Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_32_INOVACE_168 Základní škola Loket, okres Sokolov Procvičovací cvičení – porozumění textu, určování slovních druhu a vzorů podst. jmen Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. ©Mgr. Soňa Patrochová
Název: Procvičování nauky o slově, poznávání slovních druhů, určování rodu, čísla, pádu a vzoru podstatných jmen Anotace: pracovní listy jsou určeny k procvičování probraného učiva Autor: Mgr. Soňa Patrochová Jazyk: Český Očekávaný výstup: určit slovní druhy, třídit podst. jména podle vzorů Klíčová slova: sl. druhy, rod, číslo, pád, vzor podst. jmen, porozumění textu Druh učebního materiálu: pracovní listy Druh interaktivity: Cílová skupina: žáci 1.stupně základní školy Stupeň a typ vzdělávání: 1.stupeň ZŠ - základní Ročník: 4. Vazby na ostatní materiály: učebnice a pracovní sešit ČJ 4.ročník – Nová škola Brno
Nové Mikulášovy patálie - Krásy přírody Byli jsme s Vendelínem na zahradě a hráli jsme si. Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Bavili jsme se tím, že jsme sekali trávu. Tatínek je hrozně hodný a půjčil nám sekačku, a dokonce nám slíbil bonbony, když bude trávník dobře posekaný. Představa bonbonů nám dodala sílu, Vendelínovi i mně. Už jsme byli skoro na konci trávníku, když na naši zahradu přišel náš soused pan Durda. Zeptal se nás, co děláme, tak jsme mu to řekli. Když tatínek uviděl pana Durdu, zvedl se z lehátka, kde si četl noviny. „Ty lenochu líná,“ řekl mu pan Durda, „ty teď za sebe necháváš pracovat děti?“ Pan Durda tatínka věčně popichuje. „Starej se o sebe,“ odsekl mu tatínek, který to nemá rád. Začali se hádat.
Odpověz na otázky 1. Jak se jmenuje Mikulášův kamarád? 2. Co má rád kamarád Mikuláše? 3. Co a kde kluci dělali? 4. Co jim dodávalo sílu? 5. Kdo přišel za nimi a vyptával se? 6. Co dělal tatínek Mikuláše? 7. Z čeho obvinil soused tatínka? 8. Čím přečtený příběh končí? 9. Napiš 3 – 4 věty a příběh dokonči.
Urči slovní druhy všech větných celků Byli jsme s Vendelínem na zahradě a hráli jsme si. Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Bavili jsme se tím, že jsme sekali trávu. 1.____________________________________ 2.____________________________________ 3.____________________________________
U podtržených slov urči rod, číslo, pádu i vzor Byli jsme s Vendelínem na zahradě a hráli jsme si. Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Bavili jsme se tím, že jsme sekali trávu. Tatínek je hrozně hodný a půjčil nám sekačku, a dokonce nám slíbil bonbony, když bude trávník dobře posekaný. Představa bonbonů nám dodala sílu, Vendelínovi i mně.
Vyhledej v textu 2 slovesa, 2 přídavná jména, 2 příslovce, 2 zájmena, 2 spojky Byli jsme s Vendelínem na zahradě a hráli jsme si. Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Bavili jsme se tím, že jsme sekali trávu. Tatínek je hrozně hodný a půjčil nám sekačku, a dokonce nám slíbil bonbony, když bude trávník dobře posekaný. Představa bonbonů nám dodala sílu, Vendelínovi i mně.
Podtržená slova zaměň za slova podobného významu Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Napiš, jaký je tvůj kamarád.
Řešení: Odpověz na otázky 1. Vendelín 2. Jídlo 3. Sekali trávu na zahradě 4. Pomyšlení na bonbony 5. Soused pan Durda 6. Četl si noviny a seděl v lehátku 7. Že nechává za sebe pracovat děti 8. Hádkou tatínka a pana Durdy 9. Napiš 3 – 4 věty a příběh dokonči.
Urči slovní druhy všech větných celků - řešení Byli jsme s Vendelínem na zahradě a hráli jsme si. Vendelín je můj kamarád, který je strašně tlustý a v jednom kuse se cpe. Bavili jsme se tím, že jsme sekali trávu. 1. 5,5,7,1,7,1,8,5,5,3. 2. 1,5,3,1,3,5,6,2,8,7,4,1,3,5. 3. 5,5,3,3,8,5,5,1.
Řešení – rod, číslo, pád a vzor s Vendelínem rod muž. živ., č. jed., pád 7., vzor pán na zahradě rod žen., č. jed., pád 6., vzor žena kamarád rod muž. živ., č. jed., pád 1., vzor pán v kuse rod muž. neživ., č. jed., pád 6., vzor hrad trávu rod žen., č. jed., pád 4., vzor žena tatínek rod muž. živ., č. jed., pád 1., vzor pán sekačku rod žen., č. jed., pád 4., vzor žena bonbony rod muž.živ., č. mn., pád 4., vzor hrad trávník rod muž. neživ., č. jed., pád, vzor hrad představa rod žen., č. jed., pád 1., vzor žena sílu rod žen., č. jed., pád 4., vzor žena
Přídavná jména zájmena slovesa Řešení Přídavná jména zájmena slovesa Tlustý můj Byli jsme Hodný nám hráli jsme Příslovce spojky strašně a hrozně že
Řešení Podtržená slova zaměň za slova podobného významu Vendelín je můj přítel, který je hodně (moc) tlustý a stále jenom jí. Napiš, jaký je tvůj kamarád. Můj kamarád Lukáš je štíhlý, protože hodně sportuje.
Základní škola Loket, okres Sokolov Seznam použité literatury a pramenů: 1. Zdroj - 2. Zdroj – PHDR. JAROMÍRA KVAČKOVÁ. <i>Český jazyk 4 nově</i>: <i>Pracovní sešit pro 4. ročník</i>. Tiskárna Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-210-5. JANÁČKOVÁ, Mgr. Zita a PaedDr. Hana MÜHLHAUSEROVÁ. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. 2. Brno: Nová škola s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-176-4. 3. Zdroj Nové Mikulášovy patálie: Bezvadný vtip. 1.vydání. Brno: Albatros, 2006. ISBN 80-00-01713-X. Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Soňa Patrochová Základní škola Loket, okres Sokolov patrochovas@seznam.cz Březen 2012