Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16 Adresa školy: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Mgr. Lucie Barillová Název materiálu: Konkurence Předmět: Občanská nauka, Pracovní výchova Cílová skupina: 7.,8. ročník VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Datum vytvoření: Téma: konkurence Cíl prezentace: seznámení se základními údaji, týkající se konkurence Časová dotace: 20 min. Anotace: pojem konkurence, uvědomění si silných stránek, monopol, oligopol, hospodářská soutěž Realizace v hodině: , třída VIII.A VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Otázky Co znamená slovo konkurence? Koho bereš jako svojí konkurenci? Jaké jsou tvoje přednosti oproti ostatním (jednotlivé předměty ve škole, sport)? Co je potřeba udělat, abys byl lepší než ti ostatní? VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Konkurence Každý kdo přichází na trh, přichází s nějakým cílem. Střetávání nabídky a poptávky na trhu se nazývá konkurencí mezi nabídkou a poptávkou. Každý výrobce přichází na trh se snahou prodat co největší množství produktů za co nejvýhodnějších podmínek, jež mu umožní maximalizovat jeho zisk. Cenová válka výrobců je pro spotřebitele výhodná – vede ke snižování cen produktů. Pro výrobce to však může být vyčerpávající. VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Úkol Každá rodina má své oblíbené značky pokrmů více než jiné. Důvodem může být cena, nebo kvalita výrobku. Úkolem je týdenní pozorování nákupu jednotlivého zboží. Ve třídě poté porovnání mezi ostatními spolužáky Vyhodnocení – porovnání jednotlivého zboží, co se týče značky a cen VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Formy nedokonalé konkurence Monopol – jedna z forem nedokonalé konkurence, při které na straně nabídky existuje pouze jedna nabízející firma. Oligopol - koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem. Ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví Dokonalá konkurence – naprosto rovné podmínky pro všechny její účastníky. Na dokonale konkurenčním trhu produkce všech výrobků splývá a v důsledku toho se na trhu formuje jen jedna cena. Spotřebitele nezajímá výrobce. VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Hospodářská soutěž Hospodářská soutěž (obecněji konkurence) je, podle Obchodního zákoníku, souběžná snaha nabízejících na trhu určitého druhu zboží nebo služeb, jejichž cílem je dosažení určitých výhod před ostatními. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (zkratka ÚOHS) sídlí v Brně. V čele Úřadu je předseda, kterého jmenuje na návrh vlády prezidenta republiky. Funkční období předsedy je 6 let a nikdo nesmí být do této funkce jmenován na více jak dvě funkční období. Předseda Úřadu nesmí být členem žádné politické strany nebo politického hnutí. VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Úkol Představ si, že jsi ve tvůrčím vývojovém týmu a máš navrhnout výrobek, který by byl revoluční a tvá firma by dosáhla vysokého zisku. Po promyšlení výrobek zakresli a vytvoř krátkou prezentaci s popisem. Komise vyhodnotí jednotlivé návrhy a oznámí výsledky soutěže. VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence
Použité zdroje Přispěvatelé Wikipedie, Monopol [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize , 10:27 UTC, [citováno ]. Přispěvatelé Wikipedie, Oligopol [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize , 01:04 UTC, [citováno ] Přispěvatelé Wikipedie, Hospodářská soutěž [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2012, Datum poslední revize , 16:45 UTC, [citováno ] 9B%C5%BE&oldid= VY_32_INOVACE_ 16 - Konkurence