Realismus v české historické próze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Advertisements

Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_01 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
HUSITSTVÍ Lenka Venclová 7.ročník.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
České národní obrození
Nejvýznamnější představitel historické prózy 19.století
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Alois Jirásek.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk – Alois Jirásek – 8. ročník
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Osobnosti národního obrození
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Doba husitská v Čechách (Období po Husově smrti)
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Český kritický realismus a naturalismus
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
André Breton Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Alois Jirásek byl český prozaik, dramatik a politik, autor řady historických románů a představitel realismu.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
Alois Jirásek ( ) F.L.Věk.
Karel Čapek.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Historická tvorba – 19. stol.
Opakování Doba husitská
Od Karla IV. k husitským válkám
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Alois Jirásek „Lehká věc je mlčeti, když člověk nic neví.“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Naturalismus v české literatuře
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Jan Žižka z Trocnova Zdroj:
Božena Němcová (1820 – 1862).
Základní škola a Mateřská škola,Šumná,okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Jan Hus, husitství.
Transkript prezentace:

Realismus v české historické próze Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Realismus v historické próze první historické prózy čes. realistů pocházejí ze 70. let 19. stol., tento žánr byl však oblíbený ještě začátkem 20. stol. na rozdíl od romantiků si realisté dějiny méně idealizovali, studovali pečlivěji historické prameny zobrazovali slavné historické postavy, ale i řadové příslušníky různých společenských vrstev užívali archaismy a historismy, aby se minulosti přiblížili také jazykem v Čechách plnila histor. beletrie také další funkci - měla posilovat vlastenectví a národní uvědomění

Václav Beneš Třebízský (1849-1884) katolický kněz, autor historické prózy, nejoblíbenější spisovatel své doby psal hlavně povídky, vydával je v časopise Lumír je pro něho typický soucit s utlačovanými a trpícími historicky byl přesnější než A. Jirásek

jeho oblíbenými tématy bylo husitství, selské bouře, rok 1848, ale věnoval se i jiným obdobím českých dějin děj je zasazen do kraje, kde se autor narodil a působil, tedy na Slánsko, Berounsko a do okolí Klecan

Bludné duše Vesnický historický román, který se odehrává na Slánsku za dob vlády císaře Josefa II, zachycuje selské rebelie v roce 1775. Hlavní postavou je Květ, sedlák a rychtář obce Jiřice. Sedláci se vzbouří proti vrchnosti, která je utiskuje, v okamžiku, kdy mají přikázáno zúčast- nit se panského lovu, a zároveň zakázáno mluvit česky. Na straně rebelů je i mladý kněz a tajemný Refunda, jenž tajně nosí do vesnice české knihy a později se přiznává, že je hrabě Kolovrat. Díky němu nakonec končí rebelie knížecí milostí.

Alois Jirásek (1851-1930) prozaik a dramatik po gymnáziu se rozhodoval mezi malířstvím, ke kterému měl velký talent, a historií (z existenčních důvodů si vybral historii) jako středoškolský profesor vyučoval dějepis a zeměpis v Litomyšli a Praze

v roce 1917 Jirásek podepsal Manifest českých spisovatelů (žádající státní samostatnost) po vzniku Československa byl zvolen do Národního shromáždění v letech 1920-25 byl senátorem

Jiráskova próza: a) nejstarší období dějin Staré pověsti české b) období husitské Mezi proudy - líčí počátky husit. hnutí, spory krále Václava IV. se šlechtou a duchovenstvem, vystupují zde historické postavy (Hus, Žižka, arcibiskup Jan z Jenštejna) Proti všem - vrchol husit. hnutí, stavba Tábora, Zikmundovo tažení do Čech, bitva na Vítkově

c) doba protireformační (pobělohorská, období baroka) Bratrstvo – třídílný román o úpadku husit. po bitvě u Lipan, odchod husitských vojsk na Slovensko pod vedením Jana Jiskry z Brandýsa c) doba protireformační (pobělohorská, období baroka) Temno - název se stal přímo označením této doby, kdy dochází k úpadku české kultury. Nekatolíci jsou pronásledováni a trestáni, jezuité mají v rukou školy, pálí knihy. Román se odehrává na venkově, kde ještě žijí tajní čeští bratři. Mezi ně patří myslivec Machovec, který musí utéci do ciziny, protože přechovával zakázané české knihy. Jeho dcera Helenka má být převychována v domě pražského sládka Březiny na pravověrnou katoličku. Tam se zamiluje do Jiřího Březiny, jeho katolická rodina však tyto city neschvaluje. Pro Helenku si přijíždí otec a odváží ji s sebou do ciziny.

