(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.
Baroko – asi z portug. barocco = velká perla nepravidelného tvaru; fr. baroque = vlnitý, zakřivený; it. baroco = nadměrně složité - protipól racionální renesance Evropské baroko - umělecký sloh od 16. st. do 2. pol. 18. st.)
Společensko – historická situace - od počátku 17. st. období válek a nejistot = třicetiletá válka (1618 – 1648) - absolutismus dynastie Habsburků - rekatolizace a celkové zhoršení národního vývoje - nositeli kultury a vzdělanosti - jezuité - člověk propadá pocitům marnosti, pomíjivosti lidského světa, životní nejistoty víra v Boha jako útěcha Albrecht z Valdštejna
Valdštejnský palác Kostel svatého Mikuláše (Kryštof a Kilián Dienzenhoferové) zámek Kuks Svatá Hora
Barokní sochy M. Brauna na zámku Kuks M. Braun plastika poustevníka Betlém u Kuksu Autory soch na Karlově mostě jsou F. M. Brokof a M. Braun
Petr Brandl autoportrét Petr Brandl Dívka s číší Václav Hollar největší osobost evropské grafiky
Petr Pavel Rubens Rembrant Van Rijn
Johan Sebastian Bach Jakub Jan Ryba Adam Michna z Otradovic fuga, opera, varhanní hra vznikají nové formy: fuga, opera, varhanní hra
- po bitvě na Bílé hoře velké množství vzdělanců opouští svou zemi (J. A. Komenský) - rozhodující roli = katolická církev -literatura = přísná církevní cenzura (Antonín Koniáš = ničení nekatolických knih) - česká šlechta a vzdělanci se dorozumívají latinsky nebo německy češtinu rychle zapomínají, čeština jako knižní jazyk upadá nadějí je český venkov
LITERATURA - LITERATURA - složitá metaforičnost, symbolika, expresivita, mysticismus, alegoričnost - náboženské zaměření (hrdinou světec) - sílí pocit marnosti světa, množí se úvahy o smrti, záliba v kontrastech - oblíbené legendární látky duchovní píseň (kancionály) postily (kázání) školní hry, příp. lidové hry (o světcích, velikonoční a vánoční) Domácí (katolická)Domácí (katolická) psána česky, latinsky, později německypsána česky, latinsky, později německy Bedřich Bridel Bohuslav Balbín Adam Michna z Otradovic Antonín Koniáš Exilová (evangelická)Exilová (evangelická) psána česky a latinsky Jan Amos Komenský Pavel Stránský Pavel Skála ze Zhoře
- ta v době úpadku českého písemnictví napomohla uchování češtiny v širokých lidových vrstvách - středem pozornosti ÚLS je zejména sedlák Žánry lidové slovesnosti: pohádky (objevuje se postava hloupého Honzy), pověsti (o blanických rytířích), písně, lidová dramata, loutkové hry (objevují se v pol. 17. století, první hry nebyly určeny dětem, ale hrálo se pro dospělé: o Faustovi) Rozvíjí se: kramářské písně (jarmareční – prozpěvované na jarmarcích, vyprávěly o tragických událostech, vraždách, neštěstích, povodních) písmácké paměti (písmáci – milovníci literatury opisující starší produkci nebo sami tvořící literaturu novou) Vesměs ústně, zapisovány a tištěny začaly být až v době národního obrození.
Adam Michna z Otradovic (1600 ?– 1676 ?) – varhaník z Jindřichova Hradce, učitel hudby a zpěvák, básník, ale také majitel šenku - významný skladatel české barokní hudby, který si ke svým písním tvořil i slova Dílo: kancionály Loutna česká Některé Michnovy písně zlidověly: jako např. vánoční ukolébavka Chtíc, aby spal
Nová literatura vzniká i zásluhou jezuitů: Bedřich Bridel ( ) - katolický misionář (zemřel, když pomáhal ošetřovat nemocné na svém misijním pobytu v Kutné Hoře při morové epidemii v roce 1680) - profesor rétoriky - překladatel náboženských knih - významný tvůrce duchovní lyriky - psal česky Dílo: rozsáhlá duchovná báseň Co Bůh? Člověk? - zamýšlí se v ní nad vztahem člověka a boha
Bohuslav Balbín ( ) - člen jezuitského řádu (postavil se ale na obranu češtiny, věnoval se i českým kulturním dějinám) - také básník a dramatik - psal latinsky - vůdčí postava pobělohorského literárního dění v Čechách Dílo: Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého - vyjadřuje moderní myšlenku práva národa na vlastní jazyk - obhajuje češtinu jako kultivovaný jazyk využitelný ve všech oblastech písemnictví - napsal toto dílo anonymně (ostře kritizuje odnárodňující se šlechtu a odsuzuje národnostní politiku vídeňského dvora, který vytlačuje češtinu z veřejného života
Téma: České baroko – 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (