacků a kamenů co jedl: plody, semena, drobné živočichy obr. 1 obr. 2 obr. 3

Vývoj člověka Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: východní část Afriky, na našem území se nevyskytoval jak vypadal: výška mezi 120 a 140 cm, hmotnost mezi 30 a 40 kg, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, silné čelisti, velké nadočnicové oblouky, malý mozek co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostlinnou potravu, zdechliny (zbytky po velkých šelmách) obr. 4 obr. 6 obr. 5

Zápis do sešitu Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: V. Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, velké nadočnicové oblouky co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostliny, zdechliny

Vývoj člověka Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: 145 až 185 cm, štíhlý, větší mozkovna, mohutné čelisti, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, spolupráce, neartikulovaná řeč (skřeky, posunky) obživa: lovil i poměrně velkou zvěř, sbíral rostliny obr. 7 obr. 8 obr. 9

Zápis do sešitu Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: štíhlý, větší mozkovna, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, neartikulovaná řeč obživa: lov zvěře, sběr rostlin

Vývoj člověka Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: zhruba 160 cm, robustní, podsaditý, spodní čelist tolik neustupuje, nos je v obličeji výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky obr. 10 obr. 11

Vývoj člověka co uměl: uměl rozdělávat oheň, vyráběl nástroje s dřevěnou rukojetí (sekery, oštěpy), dorozumíval se jednoduchou řečí, při lovu se specializoval, začal pohřbívat zemřelé a do hrobu jim dával milodary obživa: maso velkých zvířat – lovci mamutů, ryby, rostlinná strava (i vařená) obr. 12 obr. 13

Zápis do sešitu Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: menší, robustní, nos je výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky co uměl: rozdělávání ohně, výroba seker, oštěpů, jednoduchá řeč, specializace při lovu, pohřbívání mrtvých, milodary do hrobu co jedl: maso velkých zvířat – lovci mamutů, rostlinná strava

Vývoj člověka Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: Homo sapiens – jeskyně Šipka (Štramberk), jeskyně Kůlna (Moravský kras); Homo sapiens sapiens – Jenerálka (Praha), Dolní Věstonice, Mikulov, Pavlov, Pekárna (Moravský kras), Předmostí u Přerova jak vypadal: jako člověk v dnešní době, nelišil se postavou, velikostí ani uspořádáním mozku co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obr. 14

Vývoj člověka pro pobavení - video obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, které mu pomohou zajistit bohatší úlovek, přinášení obětí, rozdělení práce mezi muže a ženu (přirozená dělba práce), vznikají prvotní umělecké výtvory – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice – Věstonická venuše – datována 29 000 - 25 000 let př. n. l., objevitel Karel Absolon), nástěnné malby (Lascaux, Altamira) obr. 15 obr. 17 pro pobavení - video obr. 16

Zápis do sešitu Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: např. Dolní Věstonice, Pavlov jak vypadal: nelišil se od dnešních lidí co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, přinášení obětí, dělba práce, umění – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice), nástěnné malby (Altamira)

OPAKOVÁNÍ Pravěk Doba kamenná Vývoj člověka Rozdělení: Starší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) Doba bronzová Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) Keltové a Germáni v našich zemích Doba kamenná Starší doba kamenná – paleolit vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit Mladší doba kamenná – neolit zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro) Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé (spojují šimpanzy, gorily, orangutany a lidi) člověk se od zvířat liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči ruka s palcem postaveným proti ostatním prstům Australopithecus kdy: asi před 5 – 2 mil. lety kde: J a V Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, nízké čelo, plochý nos, velké nadočnicové oblouky, zuby podobné dnešním lidem co uměl: nejjednodušší nástroje z kostí, klacků a kamenů obživa: plody, semena, drobné živočichy

OPAKOVÁNÍ Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: V. Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, velké nadočnicové oblouky co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostliny, zdechliny Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: štíhlý, větší mozkovna, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, neartikulovaná řeč obživa: lov zvěře, sběr rostlin Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: menší, robustní, nos je výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky co uměl: rozdělávání ohně, výroba seker, oštěpů, jednoduchá řeč, specializace při lovu, pohřbívání mrtvých, milodary do hrobu obživa: maso velkých zvířat – lovci mamutů, rostlinná strava Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: např. Dolní Věstonice, Pavlov jak vypadal: nelišil se od dnešních lidí co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, přinášení obětí, dělba práce, umění – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice), nástěnné malby (Altamira)

Otázky a úkoly Co znamená slovo pravěk (prehistorie)? Proč se době kamenné říká doba kamenná? Vyjmenuj aspoň dva prvky hominizace. Co to byl pěstní klín a který typ člověka ho používal? Který typ člověka začal poprvé pohřbívat své mrtvé?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-07-30]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-4. [2014-07-30] obr. 1 – Australopitéci http://img20.shop-pro.jp/PA01193/434/product/58363518_o1.jpg?20130427144221 obr. 2 – Australopithecus rekonstrukce http://4.bp.blogspot.com/-xaf8Swhskfg/Thn0lXcr0oI/AAAAAAAAA1w/GXM7Nzsi5qQ/s400/136%2BAustralopithecus_afarensis_new.jpg obr. 3 – Australopithecus lebka http://www.sculpturegallery.com/three/australopithecus2.jpg obr. 4 – Homo habilis http://members.bellatlantic.net/~vze49p8r/images/homohabilis.jpg obr. 5 – Homo habilis rekonstrukce http://grumblesfromanoldgrouch.com/wp-content/uploads/2012/01/Homo-habilis.jpg obr. 6 – Homo habilis lebka http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/17921.jpg obr. 7 – Homo erectus http://2.bp.blogspot.com/-lZ6wgArTB5Y/T4LVy0KqkVI/AAAAAAAAASQ/GuM6twnyaWc/s400/Homo_erectus_Diorama.jpg obr. 8 – Homo erectus rekonstrukce http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Homo_erectus_new.JPG/220px-Homo_erectus_new.JPG obr. 9 – Homo erectus lebka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Skull_pekingman.jpg/220px-Skull_pekingman.jpg obr. 10 – nenadrtálci http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png/631px-Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png obr. 11 – neandrtálec rekonstrukce http://nd01.jxs.cz/479/699/04e4d6decd_42899414_o2.png obr. 12 – neandrtálec lebka http://nevalalee.files.wordpress.com/2011/04/neanderthal.jpg obr. 13 – neandrtálský pohřeb http://theamateursguide.com/wp-content/uploads/2013/08/Neanderthal-Cave-Burials-400x257.jpg

Zdroje obr. 14 – člověk rozumný http://leccos.com/pics/pic/homo_sapiens-_obraz.jpg obr. 15 – člověk z Cro-Magnon (lebka) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Skhul.JPG obr. 16 – Petřkovická Venuše http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Pet%C5%99kovick%C3%A1_venu%C5%A1e.jpg/220px-Pet%C5%99kovick%C3%A1_venu%C5%A1e.jpg obr. 17 – Věstonická Venuše http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg