ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
9 CELÁ ČÍSLA
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Optimalizace objednávkového procesu Radek Swaczyna Datum: www.netdirect.cz.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
[IVE-SMA] UI analyzačního nástroje Daniel Puncman A4M39NUR.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (HCI, DESIGN, EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
Nejprve provedeme výpočet v závorce
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Přímá manipulace (mentální modely)
Transkript prezentace:

ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ

OBSAH Dobrý design Síla prototypování Evaluace designu Tomáš Bouda HCI na KISK 2

HUMAN-COMPUTER INTERACTION Člověk Počítač Interakce Tomáš Bouda HCI na KISK 3

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 4

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 5

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 6

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 7

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 8 Zdroj:

CO JE DOBRÝ DESIGN? Tomáš Bouda HCI na KISK 9

DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN -Dobré mentální modely -Princip zpětné vazby -Dobrá navigace -Konzistence -Intuitivní Interakce Tomáš Bouda HCI na KISK 10

INTERAKČNÍ DESIGN - DOBRÉ MENTÁLNÍ MODELY Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 11

INTERAKČNÍ DESIGN – PRINCIP ZPĚTNÉ VAZBY Foto: gmail.com -Vibrační zpětná vazba. -Pípaní v telefonu při vytáčení čísla. Tomáš Bouda HCI na KISK 12

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE -Kde jsem? -Co můžu udělat? -Jak se můžu vrátit zpět? Tomáš Bouda HCI na KISK 13

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE Foto: Inflow.cz Tomáš Bouda HCI na KISK 14

INTERAKČNÍ DESIGN – KONZISTENCE Ten samý prvek v by se měl chovat v každé části systému stejně. Akční tlačítko Applu: Tomáš Bouda HCI na KISK 15

INTERAKČNÍ DESIGN – INTUITIVNÍ INTERAKCE Systém by měl být ovladatelný tak, abychom se soustředili na cíl naší práce. -Více-dotykové ovládání -Řízení auta -Foto: dogs-driving-cars-40-pics.htmlhttp://amazing-creature.blogspot.cz/2012/04/40-cool- dogs-driving-cars-40-pics.html Tomáš Bouda HCI na KISK 16

INTERAKČNÍ DESIGN Cílem není vytvořit skvěle vypadající produkt. Smyslem je vytvářet design, který funguje. Navrhujeme to, jak se nám bude s produktem pracovat. Tomáš Bouda HCI na KISK 17

DESIGN PRO KAŽDÝ DEN Donald A. Norman Pokud máte problém s ovládáním přístroje, počítače nebo jiného systému, pak není chyba ve vás. Chyba je v systému. Tomáš Bouda HCI na KISK 18

DESIGN ZAMĚŘENÝ NA UŽIVATELE Larry Tasler a Tim Mott Participativní design Larry (XEROX, Apple) vyvinul manuál, podle kterého bylo vhodné strukturovat otázky pro uživatele. Jedině tak bylo možné vytvořit software, který by uživatelé opravdu využívaly. (196x) Vyvíjeli a testovali Apple Lisa -GUI, metafora s pracovním stolem -Jedno tlačítko na myši Foto: sler sler Tomáš Bouda HCI na KISK 19

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 20

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Prototypování je strategie, jak se efektivně vypořádat s věcmi, které je těžké předvídat. Přemýšlejte nad cílem produktu. Tomáš Bouda HCI na KISK 21

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ -Prototyp x Finální verze Tomáš Bouda HCI na KISK 22

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Charakteristiky prototypu -Větší -Nefunkční -Názorný -Levný Tomáš Bouda HCI na KISK 23

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Jeff Hawkins – Palm Pilot -dřevěný prototyp Jeff využíval v reálném světě Foto: where-do-ideas-come-from/ Tomáš Bouda HCI na KISK 24

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Zdroj: Buxton, Sketching User Experiences via Scott Klemmer Tomáš Bouda HCI na KISK 25

PROTOTYP -Nemusí být kompletní -Měl by být lehce změnitelný Tomáš Bouda HCI na KISK 26

PROTOTYP ŠETŘÍ ČAS A RYCHLE SE Z NĚJ POUČÍME Tomáš Bouda HCI na KISK 27

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Prototypy mohou prototypova: Role Prototyp je designován za účelem zjištění, co s produktem může uživatele dělat. Zkoumáme funkcionalitu. (Storyboard, prototyp telefonu) Vzhled a pocit Prototyp je designován za účelem zjištění, jak produkt působí na uživatele s hlediska vzhledu a uživatelského prožitku. (Hračky pro děti, přenosný počítač pro architekty atp.) Implementaci Prototyp je designován za účelem zjištění, jak bude konečný produkt fungovat. (Menu ve Wordu) Haude a Hill: Tomáš Bouda HCI na KISK 28

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 29

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: w&catid=95&id=10432&Itemid=0http:// w&catid=95&id=10432&Itemid=0 Tomáš Bouda HCI na KISK 30

