Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EGYPTSKÉ MALÍŘSTVÍ A SOCHÁŘSTVÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sochařství staré, střední a nové říše
Druhy výtvarného umění
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Antická kultura.
Egypt.
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Starověký EGYPT.
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor Autor: Mgr
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPTSKÁ KULTURA A VZDĚLANOST
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
Starověký Egypt.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Egyptské umění.
Kultura starého Egypta
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Umění Egypta architektura MgA. Lukáš Psík
Starověký EGYPT.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Egypt Střední a Nová říše.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
KULTURA A VĚDA EGYPT KULTURA A VĚDA Dějepis 6. ročník Marek Kryška CULTURE AND SCIENCE.
4.-3.tis. až r.30.př.n.l.. ● monumentální většinou kamenná, světské stavby a chrámy (paláce) staví ze dřeva a hlíny ● projev náboženských idejí, kultu.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Pomocné vědy historické
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
Sochárstvo a maliarstvo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Výtvarné umění starověkého Egypta
EGYPTSKÁ ARCHITEKTURA
Transkript prezentace:

Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík

Náboženství Egypta Egypťané se držely přežitků uctívání zvířat, věřili v posmrtný život. Ten mohl být zajištěn pro nehmotnou část těla (ducha Ka) jen tehdy, když bylo uchováno jeho tělo (mumifikace). Egypťané zachovávali rovněž i podobu faraona (žula atd.), tělo bylo uloženo do sarkofágu, aby ho už nikdo neviděl – kouzlo. Hrobky byly vybaveny vším, co mohli mrtví potřebovat (věci z běžného života). Na stěnách byly reliéfy a malby (sluhové, strážci). Výtvarné umění mělo náboženskou funkci.

Údolí králů hlavní pohřebiště vládců Nové říše

Egyptské písmo hieroglyfy – egyptské písmo rozluštil J. F. Champollion další písmo je hieratické (kněžské) a démotické (lidové) – zjednodušené písmo hieroglyf – posvátné vrypy, obrázek vyjadřoval předmět, děj, význam psalo se na kámen, vázy, předměty, papyrus, sochy

Rossetská deska černá žulová stéla (o výšce 114 cm a šířce 71 cm) na desce je ve 166 znacích zaznamenán text ve třech shodných verzích dvou egyptských (v hieroglyfickém a démotickém písmu) a jednom řeckém překladu řecký překlad umožnil rozluštění egyptských hieroglyfů

Rossetská deska (1799) Stéla (114 x 71) 166 znaků Hieroglyf Démotické písmo Řecký překlad

Druhy sochařství monumentální související s architekturou – Sfinga, Memnónovy kolosy, sochy strážců, obelisky interiérové drobné – hrobky techniky – kamenictví, řezbářství, skulptura a plastika skulptura – odsekávání z jednoho bloku kamene, nebo dřeva plastika – vršení hmoty na sebe

Monumentální sochařství Velká sfinga v Gíze - socha v podobě lva s lidskou hlavou (74 m dlouhá, 6 m široká a 21 m vysoká)

Memnónovy kolosy

Portrétní realismus portréty faraónů byly vytvořeny z nejtvrdších kamenů (žula, čedič, diorit) měly zachovat panovníkovu podobu – zachování posmrtného života Faraon Akenaton

Seti II.

Egyptské zákony zobrazování Sedící sochy mají ruce na kolenou, muži mají tmavší pleť než ženy. Podoba každého egyptského boha byla určena. Horus – bůh slunce byl zobrazován jako sokol, nebo se sokolí hlavou. Anubis – bůh smrti byl zobrazován jako šakal, nebo se šakalí hlavou.

Horus Anubis

Popis volné sochy válcovité tělo postava statická strnulý pohled upřený do nekonečna (vstříc posmrtnému životu) kontrapost – levá noha nakročená sochy byly polychromované (barvené) intarzie – vykládání dřeva jiným druhem dřeva Inkrustace – vykládání kamene jiným druhem kamene

sousoší velekněze Rahotepa s manželkou Nofretou

Malířství v malířství se používalo několik principů zobrazování koncepční realismus frontální realismus hieratická perspektiva zobrazení prostoru v pásech

Koncepční realismus

Frontální realismus

Hieratická perspektiva

Zobrazení prostoru v pásech

Malířství technika – tempera a enkaustika (egyptský reliéf byla plastická malba) náměty z denního života faraona malby byly nástěnné, v chrámech a hrobkách vyobrazení mělo symbolický a magický význam hlavním výtvarným prostředkem byla obrysová kresba – kolorování symbolika barev: žlutá – věčnost, červená – život, modrá – vlasy božstev, zelená – mládí, bílá – světlo, černá – zemi, rezavá – písek

Egyptský reliéf

Otázky: Popiš egyptskou hrobku. Které egyptské hrobky znáš? Kde se nachází hlavní pohřebiště vládců Nové říše? Vyjmenuj čtyři základní typy egyptského zobrazování. Popiš volnou sochu.

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Faraon_Akenaton.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Luxor,_Tal_der_K%C3%B6nige_%281995,_860x605%29.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piedra_Rosseta.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Great_Sphinx_of_Giza_2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kolos_Memnon_4.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turin_statue_of_Seti_II.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edfu_Tempel_09.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anubis_statuette_2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CairoMuseumRahotepNofret.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fetekti3c.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RamsesIII_and_Horus_in_QV44.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BD_Weighing_of_the_Heart.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seti.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egyptian_-_Relief_from_a_Temple_with_Divine_and_Symbolic_Figures_-_Walters_2289.jpg?uselang=cs Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění (pro výuku dějin na středních školách). Sokolov: O.K.-Soft, 2005