Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_852_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková 1
Název vzdělávacího materiáluMá vlast Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_852_7TR_HV Číslo šablonyIII/2 AutorVečerková Ludmila, Mgr. Ročník7. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPHudební výchova TémaMá vlast Očekávaný výstupŽák poznává jednotlivé symfonické básně cyklu Má vlast Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s cyklem symfonických básní B. Smetany – Má vlast. Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaMá vlast Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
cyklus šesti symfonických básní námět: legendy, česká krajina, česká historie vrcholné dílo Bedřicha Smetany vznik: (autor byl již hluchý) jednotlivé části: Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor, Blaník 3
Plakát k prvnímu představení
ztvárnění příběhu hradu - jeho slávu, lesk, turnaje, boje až ke konečnému úpadku a zničení Vyšehradu husity 6
dílo líčí běh toku Vltavy : chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu tok v hájích a po lučinách noční rej rusalek Svatojánské proudy pokračuje ku Praze, protéká kolem Vyšehradu a mizí v dáli a vtéká do Labe 7
Partitura k Vltavě
námět čerpán z českých bájí a pověstí téma – dívčí válka pomsta za nevěrnost milence celému mužskému pokolení Šárka a Ctirad hlavní postavy děje: Šárka a Ctirad 9
symfonická báseň oslavuje krásu české krajiny Jabkenic inspirací byla krajina kolem Jabkenic vykreslení citů při pohledu na českou zem zobrazuje vznešenost lesa i vesnickou slavnost zpěvy veselé, jásavé i melancholické 10
oslava doby husitství, které autor považoval za vrcholné období českých dějin Ktož jsú boží bojovníci základním motivem je husitský chorál: Ktož jsú boží bojovníci v různých podobách se objevuje po celou dobu skladby 11
je pokračováním předešlé skladby Tábor rekové ukryti v Blaníku, čekají v těžkém spánku na okamžik, kdy vlasti mají přijít na pomoc motiv: vzkříšení národa českého, budoucí štěstí a sláva 13
1. Jak se jmenuje autor cyklu Má vlast? 2. Kolik částí má tento cyklus? 3. Název hudební formy jednotlivých částí cyklu. 4. Jak se nazývá chorál, který byl rozpracován v části - Tábor? 5. Ve které části cyklu je rozpracován motiv dívčí války? 15
1. Bedřich Smetana 2. šest 3. symfonická báseň 4. Ktož jsú boží bojovníci 5. Šárka 16
INTERNET: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Smetana1860s.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _plak%C3%A1t_k_prvn%C3%ADmu_p%C5%99edstaven%C3%AD.jpg/359px-M%C3%A1_vlast_- _plak%C3%A1t_k_prvn%C3%ADmu_p%C5%99edstaven%C3%AD.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: va_from_Cisarska_louka_732.jpg/320px- Vysehrad_as_seen_over_the_Vltava_from_Cisarska_louka_732.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Partitura%2C_Vltava.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: uln%C3%AD_strana_k_T%C3%A1boru.jpg/442px- Bed%C5%99ich_Smetana%2C_tituln%C3%AD_strana_k_T%C3%A1boru.jpg 17