Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :
Vzdělávací obor: Matematika Třída: 6.D Vyučující: Mgr.Daniela Gongolová Datum: Téma vyučovací hodiny : „ Dělení desetinného čísla desetinným číslem beze zbytku„ „ Dělení desetinného čísla desetinným číslem beze zbytku„ Vybavení učebny : PC – notebook PC – notebook dataprojektor dataprojektor
Zdroje informací COUFALOVÁ, Jana, Matematika pro šestý ročník ZŠ COUFALOVÁ, Jana, Matematika pro šestý ročník ZŠ
Dělení desetinného čísla číslem desetinným A) beze zbytku
Horákovi si koupili do pokoje několik stejných skříněk. Zvědavá sousedka se ptala „kolik Vám těch skříněk přivezou? “ Každý člen rodiny už měl připravenou odpověď, kterou chtěli sousedce trochu zamotat hlavu. Pan Horák : „ Každá skříňka stála dvě tisícikoruny, zaplatil jsem tedy 8 tisícikorun.“ Pan Horák : „ Každá skříňka stála dvě tisícikoruny, zaplatil jsem tedy 8 tisícikorun.“ 8 : 2 = 4 8 : 2 = 4 Paní Horáková : „ Manžel zaplatil 80 stokorunami a každá skříňka byla za 20 stokorun.“ Paní Horáková : „ Manžel zaplatil 80 stokorunami a každá skříňka byla za 20 stokorun.“ 80 : 20 = 4 80 : 20 = 4 Syn Pavel : „ Kdyby tatínek platil jenom desetikorunami, bylo by jich 800. Za každou skříňku by dal 200 desetikorun.“ Syn Pavel : „ Kdyby tatínek platil jenom desetikorunami, bylo by jich 800. Za každou skříňku by dal 200 desetikorun.“ 800 : 200 = : 200 = 4 Syn Marek : „ Skříňky byly po Kč a dohromady stály kč. Syn Marek : „ Skříňky byly po Kč a dohromady stály kč : = : = 4 Porovnejte výsledky u každé výpovědi a zkus odůvodnit ! Porovnejte výsledky u každé výpovědi a zkus odůvodnit !
Zapiš si do sešitu 34 : 17 = 2 34 : 17 = 2 Dělenec dělitel podíl Dělenec dělitel podíl Vynásobím deseti Vynásobím deseti 340 : 170 = : 170 = 2 Vynásobím tisícem Vynásobím tisícem : = : = 2 Výsledky jsou stejné Výsledky jsou stejné Podíl dvou čísel se nezmění, jestliže vynásobíme dělence i dělitele stejným číslem.
Počítej zpaměti 4,8 : 0,8 4,8 : 0,8 6 6,3 : 0,7 6,3 : 0,7 9 0,6 : 0,3 0,6 : 0,3 2 3,5 : 0,5 3,5 : 0,5 7 2 : 0,4 2 : 0,4 5 3 : 0,5 6 7 : 0, : 0,6 20 0,16 : 0, 2 0,8 0,36 : 0,6 0,6
Zkus ještě 0,45 : 0,9 0,45 : 0,9 0,5 0,5 6,3 : 0,3 6,3 : 0, ,5 : 0,9 13,5 : 0, : 0,2 18 : 0, : 0,7 30 0,48 : 0, : 0,5 20 2,4 : 0,4 6
Vypočítej : 5,6 : 0,7 = Dělence i dělitele vynásobíme stejným číslem tak, abychom dělili přirozeným číslem. Dělence i dělitele vynásobíme deseti. 56 : 7 = 56 : 7 = Dělíme přirozeným číslem. 56 : 7 = 8 56 : 7 = 8 Protože se vynásobením stejným číslem podíl nezměnil, získali jsme i podíl původních čísel. 5,6 : 0,7 = 8 5,6 : 0,7 = 8
Vypočítej písemně 4,32 : 0,72 = 4,32 : 0,72 = : 72 = 6 0 Nezapomeneme na zkoušku, kterou počítáme s původními čísly. s původními čísly. Zkouška: 0, ,32 4,32
Vypočítej písemně 3,54 : 0,6 = 3,54 : 0,6 =.10 35,4 :6 = 5 54,9 0 Zkouška 5,9. 0,6 3,54
Zapiš si zadání domácího úkolu Str. 80 / cv. 5 d, e Str. 80 / cv. 5 d, e
Hodnocení vyučovací hodiny Netradiční forma výuky. Netradiční forma výuky. Názornost. Názornost. Možnost vracet se k probrané látce. Možnost vracet se k probrané látce. Postupné zobrazení textu. Postupné zobrazení textu. Klady Zápory Klady Zápory
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje orientaci v textu. Využití laserového ukazovátka usnadňuje orientaci v textu.