Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
SRDCE.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Neúnavná srdeční pumpa
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Oběhová soustava člověka
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Srdce Tereza Potužáková.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
VY_52_inovace_PRV.5.24 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
SRDCE (COR).
Srdce Velký a malý krevní oběh Procvičování
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
krev: 5 – 6 l, neustálá obnova, celkově se obnoví 3x do roka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
SOUSTAVA OBĚHOVÁ Soustava krevního oběhu tvoří srdce, soustavu cév a krev Srdce je uloženo v dutině hrudní za hrudní kostí ve vazivovém vaku OSRDEČNÍKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Oběhová soustava- srdce
Tvoří ji: Tělní tekutiny Cévy srdce
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Oběhová soustava u Člověka
Zpracoval: Ondřej Boček
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Anatomie srdce Barbora Plačková.
Srdce a krevní oběhy Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Srdce.
Srdce Prezentace byla vytvořena s použitím obrázků Google a tohoto webu: vytvořil: Richard Jonáš.
Cévní systém lidského těla
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_52_INOVACE_PŘ.36 Vytvořeno: únor 2013 Základní škola a mateřská škola.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, srdce Ročník: 8.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Oběhová soustava srdce a cévy
Krevní oběh.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Srdce a jeho funkce v těle
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_04-13 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SRDCE (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_15_01_krevní oběh.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Oběhová soustava Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY C

Název Soustava oběhová Autor Mgr. Kateřina Žáková Předmět Přírodopis Doporučený ročník Tercie Forma Výklad, procvičování, opakování Pomůcky Torzo lidského těla, výukový plakát k tématu oběhová soustava a stavba srdce Poznámky

Soustava oběhová tvoří ji srdce a cévy srdce zajišťuje oběh krve cévami Podle obrázku pod popiš stavbu srdce.

1

Srdce dutý sval tvořený srdeční svalovinou uloženo v dutině hrudní mezi plícemi tvar kužele - vrchol směřuje dolů a mírně dopředu (hmotnost kolem 300g) uloženo v osrdečníku = vazivové pouzdro věnčité tepny srdce vyživují a zásobují kyslíkem 2

Srdce je rozděleno svislou přepážkou na pravou a levou část - každá část je tvořena síní a komorou mezi levou síní a komorou – dvojcípá chlopeň, mezi pravou síní a komorou – trojcípá chlopeň na začátku velkých tepen vystupujících ze srdce jsou poloměsíčité chlopně

Srdce Jakou funkci mají srdeční chlopně? zabraňují zpětnému toku krve 3

Činnost srdce pravidelná a rytmická, 68-72 stahů za 1 min srdeční cyklus (revoluce): stah srdečního svalu = systola, ochabnutí = diastola, krátký odpočinek krev proudí do síní v diastole –˃ systola síní –˃ krev se dostává do komor v diastole –˃ systola komor –˃ krev je vytlačena ze srdce nepodléhá volní kontrole, je neunavitelný

Činnost srdce Tepový objem srdeční – množství krve , které vypudí srdce do tepen při srdeční systole Vypočítej tzv. minutový objem srdeční (Kolik krve přečerpá srdce za 1 min v klidu?). v klidu 70-80 ml krve (při práci 150-200 ml) za 1 min přečerpá srdce v klidu okolo 5 l krve

Krevní oběh tvořen 2 kruhy – velkým a malým oběhem - začínají a končí v srdci nemísí se okysličená a odkysličená krev pravá část srdce – krev odkysličená levá část srdce – krev okysličená 4

Krevní oběh Velký (tělní) krevní oběh 5 Krevní oběh Velký (tělní) krevní oběh z levé komory je okysličená krev odváděna srdečnicí (aortou) do celého těla, zde se odkysličí a odkysličená krev z těla přitéká horní a dolní dutou žilou do pravé síně Malý (plicní) krevní oběh z pravé komory odvádí odkysličenou krev plicnice do plic, odkud se okysličená krev vrací plicními žilami do levé síně

Krevní oběh plicní žíly srdečnice (aorta) LS LK plíce tělo PK PS 6 plicní tepny horní a dolní dutá žíla

7 Krevní oběh ve velkém (tělním) oběhu rozlišujeme několik obvodů – srdeční (věnčité cévy zásobují srdce), vrátnicový (krev z trávicí soustavy odvádí do jater), ledvinný, horní a dolní systémový obvod (zásobování mozku, svalů, kůže, žláz a dalších orgánů)

Cévy tepny žíly vlásečnice vedou krev od srdce vedou krev do srdce tvoří síť mezi tepnami a žílami

Cévy Tepny pevné a pružné stěny - 3 vrstvy u velkých tepen: vazivový obal vazivo a hladká svalovina ploché buňky 8 Tepny pevné a pružné stěny - 3 vrstvy u velkých tepen: - vnitřní – hladká, ploché buňky - střední – pevné a pružné vazivo a hladká svalovina - vnější vrstva – vazivo

Cévy Žíly tenčí stěny než tepny, podobná stavba kapsovité chlopně - v žilách dolní poloviny těla a horních končetin Jakou funkci mají kapsovité chlopně? brání, aby se krev působením zemské tíže vracela zpět 9

Cévy Vlásečnice (kapiláry) nejmenší průměr jednoduchá stěna – 1 vrstva buněk výměna dýchacích plynů 10

Cévy Tep = pulz lze nahmatat na povrchově uložených tepnách v klidu 68-72 tepů za min

Krevní tlak síla, kterou působí krev na stěny cév udává ve 2 hodnotách vyšší hodnota = hodnota systolická - hodnota při stahu komor nižší hodnota = hodnota diastolická - hodnota při ochabnutí komor normální klidové hodnoty KT měřeného na paži jsou 120/80 torrů (mm Hg) systolický tlak diastolický tlak

Onemocnění oběhové soustavy hypertenze arterioskleróza ischemická choroba srdeční srdeční infarkt náhlá mozková příhoda – „ mozková mrtvice“ „křečové žíly“

DÚ 1. Vysvětli pojmy na předcházející tabuli. 2. K čemu slouží fonendoskop, tonometr, elektrokardiograf (EKG). 3. Navrhni správnou životosprávu, která sníží riziko srdečně cévních onemocnění. 4. Jak ošetříš vlásečnicové krvácení? Jak poskytneš první pomoc při tepenném a žilním krvácení?

Opakování 11

Opakování plicní žíly srdečnice (aorta) LS LK plíce tělo PK PS 12 plicní tepny horní a dolní dutá žíla

Použitá literatura Vaněčková, I.; Skýbová, J.; Markvartová, D.; Hejda, T.: Přírodopis 8. Plzeň, Fraus 2006. Černík, V.; Bičík, V.; Martinec, Z.: Přírodopis 3. Praha, SPN 2003. Trojan, S.; Schreiber, M.: Atlas biologie člověka. Praha, Scientia 2007. Novotný, I.; Hruška, M.: Biologie člověka pro gymnázia. Praha, Fortuna 1995.

Obrázky Obrázky č. 1 – 5, 7, 11 – knihovna prostředků ActivInspire, upravila Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz Obrázky č. 6, 8 – 10, 12 – autorka Kateřina Žáková, zakova@gymcaslav.cz