Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. V. Sládka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se s životem a tvorbou Josefa Václava Sládka, popíše rýmové schéma a motivy na ukázce z autorovy tvorby Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova sbírka, lyrika, rým, motiv Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivityAktivita / Výklad / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let / 8. ročník Celková velikost/datum443kB (0,44 MB) – prosinec 2011
Josef Václav Sládek Životopisné údaje Výběr z díla Úkoly k ukázce v čítance
Metodické pokyny: -DUM přináší základní informace o životě a díle spisovatele Josefa Václava Sládka - slide č. 4 „Obsah“ slouží k pohybu po prezentaci - každý slide obsahuje v pravém horním rohu tlačítko akce „zpět“, které prezentaci vrátí na obsah; je vždy poslední složkou DUMu - slide č. 8 slouží k procvičení znalostí versologie – kliknutím se nejprve objeví ukázka, pak úkoly; kliknutím na podtržený text otázky se objeví správné řešení -slide č. 9 obsahuje další úkol k procvičení s návodem (slide č. 10 – v pravém dolním rohu tlačítko akce vrátí na slide s úkolem) -slide č. 12 obsahuje v pravém dolním rohu tlačítko akce vedoucí ke konci prezentace
Obsah Životopisné údaje Výběr z díla Fotografie Motivy básně Použitá literatura Úkoly k ukázce Zdroj obrázku Kliknutím vyberte možnost Závěr DUMu
Životopisné údaje - Žil v letech básník, novinář, překladatel - považován za zakladatele české poezie pro děti - Původně představitel ruchovců, později se přiklonil k lumírovcům - Roku 1868 odjel do Ameriky – pracoval jako vychovatel a dělník; zajímal se o osud černošského obyvatelstva - Jeho život poznamenala tragédie v podobě smrti manželky
Výběr z díla - Jeho lyrika byla intimní, osobní, zachycoval v ní lidské utrpení, bolest, žal nad ztrátou první ženy, lásku k druhé ženě - Sbírka Básně (1875)-smutek nad ztrátou ženy, zkušenosti z pobytu v Americe, společenské problémy - Sbírka Jiskry na moři (1880)-vzpomínky na první ženu, okouzlení českou krajinou, politické zaměření - Sbírka Selské písně (1890)-oslava českého venkova, sedláka jako symbolu vlastenectví a nositele češství - Sbírka České písně (1892)-vlastenecká a politická lyrika - Sbírky Zlatý máj (1887), Skřivánčí písně (1888), Zvony a zvonky (1894)-poezie pro děti, láska k rodičům, vlasti, přírodě; srozumitelná forma
Josef Václav Sládek
Úkoly k ukázce v čítance: U MICHIGENU Hučí vlny jezera do tmavého večera. Ó, nech sebevíce hučí, bouří v prsou přehlučí z vln mi nikterá. Zvečera, zvečera hvězdy svítí do šera. Ó, nech sebevíc jich svitne, tmou v mých ňádrech neprokmitne z hvězd těch nikterá. Zvečera bezsměrá duše klesá do šera. Či přec někdy roszvětí se? Ptej se hvězdy tříštící se v černých vlnách jezera. Jaký motiv se objevuje ve všech slokách básně? ………………………………………………………. Večer Kolik má báseň slok: Které verše 1. sloky se rýmují? 3 1., 2., 5. a 3. a 4.
Pokuste se vypsat motivy obsažené v básni: NÁVOD
Návod: Do „bublin“ zapište všechny motivy, které v básni najdete
Zdroj obrázku: [ ] dostupný jako volné dílo pod licencí : ADmek_-_Josef_V%C3%A1clav_Sl%C3%A1dek_HL.jpg
Použitá literatura: POLÁŠKOVÁ, Taťána; MILOTOVÁ, Dagmar ; DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura : Přehled středoškolského učiva. 2. Třebíč : Petra Velanová, s. ISBN X. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro SŠ. 2. Havlíčkův Brod : Fragment, s. ISBN SOUKAL, Josef. Čítanka 8 : Literární výchova pro 8. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. 1. Praza : SPN, ISBN
Děkuji za pozornost