ANATOMIE JAZYKA Vyhodnocení 100 studií fMRI publikovaných v roce 2009 (The anatomy of language: a review of 100 fMRI studies published in 2009)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Socioekonomická geografie
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
64. Odhady úplných chyb a vah funkcí BrnoLenka Bocková.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
PSYCHICKÉ JEVY.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
KmKII 2 M. Hádková.
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Centrální nervová soustava- mozek
Biometrické Bezpečnostní Systémy Filip Orság Technologie rozpoznání mluvčího.
Formální jazyky a gramatiky
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Spektrum didaktických stylů
Dokumentace informačního systému
Příčiny SPU.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Alternativní a augmentativní komunikace
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Osobnost – situace – predikce chování
Alternativní a augmentativní komunikace
Skupinové interview (Focus group)
Symbolické funkce a jejich poruchy
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Základní principy geografického výzkumu
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Vyšší nervová činnost.
Gramotnost v sociální práci Letní semestr Neuropsychologická východiska.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Cvičení se zaměřením na paměť
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Překladače Vnitřní struktura překladače © Milan Keršláger
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Strojní programování. Uplatnění strojního programování: výroba složitějších součástí pomocí klasického programování se postupně stávala neefektivní a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Mentální reprezentace
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Pozornost a vědomí.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Operační systémy Vnitřní struktura překladače
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Ukazatele kvality Program školení.
Řeč, vědomí, pozornost a funkce frontálních laloků
Přednášky z distribuovaných systémů
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

ANATOMIE JAZYKA Vyhodnocení 100 studií fMRI publikovaných v roce 2009 (The anatomy of language: a review of 100 fMRI studies published in 2009) Cathy J. Price (Wellcome Trust Centre for Neuroimaging, UCL, London, UK) Pro účely semináře Neurolingvistiky (Olga Stehlíková) vypracovali: Simona Drtinová Marek Jurčík Kamila Śťastná Pro účely Ždárku 2011 upravil: Marek Jurčík

Neurolingvistika Pomezní disciplína (medicínské vědy – potřeba spolupráce) Přírodní i humanitní Porozumět mysli a kognitivním fcím (vč. jazyka) z hled. mozkových struktur. Rozlišovat zdraví x nemocní Přes intenzivní studium stále mnoho neznámých.

Neurolingvistika Mozek každého individua je unikát.-) Velikost Váha Zvrásněnost Lateralizace fcí (praváci x leváci) Výkonnost ... Na jednotlivých kogn. fcích se podílí více částí mozku obtížné sledovat a vyvozovat. Mozek pracuje neustále a na mnoha operacích zároveň problém určit, co je projevem čeho. Zobrazovací metody jsou stále nedokonalé. Přesto existují tendence.

Gyry a sulky = závity a rýhy

Zvrásněnost šedé kůry (kortexu) je důsledkem „snahy“ vejít se do prostoru lebky. Primární oblasti Vizuální (týlní lalok) Auditorní (spánkový l.) Somatosenzorická (temenní l.) Motorická (frontální l.) Sekundární oblasti Asociační oblasti Exekutivní oblasti

Cíl a předmět studie Přehled vytvořen z více než 100 fMRI studií jazyka. Publikovány od ledna do poloviny října 2009. Zabývaly se anatomií řečové: komprehenze produkce zdravých jedinců. Obě kategorie dále rozděleny dle povahy stimulů (prelexikální, slovní, větné).

Levohemisférová aktivační místa obecně Netýká se pravé hemisféry, ta byla méně konzistentní a nebyla zahrnuta. U většiny populace jazyk lateralizován vlevo. Jde o přibližnou lokalizaci. Nedostatečné prostorové zpracování (+ relativní distribuce různých typů).

ŘEČOVÁ KOMPREHENZE Řečová komprehenze zahrnuje spojení rozmanitých podnětů ze sluchových a vizuálních zdrojů. Porozumění větám je omezováno naší předchozí znalostí slova (sémantika), očekáváními, co uslyšíme (kontext), a tím, jak jsou slova běžně kombinována (syntax). Význam celé věty se objevuje časem, sluchová krátkodobá paměť je nucena udržet jednotlivá slova, dokud nedojde k uspokojivé interpretaci kombinace slov. Každý stupeň v hierarchii řečových procesů proto zahrnuje integraci procesů zdola nahoru ze sluchových a vizuálních podnětů s předpovídáním shora dolů díky našim znalostem jazyka a kontextu.

Prelexikální fonematické procesy Objevují se před sémantickým rozeznáním sluchových stimulů. Výsledkem těchto procesů je fonematická kategorizace řečového signálu. Prelexikální zpracování zvyšuje aktivaci v bilaterálním horním spánkovém gyru (Heschlova). Levé lateralizované responze byly pozorovány, když zvuk nabýval kvalit řeči (oproti hudbě) nebo při záměně očekávaných stimulů za neočekávané Je možné, že levá lateralizace je řízena shora dolů předpověďmi z dřívější zkušenosti spíše než zpracováním zdola nahoru (tedy tím, co opravdu vnímáme).

2. Sémantické zpracování mluvených slov Spojuje slyšené zvuky s tím, co víme o jejich významu. To bylo zjištěno srovnáním důvěrně známých slov se slovy blízce podobnými, ale nesrozumitelnými (spectrally rotated words) a se slovy srozumitelnými, ale bez významu (pseudoslova). Pseudoslova zvyšují požadavky na prelexikální procesy, zatímco reálná slova zvyšují aktivaci v sémantické oblasti. Rozsáhlá distribuce sémantické aktivace naznačuje, že je více oblastí podporujících řečovou komprehenzi.

white circles = rotated words

Gramaticky správné věty. S vizuálními vjemy x bez 3. Větná komprehenze Gramaticky správné věty. S vizuálními vjemy x bez Aktivace ve 4 hlavních oblastech: black circles = comprehension of sentences open circles = sentences with visual gestures.

Aktivace primárně zaměřena v anteriorní a posteriorní části středního spánkového gyru. Všechny 4 oblasti hrají v sémantice vět odlišnou roli. Pozoruhodné: aktivace ve spánkovém laloku leží mimo oblast týkající se prelexikálních procesů a pseudoslov, ale uvnitř kruhu aktivace spojené se sémantickým zpracováním jednotlivých slov. Toto oddělení může reflektovat problém směšování nebo možnost reflexe spojení různých sémantických konceptů do nového jednotného konceptu (př. „My memory is a little cloudy.“ – 3 obsahově bohatá slova, která lze vyjádřit jedním – „zapomnětlivý“)

4. Sémantické omezení ve větné komprehenzi Předpoklad: Když je význam vět nejasný, bude větší potřeba sémantického omezení, které bude provedeno shora dolů procesy z naší předchozí znalosti světa a kontextu. Když je obtížné získat sémantický obsah vět, aktivace vzroste v pars opercularis (BA) a pars orbitalis (obě inf. front. gyrus).

black circles = semantic ambiguity white circles= syntactic ambiguity

5. Syntaktické omezení Bylo zkoumáno porovnáváním vět s chybami, vět bez chyb a vět s více či méně syntakticky komplexními strukturami (chyby a věty komplikované struktury ztěžují rozpoznání významu věty). Aktivace pro syntakticky obtížné věty roste v pars opercularis (BA) a v planum temporale (WA). Aktivace v těchto oblastech není typická pro syntaktické zpracování.

black circles = semantic ambiguity white circles= syntactic ambiguity

6. Subvokální artikulace během řečové komprehenze Spojení mezi komprehenzí a artikulací je jeden z unikátních rysů řeči, protože můžeme přesně reprodukovat řečové zvuky (u neřečových procesů to možné není). Důkaz, že percipovaná řeč aktivuje oblasti zapojené do artikulace řeči, pochází z běžné aktivace pro percipovanou řeč bez viditelné artikulace subjektu a pro artikulaci bez percipované řeči. Subvokální artikulace usnadňuje obtížné řečové porozumění. Přesah v místě aktivace pro řečovou produkci a obtížnou řečovou percepci může reflektovat užití systému řečové produkce k vytvoření předpovědi během řečové percepce.

7. Role prozodie v řečové komprehenzi Přízvuk a intonace: nesou emocionální a neverbální informace, které doplňují lexikálně sémantické informace nesené mluvenými slovy. Každá emoce má specifickou prostorovou signaturu ve sluchovém kortexu, která je zobecnitelná napříč mluvčími.

Levá lateralizace pro řečovou komprehenzi Zájem o rozdíly v roli levého a pravého temporálního laloku – studie, které se zabývaly poraněními, signalizovaly, že spíše než pravý je levý spánkový lalok potřebný pro rozpoznání řeči, řečovou produkci a komprehenzi. Aktivace ve frontálním laloku během řečové komprehenze jsou důsledněji lateralizované vlevo než aktivace v temporálním laloku.

ŘEČOVÁ PRODUKCE Proces, který převádí konceptuální ideje do artikulace. Výběr slov dynamická interakce mezi excitací zamýšlených slov a inhibicí slov nezamýšlených. Pořadí je nutné určit na odlišných úrovních procesu řečové produkce (úroveň vět – správný slovosled, slova – správná kombinace slabik, hlásek). Prozodie je také součástí výstupu, který závisí na konverzačním kontextu. K řečové produkci je potřeba několika řečových procesů, proto je do této činnosti zapojeno mnoho oblastí mozku. Několik úrovní klasického řečového výstupu: pojmové zpracování nalezení slov artikulace sluchová zpětná vazba

Pojmové zpracování v řečové produkci - Aktivace té samé sady oblastí, která byla spojena s komprehenzí jednotlivých slov.

2. Nalezení (výběr) slov Aktivuje levý střední frontální kortex a dorzální i ventrální pars opercularis (BA). Levý střední frontální kortex je zřejmě více zahrnut v nalezení slov než v porozumění slovům. Aktivace v dorzální a ventrální oblasti pars opercularis (BA) je shodná jak pro řečovou produkci, tak pro komprehenzi. Generování sekvence událostí: je hlavní pro řečovou komprehenci i produkci – jak pro slova (sekvence fonémů), tak pro věty (sekvence slov).

4. Sledování řečového výstupu Finální stadium řečové produkce zahrnuje 3. Artikulace Plánování orofaciálních pohybů aktivuje oblasti šedé kůry zodpovědné za pohyb, mozeček, superiorní temporální gyrus, levý anteriorní ostrůvek a další obl. Aktivovány jak pro řečové, tak neřečové zvuky (hvízdání, smích, kašel, kýchání...). 4. Sledování řečového výstupu Finální stadium řečové produkce zahrnuje sluchové a somato-senzorické sledování mluvené reakce. To je rozhodující pro přímou opravu řečové produkce (např. modifikace intenzity řeči v hlučném prostředí). Vyžadováno propojení sluchových, artikulačních a somato-senzorických signálů.

Shrnutí řečové produkce Mnoho oblastí spojených s řečovou produkcí bylo diskutováno i v souvislosti s řečovou komprehenzí! Studovat řečovou produkci je obtížnější než studovat řečovou komprehenzi. Tato obtížnost studování plyne z důvodu zahrnutí artikulačních pohybů a zvuků, které ztěžují snímání fMRI. Tento přehled uvažoval o funkční anatomii jazyka, ale nepodává žádné závěry o tom, jak jsou různé oblasti funkčně propojeny nebo jak se systémy mezi jedinci liší.