Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata (10 odpovědí) biblické postavy jako.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Život a působení apoštola Pavla „Nevíte, že při běhu na závodišti všichni závodníci sice běží, ale cenu že získá jenom jeden? Běžte tak, abyste jí dosáhli!“
úmluva o právech dítěte
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Integrita bezúhonnost
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Úvod.
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace
Očísluj dopisy násobky čísla 2
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Únorové počítání.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Očekávej na Hospodina a budeš zázrakem pro mnohé !!!
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Abrahamův život víry Řím 4:1-4 Abrahamův život Povolání Gn 12;1-3 Smlouva Gn 15;1-6 Znamení smlouvy Gn 17;1-5,10 ZákonMojžíš.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Učitelství ve starozákonní době Prorocká služba.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Transkript prezentace:

Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová

Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata (10 odpovědí) biblické postavy jako učitelé (Mojžíš, Ježíš,... – učitel?) 140 otázky náboženské výchovy dnes – u nás135 otázky náboženské výchovy dnes – ve světě120 náboženská výchova na školách (obecně, necírkevní) 115 víra a racionalita105 filosofie a víra105 konkrétní příklady náboženské výchovy (k didaktice na školách) 105 náboženská výchova – pohled do historie (moderna – do 20. st.) 100

Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata náboženská výchova – pohled do historie (středověk) 95 náboženská výchova – pohled do historie (antika) 90 katecheze (náboženská výchova ve farnostech a sborech) 85 konkrétní příklady katecheze (k didaktice ve farnostech a sborech) 80 posvátné a profánní – výchova z pohledu religionistiky 80 náboženská výchova z pohledu teologie 80 učitelství náboženství (zajímá mě jako varianta mé profese) 75 učitelství etiky (zajímá mě jako varianta mé profese) 75 katechetická práce (zajímá mě jako varianta mé profese) 70

Filosofie náboženské výchovy Výchova a učitelství v Bibli Výchova a učitelství ve Starém zákoně_I

Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie Izajáš 1,2n: Slyšte nebesa, naslouchej země, tak promluvil Hospodin: „Syny jsem vychoval [ř. egénésa, l. enutrivi], pečoval [ř. hypsósa, l. exaltavi] o ně, ale vzepřeli se mi. Vůl zná svého hospodáře, osel jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý.“ → výchova jako přivedení k vzrůstu, odchování (sr. dále: Iz 23,4; 49,21; 51,18; Pl 2,22; Ez 19,2) → výchova ve svobodě a ke svobodě (vzepření se je možné) → vychovávající vychovávaného má rád, při neúspěchu projevuje lítost → z výchovy nutně neplyne rozumnost, rozumnost závisí na svobodné volbě (zvířata nesvobodná – řídí se pudem, nikoli rozumem)

Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie Hebrejština užívá pro výchovu: sloveso jásar (správně vést, držet v kázni, trestat: Lv 26,18; Ž 94,10; Př 29,19) – výchova vůle i rozumu. Neužívá se o zvířatech. Zejm. u dětí, ale i u dospělých (Iz 26,16), i Božího lidu jako celku. Obsah: naslouchání Božímu slovu, poslušnost (přikázání, zákona). אםן (n-m-’) podst. jméno mûsár (ם׀ּסר, kázeň, napomínání, cvičení: Př 12,1) tvary slovesa járá (ukázat prstem, názorně vyučovat: Ex 35,34, poučit: Jb 6,24) tvar slovesa jákach (kárat, volat k odpovědnosti, domlouvat: Př 3,11) → výchova jako vedení, zvykání kázni, poslušnosti, vedení příkladem, vliv autority, vedení k odpovědnosti

Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie V řeckém překladu (Septuagintě) je hebr. kořen j- s-r překládán: slovesem paideuein (vychovávat) podstatným jménem paideia (výchova) Dále se vyskytují výrazy: tvary slovesa egeírein (budit, probouzet, budovat, vstávat, pozvednout se, vystoupit) tvary slovesa gínesthai (zrodit se, povstat, stát se) → výchova jako přivádění k aktivitě, k (plnějšímu) životu

Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie latinské výrazy (Vulgáta): výchova: ēducātiō, disciplīna (vyučovací předmět, společenská) vychovatel: ēducātor (nevlastního dítěte), nūtrīcius (živitel, sr. výše Iz 1,2), paedagōgus, magister

Výchova ve Starém zákoně_I Izrael chápe celé své dějiny jako Boží výchovnou cestu – zde mají své místo i tresty, napomínání, domluvy, příkazy, zákon, ale i podivuhodná vysvobozování (Dt 4,36). I zástupné nesení kázně a kárání se může stát prostředkem k uzdravení (Iz 53,6). Bůh nevychovává jen Izraele, ale i pohany: Ž 94,10. Ve SZ výchova doprovázena trestem, trestání dává naději na nápravu: Př 19,18; zahání bláznovství: Př 22,15; přináší život tomu, kdo výchovu přijímá: Př 4,13.