Tělní pokryv Jana Machová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústrojí kožní Text: Reprodukce nálevníků
Advertisements

Lidská kůže (cutis, derma).
Krycí soustava (kůže) Kožní kryt je aktivní ochrannou bariérou, která odděluje vnitřní prostředí organismu od okolního prostředí Kůže je vícevrstvý dlaždicový.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
STAVBA KŮŽE VY_32_INOVACE_01-02 Jolana Fialová SOU Domažlice KOSMETIKA.
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Kožní soustava - kůže je největší orgán lidského těla
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Obratlovci povrch těla
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název Soustava kožní Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
SAVCI Mammalia.
Kožní soustava.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vylučovací soustava, kůže Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KOŽNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
3 VRSTVY KŮŽE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Tělní pokryv Jana Machová

Tělní pokryv savci člověk

Savci - kůže silná, mnohovrstevná, kožní žlázy, rohovité útvary kožní žlázy – potní - mazové - pachové - mléčné

Savci - kůže chlupy - epidermální původ – nevznikly ze šupin, ale mezi šupinami. Tvořené keratinem. – podsada a pesíky - hmatové chlupy - oční brvy, žíně, štětiny… - výměna srsti = línání jiné rohovité útvary - ostny, šupiny, krunýře, drápy, nehty, kopyta, rohy

Člověk - kůže plošný orgán funkce - ochranná - sekreční (vylučovací) - absorpční (vstřebávací) - termoregulační - smyslová - dýchací - zásobní 3 vrstvy kůže: pokožka, škára, podkožní vazivo

Pokožka několik vrstev plochých buněk povrchové buňky rohovatí – keratin žádné cévy několik vrstev buněk, tlačeny zespoda živými buňkami vzhůru buňky spodních vrstev se rychle dělí obsahují melanin, který zachycuje UV složku slunečního záření. Melanin obsažen v melanocytech

Pokožka rozlišujeme různé rasy a etnika podle zabarvení kůže a různé fototypy fototypy 1 - 4

Škára kontakt škáry a pokožky tvoří vlnkovaná linie, výběžky vlnek = papily. Můžou se rýsovat i na povrchu pokožky = papilární linie – otisky prstů obsahuje většinu receptorů, vlákna kolagenu a elastinu, mezi nimi tukové buňky, obsahuje různé žlázy bohaté krevní, mízní a nervové zásobení

Škára žlázy mazové žlázy potní – ekrinní, apokrinní žlázy mléčné prsní – vznik z potních žláz vlasy, chlupy – žádné na dlaních, chodidlech a rtech - vznik z vlasových váčků ve škáře - dřeň + zrohovatělé buňky - barva - pigment

Škára nehty - zrohovatělé destičky, vyrůstají z buněčné vrstvy pod nehtem (nehtové lůžko) nervová zakončení receptory – teplo (Rafiniho tělíska) - chlad (Krauseova tělíska) - dotyk (Meissnerova tělíska) - vlhkost - bolest

Podkožní vazivo obsahuje tukové buňky – izolace, zásoba energie. Tukové buňky = adipocyty receptory – Vater – Paciniho tělíska – tah a tlak

Poruchy kůže akné – zanesení vývodu mazové žlázy mechanická poranění atopické ekzémy – většinou alergická reakce organismu bradavice – původcem virus, dochází k nadměrnému růstu buněk melanom – zhoubný nádor kůže (maligní melanom)

Zdroje http://www.gymelg.cz/sites/default/files/bio logie/TelniPokryvObratlovcu.pdf http://www.biomach.cz/biologie- cloveka/kozni-system-termoregulace http://www.biomach.cz/biologie- zivocichua/savci-mammalia http://cs.wikipedia.org/wiki/Keratin vlastní poznámky z biologie