(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

BAROKO V ČECHÁCH.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Baroko.
Oficiální literatura českého baroka
Starověká Kréta 6. ročník.
Baroko v českých zemích
ČESKÁ BAROKNÍ LITERATURA
Struktura literárního díla
BAROKO Doba protikladů.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Barokní literatura v Evropě a v Čechách
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
2/ Česká katolická literatura
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Baroko - procvičení 8. ročník.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Osvobozené divadlo 9. ročník.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Národní divadlo 8. ročník.
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Meziválečná literatura
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Oficiální katolická literatura Tematická oblast: Český jazyk.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jan Neruda 8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Opakování z literatury 8. r. 3. část
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
Opakování z literatury 8. r.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
Hudební renesance v Čechách
BAROKO významní představitelé
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Transkript prezentace:

(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)

Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

Baroko – asi z portug. barocco = velká perla nepravidelného tvaru; fr. baroque = vlnitý, zakřivený; it. baroco = nadměrně složité - protipól racionální renesance Evropské baroko - umělecký sloh od 16. st. do 2. pol. 18. st.)

Společensko – historická situace - od počátku 17. st. období válek a nejistot = třicetiletá válka (1618 – 1648) - absolutismus dynastie Habsburků - rekatolizace a celkové zhoršení národního vývoje - nositeli kultury a vzdělanosti - jezuité - člověk propadá pocitům marnosti, pomíjivosti lidského světa, životní nejistoty  víra v Boha jako útěcha Albrecht z Valdštejna

Valdštejnský palác Kostel svatého Mikuláše (Kryštof a Kilián Dienzenhoferové) zámek Kuks Svatá Hora

Barokní sochy M. Brauna na zámku Kuks M. Braun plastika poustevníka Betlém u Kuksu Autory soch na Karlově mostě jsou F. M. Brokof a M. Braun

Petr Brandl autoportrét Petr Brandl Dívka s číší Václav Hollar největší osobost evropské grafiky

Petr Pavel Rubens Rembrant Van Rijn

Johan Sebastian Bach Jakub Jan Ryba Adam Michna z Otradovic fuga, opera, varhanní hra  vznikají nové formy: fuga, opera, varhanní hra

- po bitvě na Bílé hoře velké množství vzdělanců opouští svou zemi (J. A. Komenský) - rozhodující roli = katolická církev -literatura = přísná církevní cenzura (Antonín Koniáš = ničení nekatolických knih) - česká šlechta a vzdělanci se dorozumívají latinsky nebo německy  češtinu rychle zapomínají, čeština jako knižní jazyk upadá  nadějí je český venkov

LITERATURA - LITERATURA - složitá metaforičnost, symbolika, expresivita, mysticismus, alegoričnost - náboženské zaměření (hrdinou světec) - sílí pocit marnosti světa, množí se úvahy o smrti, záliba v kontrastech - oblíbené legendární látky duchovní píseň (kancionály) postily (kázání) školní hry, příp. lidové hry (o světcích, velikonoční a vánoční) Domácí (katolická)Domácí (katolická) psána česky, latinsky, později německypsána česky, latinsky, později německy  Bedřich Bridel  Bohuslav Balbín  Adam Michna z Otradovic  Antonín Koniáš Exilová (evangelická)Exilová (evangelická) psána česky a latinsky  Jan Amos Komenský  Pavel Stránský  Pavel Skála ze Zhoře

- ta v době úpadku českého písemnictví napomohla uchování češtiny v širokých lidových vrstvách - středem pozornosti ÚLS je zejména sedlák Žánry lidové slovesnosti:  pohádky (objevuje se postava hloupého Honzy), pověsti (o blanických rytířích), písně, lidová dramata, loutkové hry (objevují se v pol. 17. století, první hry nebyly určeny dětem, ale hrálo se pro dospělé: o Faustovi) Rozvíjí se:  kramářské písně (jarmareční – prozpěvované na jarmarcích, vyprávěly o tragických událostech, vraždách, neštěstích, povodních)  písmácké paměti (písmáci – milovníci literatury opisující starší produkci nebo sami tvořící literaturu novou) Vesměs ústně, zapisovány a tištěny začaly být až v době národního obrození.

Adam Michna z Otradovic (1600 ?– 1676 ?) – varhaník z Jindřichova Hradce, učitel hudby a zpěvák, básník, ale také majitel šenku - významný skladatel české barokní hudby, který si ke svým písním tvořil i slova Dílo: kancionály Loutna česká Některé Michnovy písně zlidověly: jako např. vánoční ukolébavka Chtíc, aby spal

Nová literatura vzniká i zásluhou jezuitů: Bedřich Bridel ( ) - katolický misionář (zemřel, když pomáhal ošetřovat nemocné na svém misijním pobytu v Kutné Hoře při morové epidemii v roce 1680) - profesor rétoriky - překladatel náboženských knih - významný tvůrce duchovní lyriky - psal česky Dílo: rozsáhlá duchovná báseň Co Bůh? Člověk? - zamýšlí se v ní nad vztahem člověka a boha

Bohuslav Balbín ( ) - člen jezuitského řádu (postavil se ale na obranu češtiny, věnoval se i českým kulturním dějinám) - také básník a dramatik - psal latinsky - vůdčí postava pobělohorského literárního dění v Čechách Dílo: Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého - vyjadřuje moderní myšlenku práva národa na vlastní jazyk - obhajuje češtinu jako kultivovaný jazyk využitelný ve všech oblastech písemnictví - napsal toto dílo anonymně (ostře kritizuje odnárodňující se šlechtu a odsuzuje národnostní politiku vídeňského dvora, který vytlačuje češtinu z veřejného života

Téma: České baroko – 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (