Interpretace výsledků modelových výpočtů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
2 3 Lokalita Pod Javornic kou silnicí 4 směr Solnice směr Javornice směr Vamberk CENTRUM 10min. směr Častolovice.
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Znečištění ovzduší suspendovanými částicemi PM 10 a PM 2.5 na území města.
Vstupní data do modelů, jejich dostupnost a spolehlivost
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
PROCVIČOVÁNÍ spustíte klávesou F5
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
9 CELÁ ČÍSLA
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Zpřísňující balíček Moravskoslezského kraje v rámci smogových situací Ostrava, dne Miroslav Novák.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
CELÁ ČÍSLA.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Josef Keder Hana Škáchová
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: František Skácel Distribuce.
Selhávání pryžových výrobků: struktura lomových ploch
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Josef Keder Hana Škáchová
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Meteorologie: nebezpečné jevy 3
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Přesnost a validace rozptylových modelů Josef Keder, ČHMÚ
Podmínky pro získání zápočtu Podmínky pro získání zkoušky.
Mechanika tuhého tělesa
Vývoj kvality ovzduší v České republice
Referenční model SYMOS’97
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
INVERZE . Inverze teploty vzduchu neboli teplotní inverze je meteorologický jev, kdy teplota vzduchu v některé vrstvě dolní atmosféry s výškou neklesá,
Referenční model ATEM České ekologické manažerské centrum Praha, 14. října 2010 Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav -
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
Požadavky na vypracování rozptylových studií
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY 2010 – 2014.
Vyhodnocení měření kvality ovzduší v Jihlavě
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
Emise a emisní inventura PM10
Model CAMx a možnosti jeho využití v ČHMÚ
Český hydrometeorologický ústav Praha
Transkript prezentace:

Interpretace výsledků modelových výpočtů Jan Macoun, Josef Keder, Český hydrometeorologický ústav - macoun@chmi.cz

Obsah co je model meteorologické podmínky vliv terénních překážek – obtékání budov příklady závěr

Co je model? nástroj neúplná a nepřesná vstupní data – nedokonalý popis stavu atmosféry řada zjednodušujících předpokladů – nedokonalý popis dějů přiblížení k realitě – od modelu nelze očekávat přesný popis reality

Meteorologické podmínky stabilita mezní vrstvy ovzduší distribuce směrů větru a rychlosti

Meteorologické podmínky stabilita mezní vrstvy atmosféry Třída stability Vertikální teplotní gradient [°C/100m] Popis I. superstabilní  < -1.6 silné inverze, velmi špatné rozptylové podmínky II. stabilní -1.6 ≤  < -0.7 běžné inverze, špatné rozptylové podmínky III. izotermní -0.7 ≤  < 0.6 slabé inverze, izotermie nebo malý kladný gradient, často mírně zhoršené rozptylové podmínky IV. normální 0.6 ≤  ≤ 0.8 indiferentní teplotní zvrstvení, běžný případ dobrých rozptylových podmínek V. konventivní 0.8 <  labilní teplotní zvrstvení, dobré rozptylové podmínky

Meteorologické podmínky stabilita atmosféry I. třída stability rozptyl znečišťujících látek velmi malý ZL se šíří na velké vzdálenosti (kužel 8 – 12° horizontálně, 2 – 6° vertikálně) při zemi nízké koncentrace ve vlečce vysoké ve vyvýšených polohách – absolutní maxima koncentrací V. třída stability nejlepší rozptylové podmínky vlečka rozměrná s nižšími koncentracemi (kužel 26 – 36° horizontálně, 30 – 40° vertikálně) intenzivní vertikální pohyby  možnost výskytu nárazových vysokých koncentrací v blízkosti zdroje

Rozptyl znečišťujících látek I. třída stability - superstabilní v bodě A – nulové koncentrace, v bodě B velmi vysoké

Rozptyl znečišťujících látek V. třída stability - konvektivní v bodě A – nenulové koncentrace, v bodě B nižší

Rozptyl znečišťujících látek přízemní inverze

Rozptyl znečišťujících látek výšková inverze

Rozptyl znečišťujících látek výšková inverze

Meteorologické podmínky odborný odhad větrné růžice k čemu má VR sloužit? lokální podmínky region v zájmové lokalitě většinou nejsou měření obtížné zohlednění lokální cirkulace

Obtékání terénní překážky (1/2)

Obtékání terénní překážky (2/2)

Obtékání budov (1/3)

Obtékání budov (2/3)

Obtékání budov (3/3) rozsah úplavu lB = min (H, max (W, L)) vertikální rozsah úplavu: polovina lB horizontální rozsah úplavu: lU lU = 2,3.lB pro H > 1,25.W lU = 2,5.(W.H) pro 1,25.W > H > 0,33.W lU = 4,4.lB pro 0,33.W > H výduch nesmí ležet v úplavu

Příklady hodnocení pole koncentrací

Příklady hodnocení PM10 emise PM10: primární: emitované přímo ze zdrojů sekundární: vzniklé v ovzduší chemickými reakcemi resuspenze: zvířené působením větru z povrchu + otěry brzd, pneumatik a vozovky výsledky získané pouze při zohlednění primárních emisí silně podhodnocují imisní zátěž

Příklady závěry „vypočtená koncentrace NO2 je 199,5 µg.m-3 – imisní limit je splněn“ – indikace oblastí s možnými problémy „zdroj působí koncentrace 35 µg.m-3 – v oblasti nejsou žádné problémy“ – není zohledněno imisní pozadí „modelové koncentrace PM10 od zdrojů jsou 15 µg.m-3 – imisní limit splněn“ – nejsou zohledněny sekundární částice a resuspenze „denní imisní limit bude překročen v 0,2 % případů v průběhu roku“ – denní imisní limit bude překročen 1x za pět let

Závěr šíření znečišťujících ovlivňuje řada faktorů lokálního i regionálního měřítka vstupní data nejsou přesná ani úplná ke komplexnímu popisu podmínek v ovzduší modelové výpočty slouží jako přiblížení k realitě výsledky nelze používat jako přesná čísla interpretace výsledků vyžaduje zkušenosti a znalost lokality