Číslo projektu CZ.1.07/1.500/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_01_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
1. cvičení úrokování.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_14_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_17_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_17_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_07_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_02_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
PROCENTA, ÚROKY 7. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_08_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_03_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Vkladové služby.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_10_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_70_9TR_M Autor: Mgr. Monika Bittová 1.
VY_62_INOVACE_16_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_02_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_03_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výpočet úroku. Paní Nováková si na dobu 9 měsíců uložila do banky Kč na termínovaný vklad při úrokové míře 4,5% p.a.  A) vypočítej, kolik Kč úroku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_12_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_18_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_11_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_13_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_04_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_13_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_14_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_08_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
VY_62_INOVACE_05_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
VY_62_INOVACE_01_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_20_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_01_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk Novák Tematický celek Finanční gramotnost – finanční matematika Ročník 1. až 4. ročník, gymnaziální vzdělávání Datum tvorby Anotace V Prezentaci jsou uvedeny definice vztahující se k základním termínům z finanční matematiky. Úlohy zaměřené na praktickou aplikaci finanční matematiky i s informacemi pomáhajícími při jejich řešení Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Osobní a rodinný rozpočet

Při sestavování domácího rozpočtu bychom měli vycházet  a) Z předpokládané finanční situace domácnosti  b) Z reálné finanční situace domácnosti  c) Nebereme ohled na finanční situaci domácnosti

Mezi příjmy pravidelné patří  a) Úroky z vkladů, dividendy  b) Příjmy z prodeje majetku  c) Odměny za práci, příjmy z podnikání, sociální dávky, starobní důchody

Při sestavení domácího rozpočtu se do příjmů započítávají aa) Pouze čisté příjmy bb) Vždy hrubé příjmy cc) Příjmy snížené o daň z příjmu

Utrácet můžeme jen tolik peněz aa) Kolik jsme si vydělali bb) Kolik peněz nám půjčí banka cc) Pokud naše příjmy přesahují výdaje

Rodina Novákových nemá dostatek finančních prostředků na nákup auta, proto využije finanční leasing, který představuje aa) Krátkodobý pronájem bb) Dlouhodobý pronájem, kdy se po uplynutí doby pronájmu stává pronajímaný předmět majetkem nájemce cc) Půjčka, za kterou si auto pořídí

Pan P. má mzdu v zaměstnání korun rozhoduje se, zda začít podnikat nebo zůstat v zaměstnání, co bude nákladem obětované příležitosti aa) Jeho příjmy z podnikání bb) Jeho mzda korun, které se vzdá odchodem ze zaměstnání cc) Žádné náklady obětované příležitosti mu nevzniknou

Výše rezervy domácího rozpočtu by měla být minimálně aa) Desetinásobkem průměrných měsíčních výdajů bb) Trojnásobkem průměrných měsíčních příjmů cc) Stejná jako je průměrný měsíční příjem

Za osobní aktiva považujeme majetek aa) Který nám bude přinášet další příjmy bb) Který bude v našem osobním vlastnictví cc) Který ihned prodáme

Každý člověk má určité potřeby, které představují aa) To, co jsme si pořídili bb) Pocit nedostatku, který chceme odstranit cc) Pocit nedostatku, který nechceme odstranit

Přebytek osobního rozpočtu vzniká aa) Pokud jsou příjmy menší než výdaje bb) Pokud jsou příjmy stejné jako výdaje cc) Pokud jsou příjmy větší než výdaje

Co je to úrok? Úrok je obecně cena peněz, resp. cena za zapůjčení peněz z pohledu dlužníka a odměna za zapůjčení peněz z pohledu věřitele.

příklad  Banka poskytla panu Adamcovi úvěr ve výši Kč na jeden rok s úrokovou mírou 13,5%.  Určete, jaký je úrok z úvěru.  135 Kč  1350 Kč  Kč.

Je to cenný papír, který vyjad ř uje závazek dlu ž níka v ůč i majiteli dluhopisu (v ěř iteli) Dluhopisy vydává stát, obce a m ě sta, banky a podniky

příklad PPan Bouček si koupil depozitní certifikát za Kč. Doba splatnosti certifikátu je jeden rok, úroková míra je 5,3%, daň z úroku je 15%. Po uplynutí jednoho roku obdrží pan Bouček vloženou částku zvýšenou o úrok. VVypočítej úrok po zdanění.

řešení  Cena depozitního certifikátu…………………20 000Kč  Zúročení 5,3% z Kč a to je (0, ) Kč = Kč  Úrok po zdanění 85% ze Kč a to je (0, ) Kč = 901 Kč

Je to typ vkladu, jehož doba splatnosti může být několik dnů až několik let. Je to typ vkladu, jehož doba splatnosti může být několik dnů až několik let. Založení termínovaného vkladu pro vkladatele obvykle znamená, že vložený kapitál nemůže bez sankcí po sjednanou dobu z banky vybírat. Založení termínovaného vkladu pro vkladatele obvykle znamená, že vložený kapitál nemůže bez sankcí po sjednanou dobu z banky vybírat. Daň z úroku je pro termínované vklady 15%. Daň z úroku je pro termínované vklady 15%.

příklad Pan Zlámal uložil na termínovaný vklad na jeden rok s úrokovou mírou 2,5 % částku 8000 EUR. Jakou částku banka panu Zlámalovi po roce vyplatí? 8000 x 2,5 / 100 = 200 EUR je úrok 200 x 15 / 100 = 30 EUR je daň z úroku – 30 = Pan Zlámal dostane EUR za jeden rok. zadání

Jaká jsou rizika vkladů? Většina bankovních produktů (např. termínované vklady či vkladní knížky) je ze zákona pojištěna. Při krachu banky dostane klient podle stávající zákonné normy zpět 90 % z pojištěné částky, nejvýše však částku, která odpovídá EUR. V následujících cvičeních počítejte se směnným kurzem  1 EUR = 30 Kč

příklad Paní Smutná má na vkladní knížce uloženo Kč. Kolik korun by obdržela zpět při krachu banky? řešení Paní Smutná uložila Kč a 90% z této částky činí: 0, Kč = Kč

C O JSOU TO PODÍLOVÉ LISTY ?  Jsou to cenné papíry, které vydávají investiční společnosti.  Vydáváním podílových listů shromažďují investiční společnosti peněžní prostředky v podílových fondech. Majitelé podílových listů mají právo na odpovídající podíl majetku v podílovém fondu a právo podílet se na ziscích získaných zhodnocením tohoto majetku.

příklad Pan Hanák má v podílovém fondu ICK Invest kusů podílových listů, které měly na konci předminulého roku kurz 1, Ke dni minulého roku poklesl jejich kurz na 0, O kolik korun se snížila hodnota majetku pana Hanáka v podílových listech ICK Invest za minulý rok?

ŘEŠENÍ  Klesne-li v určitém časovém období kurz podílového listu, je výnos ztrátou, a je tedy vyjádřen záporným číslem.  Za kusů podílových listů pan Hanák zaplatil  , = 9 669,78 Kč  Dnes je pan Hanák prodává za  , Kč = 9 293,78 Kč  Výnos z podílových listů za jeden rok tedy činí  9 293, 78 – 9 669, 78 = Kč

L ITERATURA ODVÁRKO, O., Úlohy z finanční matematiky pro střední školy. 1. vydání. Praha : Prometheus, ISBN PETÁKOVÁ J., Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ Praha : Prométheus, ISBN 