Přípravná kresba Aloise Jiráska k románu Mezi proudy

d) období osvícenství Poklad e) období národního obrození: pětidílný román F. L. Věk – hlavním hrdinou kupec z Dobrušky, vlastenec; v Praze se setkává s histor. postavami (např. V. Thámem, Krameriem) f) revoluční rok 1848 Filosofská historie - povídka z prostředí Litomyšle líčí osudy čtyř povahově rozdílných studentů, kteří bydlí společně v podnájmu, a jejich lásek

Ilustrace Adolfa Kašpara k románu F. L. Věk

Jiráskovy divadelní hry: a) historické Jan Hus Jan Žižka Jan Roháč b) ze současnosti Otec - venkovské drama o lidské závisti a chamtivosti c) pohádkové Lucerna - pohádkové drama spojující svět reálných a pohádkových postav

Divadlo Na Fidlovačce – Lucerna, premiéra 2008, režie Tomáš Topfer (Petr Rychlý jako mlynář, Tereza Bebarová jako kněžna)

Obecná charakteristika tvorby: převažuje kolektivní hrdina – dějiny tvoří lid převažují mužské postavy nedostatečná propracovanost psychologie jeho postav dobře charakterizoval dobu - liboval si ve válečných scénách, používal archaismy a historismy dílo má podobu volně skládané kroniky

Zikmund Winter (1846-1912) historik, autor historic-kých próz patřil k okruhu spisovatelů sdružených kolem časopisu Zvon, kde působili i A. Jirásek a K. V. Rais působil jako středoškolský profesor dějepisu v Pardubicích, Rakovníku a Praze

zvlášť významné bylo Wintrovo působení v Rakovníku, kde mu bylo umožněno studium archivních materiálů  z nich získal látku k četným odborným studiím z období 14. – 17. století, ale i pro svou činnost beletristickou

nejčastěji zobrazuje život řemeslníků nebo studentů a inteligence předbělohorského období zprvu píše drobnější příběhy, často anekdotické povahy, později je psychologicky prohlubuje všímá si osudů jedinců, kteří chtějí překonat osudové nebo společenské předurčení – nedaří se  končí tragicky

Nezbedný bakalář (1883) Roku 1587 se Rakovník stal královským městem a městští konšelé pozvali z Prahy bakaláře Jana, aby pozvedl úroveň místní školy. Učitel to nebyl špatný, ale holdoval alkoholu. Brzy se mu pyšní a lakomí měšťané znelíbí a má s nimi spory. Náhodou se dozví, že ho chtějí propustit, a tak se rozhodl, že odejde sám. Nejprve však shromáždil své studenty, společně zdemolovali školu a poté odešli. Nakonec se dozvídáme, že díky své prostořekosti a výmluvnosti se stal bakalář Jan advokátem.

Rozina sebranec (1903) Rozina byla jako nemluvně nalezena a vychovává- na pěstouny, kteří se k ní nechovali nejlépe. Když dospěla, zamilovala se do benátského skláře Nikoly. Ten ji však zklamal a řekl, že si ji nevezme, protože je "sebranec". Nešťastná Rozina si vzala za muže starého stavitele Karfa, ale nemilovala ho. Karf na Rozinu oprávněně velmi žárlil. Rozina se přestala naplno věnovat své dceři, kradla pro svého milence peníze a nebývala skoro vůbec doma. Kvůli manželčinu pobuřujícímu chování byl Karf vyloučen z cechu. Ze zlosti najal vraha, který Rozinu zabil. Karf byl obviněn z vraždy, ale pak byl propuštěn, protože se mu vinu nepodařilo prokázat

Jediný román Mistr Kampanus (1909) zobrazuje poměry na pražské univerzitě kolem roku 1620 hrdinou románu je Jan Kampanus Vodňanský, rektor univerzity, který usilovně hájí její svobodu před jezuity - dokonce přestoupí na katolickou víru vědomí, že zradil svoji víru zbytečně a ničeho nedosáhl, ho dovede k sebevraždě

Realismus v české historické próze Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: