Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

VY_32_INOVACE_TMM25760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
VY_32_INOVACE_TMM21760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_INOVACE_TMM23860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYM25360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_TMM21260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
VY_32_INOVACE_TMM25060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_20_INOVACE_SVF20860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
KAREL KRYL (1944 KROMĚŘÍŽ – 1994 MNICHOV).  zpočátku chtěl být hrnčířem po pradědečkovi, brzy se ale rozhodl věnovat hudbě a poezii  první vydanou.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.04_Karel Kryl Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM : Jazyk a jazyková komunikace_Český jazyk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF35860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Autor: Květa Stejskalová
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5660_NES
VY_32_INOVACE_TMM24060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM23960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYPS12060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF33360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Karel Kryl – „básník s kytarou“
VY_32_INOVACE_PSYM23060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_23_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školyZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_52_Jarek Nohavica – představitel folklorní hudby TémaJarek Nohavica.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Kryl Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Karel Kryl NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Petra Zemánková Určeno pro předmět: Český jazyk a literatura Tematická oblast:Česká literatura po roce 1945 Obor vzdělání:Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 4. ročník Název výukového materiálu: Písničkáři – učební materiál s úkoly Popis využití: prezentace o českých protirežimních písničkářích s využitím dataprojektoru a notebooku Čas: 40 minut VY_32_INOVACE_ČJM4_4260_ZEM

 svou tvorbou reagovali na nesvobodu a nemožnost svobodného vyjadřování v našem státě  začínali tvořit většinou v 60. letech – sami psali text i hudbu ke svým protestsongům  v době normalizace tito folkoví zpěváci svou tvorbu zintenzívnili a začali být pro režim ještě nepopulárnější  reakce na sebe nenechala dlouho čekat – písničkáři se stali zakázanými, jejich desky byly staženy z prodeje, písně vyřazeny z rozhlasových hitparád  po „sametové revoluci“ v roce 1989 se stali opět populárními a žádanými  překvapivé bylo, kolik lidí si s nimi po převratu zpívalo jejich písničky

 nejznámější protestní písničkáři: ◦ Karel Kryl ◦ Jaromír Nohavica ◦ Vlastimil Třešňák ◦ Jaroslav Hutka ÚKOL V textech písní Karla Kryla a Jaromíra Nohavici najděte doklady pro tvrzení, že se jedná o protestní písně a že jejich skladby byly v době normalizace zakázány (s. 7 a 9).

 vystudovaný keramik Karel Kryl je autorem 170 písní, 10 básnických sbírek a řady výtvarných prací  většinu svého života se aktivně vyjadřoval ke společenskému dění u nás  v lednu roku 1969 vyšla jeho první LP deska Bratříčku, zavírej vrátka (podle ústřední stejnojmenné písně)  jeho písničky byly nasazovány před srpnem 1968 v rozhlasové písničkové soutěži „Dvanáct na houpačce“  první písně propadly, neumisťovaly se, úspěch zaznamenal až protestsong Bratříčku, zavírej vrátka

 v době vydání desky byl již Kryl slavný – deska byla ihned rozprodána, hned ale zakázána a další připravené vydání zničeno  v září 1969 odjíždí do Německa na festival folkových zpěváků, zůstává tam a žádá o politický azyl  tam pracuje v rádiu Svobodná Evropa  další desky – Rakovina, Maškary, Karavana mraků aj.  do republiky se vrátil až po převratu v roce 1989  zůstává kritikem i po roce 1989 – nelíbilo se mu, že se politikové v čele s jeho přítelem V. Havlem obklopili poradci hlavně z řad bývalých členů STB  zemřel na oboustranný infarkt

KAREL KRYL ( ) obr. 1 obr. 2 obr. 3

 Bratříčku, nevzlykej, to nejsou bubáci, vždyť už jsi velikej, to jsou jen vojáci, přijeli v hranatých železných maringotkách. Se slzou na víčku hledíme na sebe, buď se mnou, bratříčku, bojím se o tebe na cestách klikatých, bratříčku, v polobotkách. Ref: Prší a venku se setmělo, tato noc nebude krátká, beránka vlku se zachtělo, bratříčku, zavřel jsi vrátka?  Bratříčku, nevzlykej, neplýtvej slzami, nadávky polykej a šetři silami, nesmíš mi vyčítat, jestliže nedojdeme. Nauč se písničku, není tak složitá, opři se, bratříčku, cesta je rozbitá, budeme klopýtat, zpátky už nemůžeme. Ref: Prší a venku se setmělo, tato noc nebude krátká, beránka vlku se zachtělo, bratříčku, zavírej vrátka! Zavírej vrátka!

 narozen a bydlí v Ostravě (předtím v Českém Těšíně)  textař, libretista, zpěvák  psal texty např. pro M. Rottrovou a V. Špinarovou  hraje na kytaru a heligonku  z jeho písní je patrný vliv ruských folkařů Vladimíra Vysockého a Bulata Okudžavy (jedna z desek se jmenuje Písně pro V. V.)  zhudebnil některé básně z Bezručových Slezských písní nebo Gellnerovy sbírky Radosti života  desky – Darmoděj, Osmá barva duhy, Mikymauzoleum aj. obr. 5 obr. 4

Už dvacet devět roků chodím po světě a ten svět furt a furt se stejně točí já budu klidně smát se budu veselý jenom mi vydloubněte oči Neviděl bych vypasené páprdy tisíce let a stále titíž když něco prohnilého v státě zasmrdí říkají Ty snad něco cítíš Říkají mi dobráci v Rudém právu není tak zle jen chlapče zvedni hlavu Dejte mi do ruky mávátko a řekněte jak volat sláva já už si najdu ten správný směr a budu mávat mávat mávat Můj soused odvedle je farář v kostele moc príma kluk jenže často hledí k nebi já jaksi v nebi nemám žádné přátele a Bůh ten pro mě nikdy nebyl Čtu jenom básně těch kteří už zemřeli a ten svět furt a furt se stejně točí já budu klidně smát se budu veselý jenom mi vydloubněte oči Říkají mi dobráci u koryta není tak zle jen doba je složitá Dejte mi do ruky mávátko a řekněte jak volat sláva já už si najdu ten správný směr a budu mávat mávat mávat Okresní inspektor Vlček má vilu dům a byt takové nic a jak si krásně žije já musel sedm roků bez koupelny žít proto ať žije anarchie Když tátu vyhodili máma brečela že nedokázal převléct vlastní kabát a to mám někde na dně duše docela třeste se trůny knížat a hrabat Říkají mi dobráci za koryty není tak zle ovšem musíte pochopiti Já zpívám dejte mi do ruky mávátko a řekněte jak volat sláva já už si najdu ten správný směr a budu mávat mávat mávat mávat mávat mávat mávat