Úvod Výkon veřejné správy Závěr
Co je SPIS? Sdružení založené před sedmi lety klíčovými IT firmami pro prosazování jejich zájmů při rozšiřování trhu 36 firem z oblasti IT a telekomunikací Člen EICTA Garant legislativních připomínek pro HK
Co jsme odpracovali? Zákon o elektronickém podpisu Elektronickou fakturaci Osvětu pro politiky a úředníky Formování Ministerstva informatiky (tři zástupci SPISu byli od začátku členy kolegia ministra) Formování státních informačních politik Manifest znalostní společnosti 2004
Na čem děláme? Manifest znalostní společnosti 2005 Legislativa Autorský zákon Vyhláška o univerzální službě Vyhláška o cert. Autoritách Zákon o veřejných informačních systémech Daňový portál Elektronické zadávání veřejných zakázek
Výkon veřejné správy Brzda konkurenceschopnosti Snižuje měřitelný výsledek Komplikuje podnikání Nepodporuje inovativnost a kreativitu
K čemu e-government ? Ve výkonu veřejné správy jako služba pro občany –Sociální dávky, důchody, daně, evidence, povolení, informace Při nakupování veřejnou správou jako nástroj –Informace o veřejných zakázkách, aukce, tržiště, centrální nákup Při řízení a vnitřním provozu veřejné správy jako nezbytnost –Finanční systémy, plánování a rozpočtování, řízení kvality, lidské zdroje, spisová služba a archivnictví, vzdělávání úředníků
Jak e-government ? Front-office –Logicky decentralizovaný, co nejblíže klientům, flexibilní a jednoduchý, uživatelsky přítulný, dostupný návštěvou, poštou, přes Internet, telefonem, SMS, napojený na back-office Back-office –Logicky centralizovaný, zajišťující spolehlivost, integritu a obsah, integraci s okolím, pro klienta neviditelný
Fáze dospělosti e-governmentu Inform –www stránky, centrální adresa, portál veřejné správy Interact –e-podatelna, vyřizování požadavků podle zákona o přístupu k informacím Transact –Uživateli dostupné samoobslužné agendy jako katastr nemovitostí, trochu daně a sociální dávky Integrate –Uživatelem dostupné samoobslužné životní situace, snad nový živnostenský rejstřík
Oblíbené založení firmy v roce návštěv když jde vše dobře x obstarávání podkladů (trestní rejstřík, bezdlužnosti,katastr nemovitostí …) 2 x rozhodnutí (živnostenský list, obchodní rejstřík) 5 a více krát aktualizace údajů (Finanční úřad, sociální pojištění, nahlášení IČO, …) Nebo 12 x poštou
Úřad před počítači Dostupné technologie – Kartotéka pro ukládání dat – Kopírka, pošta a osobní návštěva pro získávání a distribuci informací jak uvnitř tak vně veřejné správy – Telefon pro neformální informaci
Úřad před počítači (12 návštěv) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office a back-office – Místní a věcná příslušnost – Návštěvní hodiny, malá část pracovní doby – Výklad zákonů zcela na odpovědnosti úřadu – Úřady mezi sebou komunikují prostřednictvím účastníka řízení – Uzavřenost v jednotlivých agendách – Neexistuje prakticky sdílení údajů geograficky ani mezi agendami
Úřad s automatizovanou agendou Dostupné technologie – Sítě osobních počítačů v jednotlivých místně příslušných úřadech propojené do celostátní sítě s logicky centralizovanou aplikací spravovanou správcem agendy – Spisová služba pro mimoagendovou komunikaci uvnitř úřadu
Úřad s automatizovanou agendou (12 návštěv) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office a centralizovaný back-office – Delší návštěvní hodiny, některé úkony na počkání – Výklad zákonů do značné míry přesunut do aplikace, jednotný výkon veřejné správy – Mohla by se zrušit místní a v některých oblastech i věcná příslušnost – Mohly by se začít sdílet údaje mezi agendami (jak aktualizovat po výkonu rozhodnutí?)
Integrovaný výkon veřejné správy nedosažitelný ideál? Dostupné technologie – De facto každý úředník on-line – Dostupnost logicky centralizovaných agend 24x7 – Možnost plošného získávání resp. předávání dat – Masově rozšířené nové komunikační kanály pro styk s veřejností i uvnitř veřejné správy – mobil, , web
Integrovaný výkon veřejné správy - nedosažitelný ideál? (jedno podání či návštěva) Procesní důsledky – Decentralizovaný front-office dostupný všemi běžnými komunikačními kanály Pošta, elektronická pošta, telefon, SMS – Správní řád využívající tyto komunikační kanály – Logicky centralizované agendy využívající sdílená data pro sběr dat při přípravě rozhodnutí a aktualizaci údajů po vydání rozhodnutí – Zákony o jednotlivých agendách procesně navzájem provázány
Co chybí ? Odpovědnost za procesní reformu veřejné správy Vůle udělat změnu Kvalitativní kriteria výkonu veřejné správy a jejich implementace Odvaha překonat rezortní hranice Nevynalézat kolo, převzít co se povedlo v průběhu posledních deseti let v komerční sféře
Co může SPIS ? Pomoci s využitím zkušenosti členů definovat priority pro podporu center služeb Konzultovat s využitím zkušeností členů procesní reformu