Čidla receptory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Povrch těla člověka.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
Druhy smyslového vnímání
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Smyslová ústrojí Funkce:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seminární práce z biologie
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Nervová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Nervová soustava- receptory
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Autor: Lenka Kraváčková
Elektronická učebnice - I
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Nervová soustava a smyslové orgány
Řízení organismu Filip Bordovský.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Receptory: Olga Bürgerová.
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Biologie člověka.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
VY_32_INOVACE_PSYPS12660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Smyslové ústrojí 5. ročník
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Kožní soustava.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
NERVOVÁ SOUSTAVA.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Smyslová ústrojí Funkce:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
Smyslové orgány.
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

čidla receptory

smyslové orgány = čidla

receptory = buňky smyslových orgánů, vysoce citlivé vůči některým (tzv receptory = buňky smyslových orgánů, vysoce citlivé vůči některým (tzv. adekvátním) podnětům – změnám prostředí - energie podnětu → nervová aktivita - podněty: 1. vnější 2. z vnitřních orgánů, 3. z pohybové soustavy → umístění receptorů

konečné zpracování podnětů (signálu) – smyslová centra v mozku reflex = odpověď organismu na dráždění receptorů konečné zpracování podnětů (signálu) – smyslová centra v mozku

vědomé smyslové vnímání – smyslový vjem x neuvědomované informace

hmat, receptory natažení ve svalech a šlachách, sluch, rovnováha zrak Receptory podle typu podnětu, na který reagují: mechanoreceptory – mechanická deformace hmat, receptory natažení ve svalech a šlachách, sluch, rovnováha fotoreceptory – světelné záření zrak chemoreceptory – určité chemické sloučeniny termoreceptory čich, chuť nocireceptory - bolest

TERMORECEPTORY volná nervová zakončení smyslových neuronů – ne orgány receptorů chladu více, na povrchu (pod pokožkou) receptorů tepla méně, hlouběji (škára, podkož.vazivo) nejvíce – obličej, hřbet ruky, nejméně – záda v kombinaci s hmatem a někt. nocireceptory → kožní čidla (hladkost, vlhkost,…)

NOCIRECEPTORY volná nervová zakončení smyslových neuronů Význam bolesti? podněty chemické (z poškozených tkání) i mechanické podněty vnější i vnitřní receptory se neadaptují (!)