Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Advertisements

Smyslová soustava člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
VY_52_INOVACE_01_03 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – OPĚRNÁ SOUSTAVA - KOSTNÍ TKÁŇ Anotace –
Nervová soustava- úvod
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Buňky, tkáně a orgány lidského těla
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka VY_52_INOVACE_01_29 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka   Název materiálu – NERVOVÁ SOUSTAVA - NERVOVÁ TKÁŇ Anotace – cílem pracovního listu je připomenout význam a stavbu nervové tkáně, průběh a význam reflexů Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše stavbu a význam nervové tkáně, průběh, význam a třídění reflexů Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – neuron, gliová buňka, reflex, podmíněný reflex, nepodmíněný reflex Druh učebního materiálu – pracovní list Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 300kb

NERVOVÁ SOUSTAVA – NERVOVÁ TKÁŇ

Nervová tkáň Význam: společně s hormonální soustavou řídí celé tělo hlavním cílem je reakce na vnější a vnitřní podněty (signály) specializované nervové buňky se podílí na smyslovém vnímání Stavba: -nervová buňka = neuron - gliová buňka (10 x více než neuronů)

Nervové a gliové buňky Neuron – základní stavební část nervové soustavy - hlavním úkolem je přenos signálu - je tvořen: a) tělem neuronu – šedá hmota b) výběžkem neuronu (axonem) – bílá hmota Gliová buňka – vyživuje, chrání a opravuje nervovou buňku

Přenos signálu hlavní funkcí neuronu je přenos signálu (až 100 m/s) signál vniká podrážděním smyslových čidel (oko, ucho, hmatová tělíska, …) vedení signálu na neuronu je jednosměrné synapse – spojení mezi jednotlivými neurony Poznámka: Přenos signálu mezi jednotlivými neurony může být urychlen – kofein, nikotin, drogy nebo zpomalen – alkohol, opiáty

reflex Reflex je hlavní činností nervové soustavy Jedná se o reakci (odpověď) na podněty (dráždění ) z vnějšího a vnitřního prostředí. Reflex je vykonáván prostřednictvím reflexního oblouku. REFLEXNÍ OBLOUK Zaznamenání podnětu smyslovými čidly (ucho, oko, …) Přenos signálu z čidla přes neurony do mozku Vyhodnocení signálu v mozku Odpověď na signál putuje přes neurony do výkonného orgánu (svaly) Reakce na podnět (křik, ucuknutí hlavou, …) Jiné příklady reflexního oblouku : popálení od kamen, šlápnutí na nohu, kousnutí do chilli papričky, zleknutí, polibek . Vysvětlete reakce !!

Podmíněný nebo nepodmíněný reflex? Typy reflexů: 1) vrozený (nepodmíněný) - jsou vrozené - kýchací, kašlací, mrkací, odtahující reflex končetin, patelární 2) naučený (podmíněný) - v průběhu života se musí naučit - učení - stálým opakováním se upevňují, po čase mohou vymizet - Pokusy I.P. Pavlova. Před podáváním potravy psům zazvonil - slinili „ Opakování matka moudrosti „

Základní části nervové soustavy Nervová soustava je tvořena dvěma částmi: Centrální část Mozek a mícha Vyhodnocují příchozí informace z vnějšího a vnitřního prostředí 2) Obvodová část Obvodové nervy Vedou signály ze smyslových čidel do míchy a mozku nebo z míchy a mozku do výkonných orgánů (svaly, srdce, …)

Pamatujte Základní stavební jednotkou nervové soustavy je neuron. Hlavní funkcí neuronu je přenos signálu. Spojení jednotlivých neuronů se nazývá synapse. Hlavní funkcí nervové soustavy je reflex (odpověď na podněty). Reflexy jsou podmíněné nebo nepodmíněné. Nervovou soustavu tvoří centrální část (mozek, mícha) a obvodová (nervy) Nerové buňky se téměř vůbec neobnovují – úrazy páteře jsou proto doživotní, myslete na to !!

Použitá literatura http://www.moonmentum.com/blog/tag/pavlov/ Obrázky jsou dílem autora výukového materiálu.