Výukový materiál vytvořen v rámci projektu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST – „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo CZ.1.07/1.400/21.1099 Číslo materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného.
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
Volně žijící zvířata II obojživelníci, plazi a žížala
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Třída: Obojživelníci znaky:
Obojživelníci Zástupci.
Opakování -obojživelníci a plazi
OBOJŽIVELNÍCI
Název:Zástupci obojživelníků
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_10.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Obojživelníci Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora
Obojživelníci pro 5. ročník ZŠ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obojživelníci - ocasatí
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Obratlovci obojživelníci.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
OBOJŽIVELNÍCI TŘÍDĚNÍ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST – „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo CZ.1.07/1.400/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín 2 Autor: Mgr. Ludmila Svobodová Název vzdělávacího materiálu: Obojživelníci ocasatí Vzdělávací oblast, vyučovací předmět: Člověk a příroda, přírodopis Cílová skupina: Žáci 7. ročníku ZŠ Klíčová slova: Obojživelníci, dospělý jedinec, larva, žábry, plíce, kloaka, pohlavní dvoutvárnost. Anotace: Prezentace umožňuje žákům vidět ocasaté obojživelníky v přírodním prostředí. Seznámit se s larválním stádiem i dospělým jedincem. Porovnat změnu životního prostředí se změnou způsobu dýchání. Materiál byl vytvořen: Ověření ve výuce, třída: , třída 7. A VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ 1

2 KMEN : STRUNATCI PODKMEN : OBRATLOVCI TŘÍDA: OBOJŽIVELNÍCI PODTŘÍDA: OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ Obr. č. 1 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

Mloci jsou aktivní hlavně v noci, kdy se vydávají za potravou. Přes den se ukrývají před slunečním zářením. VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ Živí se pavouky, žížalami, slimáky a drobným hmyzem. Obr. č. 2 3 MLOK SKVRNITÝ

4 Mlok skvrnitý se vyskytuje ve vlhkých listnatých nebo smíšených lesích. Můžete ho vidět v blízkosti jezírek, studánek i vodních toků. Obr. č. 3 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

Stále vlhká kůže mloka skvrnitého zbarvením odrazuje a varuje predátory. Ze žláz za očima vylučuje jed nebezpečný pro živočichy. 5 Obr. č. 4 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

6 Čolek obecný žije v tůňkách a rybníčcích v listnatých lesích. Potravu (žížaly, pavouky, plže, dospělý hmyz a jeho larvy) loví v noci a za deště. Obr. č. 5 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ ČOLEK OBECNÝ

Sameček čolka obecného je zbarven mnohem pestřeji. V době rozmnožování jsou barvy intenzivnější. Samečci mají na hřbetní straně vysoký, mělce vykrojený hřeben. 7 Obr. č. 6 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

8 Čolek obecný se vyznačuje pohlavní dvoutvárností. Samička je nenápadná, s hnědým zbarvením. Břicho má žlutavě lesklé. Obr. č. 7 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

Larvy čolků dýchají vnějšími keříčkovými žábrami. Zpočátku se živí prvoky, později korýši. 9 Obr. č. 8 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ Dospělí jedinci pojídají brouky, pavouky, dešťovky a plže. Brzy zjara mohou pojídat i vajíčka skokana hnědého.

Čolek velký je robustním druhem se silnými končetinami, zakončenými žlutě pruhovanými prsty. Zbarvený je hnědavě, s tmavými skvrnami. Na krku a bocích má drobné bílé tečky. 10 Obr. č. 9 VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ ČOLEK VELKÝ

TŘÍDA: OBOJŽIVELNÍCI 11 Obojživelníci mají proměnlivou tělesnou teplotu. V kůži mají slizové žlázy, které zvlhčují kůži. Mají kloaku – společný vývod soustavy trávicí, rozmnožovací a vylučovací. Vajíčka kladou obojživelníci do vody. Vylíhlé larvy žijí ve vodě a dýchají žábrami. Dospělci žijí na souši. Dýchají plícemi a kůží. VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ

12 Snímek č. 1 – Mlok skvrnitý. OPIOLA, Jerzy. [online] [ cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 2 – Mlok skvrnitý. LINNENBACH, Michael. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 3 – Mlok skvrnitý. KRISP, H. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. salamandra.jpg?uselang=es Snímek č. 4 – Mlok skvrnitý. SE90. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. 08.jpg&filetimestamp= Snímek č. 5 – Čolek obecný. PETERS, Kristian. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 6 – Čolek obecný. SPAANS, Piet. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 7 – Čolek obecný. SPAANS, Piet. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 8 – Čolek obecný. SPAANS, Piet. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Snímek č. 9 – Čolek velký. THEUER, Rainer.. [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. VY_32_INOVACE_04_OBOJŽIVELNÍCI OCASATÍ Zdroje obrázků