Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nervová soustava nižších obratlovců
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_313 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. října 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tematický okruh: Biologie živočichů Téma: PARYBY – NERVOVÁ A SMYSLOVÁ SOUSTAVA Metodický list/Anotace: S využitím výukového materiálu žák dovede charakterizovat základní stavbu pětidílného mozku obratlovců a popsat specifika vývoje NS u paryb. Dovede popsat stavbu jednotlivých smyslových orgánů a vysvětlit jejich funkce. Dovede objasnit význam výkonnosti smyslových orgánů pro evoluční úspěšnost paryb, případně popsat zvláštnosti smyslové soustavy (Lorenziniho ampule aj.) Zdroje: Uvedeny na konci prezentace

RNDr. Rostislav Herrmann PŘÍČNOÚSTÍ = PARYBY (CHONDRICHTHYES) NERVOVÁ SOUSTAVA SMYSLOVÁ SOUSTAVA RNDr. Rostislav Herrmann http://www.zastavki.com/eng/Animals/Under_water/wallpaper-5520-2.htm

PARYBY – NERVOVÁ SOUSTAVA Pětidílný mozek protáhlého tvaru Ve srovnání s celkovou velikostí těla poměrně malý Koncový mozek především jako čichový – čichové laloky Dobře vytvořený mozeček (pohyb) Hlavní kordinační centrum = střední mozek Mozek kladivouna http://www.digitalfishlibrary.org/featured/smooth_hammerhead/ http://www.sharkattacks.com/extrodinary.htm

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA Proudový orgán – především v oblasti hlavy větvené kanálky vyúsťující póry na povrch těla Vnímání proudění vody, vibrací, jejího tlaku Citlivé hmatové receptory v kůži – dotek, teplota http://mail.colonial.net/~hkaiter/sharkfish.html

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA Ve vnitřním uchu jednak statokinetické ústrojí Jednak vnímání zvuku Je omezené Vnímají především nižší frekvence kolem 100 Hz, které při pohybu vydávají živočichové Někteří žraloci jsou takto schopni identifikovat kořist na stovky metrů http://www.shark.ch/Information/Senses/index.html

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA Lorenziniho ampule – elektroreceptory Mají charakter drobných váčků spojených s povrchem těla kanálky Uvnitř rosolovitá hmota a vystlány smyslovými buňkami Bývá jich 1000 - 2000 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zraloci_Lorenziniho_ampule.jpg http://www.shark.ch/Information/Senses/index.html

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA Velké komorové oči Extrémně citlivé na světlo, při slabém osvětlení vidí lépe než kočky a jiní noční savci Ostrost vidění není příliš velká http://mail.colonial.net/~hkaiter/sharkfish.html http://www.shark.ch/Information/Senses/index.html

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA Čich je 10 000 krát citlivější než u člověka Párové slepě zakončené nozdry Dokážou lokalizovat čichové podněty na stovky metrů http://www.shark.ch/Information/Senses/index.html Chuťové receptory v ústech a hltanu

PARYBY – SMYSLOVÁ SOUSTAVA http://mail.colonial.net/~hkaiter/sharkfish.html

LITERATURA WWW ZDROJE A DORLING KINDERSLEY BOOK. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN 80-242-0862-8. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 1983. ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0858-6. Animals - Under Water: Hammerhead Shark wallpaper. In: [online]. [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://www.zastavki.com/eng/Animals/Under_water/wallpaper-5520-2.htm The Shark's Remarkable Senses. In: [online]. [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://www.sharkattacks.com/extrodinary.htm YOPAK, Kara. Smooth Hammerhead Shark. In: [online]. [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://www.digitalfishlibrary.org/featured/smooth_hammerhead/ Shark vs. Fish. In: [online]. [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://mail.colonial.net/~hkaiter/sharkfish.html Žraloci - Lorenziniho ampule. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zraloci_Lorenziniho_ampule.jpg Sharks are masters of seven senses. In: [online]. [cit. 2012-11-13]. Dostupné z: http://www.shark.ch/Information/Senses/index.html