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: Haude a Hill: /Prototypes.pdfhttp:// 2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 31

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Zdroj: scripts-to-enhance-header-navigation/ scripts-to-enhance-header-navigation/ Tomáš Bouda HCI na KISK 32

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Haude a Hill: /Prototypes.pdfhttp:// 2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 33

PROTOTYPOVÁNÍ INTERIÉRU V LETADLECH Velké prototypy v životní velikosti nebo prototypování za použité simulace. Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 34

PROTOTYPOVÁNÍ PRVNÍHO APPLE STORU Před otevřením prvního Apple Storu byl zřízen prototyp prodejny, kde se testovala muzika, která hrála v různých koutech obchodu. Apple si tak vyzkoušel, jak bude reálný obchod nakonec vypadat a působit na lidi. Tomáš Bouda HCI na KISK 35

JE DOBRÉ ZKOUŠET VÍCE NÁPADŮ A KONCEPTŮ Zdroj: Designing Interactions Možné typy myší prototypované u firmy XEROX. Tomáš Bouda HCI na KISK 36

PROTOTYPOVÁNÍ - HLEDÁNÍ GLOBÁLNÍHO MAXIMA Tomáš Bouda HCI na KISK 37

PROTOTYPOVÁNÍ ZNAMENÁ: -Hledání a definování správných otázek. -Snažte se najít odpověď na co nejvíce z nich. Tomáš Bouda HCI na KISK 38

EVALUACE DESIGNU Tomáš Bouda HCI na KISK 39

PROČ TESTOVAT? Příběh Universatoru: Jaké to bylo a proč to nedopadlo David Šiška a Jan Kolář „V tento moment všechny naše předchozí chyby vyvrcholily. Zjištění z uživatelského testování, že je web nevhodně navržen, přišlo až příliš pozdě. Způsobilo to ještě větší zpomalení nezkušeného vývojového týmu, který musel pracovat na změnách. Motivace uvnitř týmu kvůli pocitu nekonečnosti vývoje klesala.“ Zdroj: jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626http:// jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626 Tomáš Bouda HCI na KISK 40

EVALUACE Design Implementace Evaluace Tomáš Bouda HCI na KISK 41

EVALUACE DESIGNU Jak můžeme měřit úspěšnost softwaru? Otázky jsou otevřené, odpovědi subjektivní a komplexní, často se jedná o osobní preference, který systém je lepší. Tomáš Bouda HCI na KISK 42

EVALUACE DESIGNU Proč hodnotit design prostřednictvím vlastních uživatelů? Tomáš Bouda HCI na KISK 43

EVALUACE DESIGNU Co bychom měli o našem designu vědět? Jak se změní chování uživatelů, když design produktu přebudujeme? Tomáš Bouda HCI na KISK 44

EVALUACE DESIGNU Metody evaluace designu jsou různé a jsou tak vhodné k dosažení různých cílů. Tomáš Bouda HCI na KISK 45

EVALUACE DESIGNU Studie použitelnosti (Usability studies) - V různých situacích se hodí různé typy testování a evaluace. Tomáš Bouda HCI na KISK 46

EVALUACE DESIGNU Zeptejte se lidí, jak často cvičí. Pravděpodobně vám neřeknou pravdu. pozorování x dotazování … je vhodné když… Tomáš Bouda HCI na KISK 47

TYPOLOGIE EVALUACE Dotazník Focus grops Zpětná vazba od expertů Sdílená kritika (Peer Critique) Heuristická analýza Dogfooding – produkt jsou nuceni používat zaměstnanci firmy. (Např. Facebook nutil své vývojáře používat špatnou aplikaci pro Android). Pozorování účastníků výzkumu Když přesně nevíte, co hledáte. Tomáš Bouda HCI na KISK 48

JAKÝ TYP EVALUACE POUŽÍT? Záleží na Reliabilita (spolehlivost) Bude výsledek dalšího měření v případě stejných podmínek shodný? Generalizace Je výsledek stejný v případě 50 letého zaměstnance univerzity a studenta v první třídě? Reálnost Je to, co zkoumáme, možné přenést do reálného světa? Nebo jsou výsledky využitelné pouze v laboratoři? Porovnávání Který ze systémů je lepší? Zahrnutý objekt výzkumu Zkoumáme systém, který pomáhá zachraňovat životy? Tomáš Bouda HCI na KISK 49

ZÁVĚR Ujasněte si, co se chcete dozvědět. Tomáš Bouda HCI na KISK 50

DOPORUČENÁ LITERATURA NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN HOUDE, Stephanie a Hill CHARLES. What do prototypes prototype?. HELANDER, Martin. Handbook of human-computer interaction. Vyd. 1. New York: Elsevier, 1997, s ISBN MOGGRIDGE, Bill. Designing interactions. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007, xxiv, 766 p. ISBN Tomáš Bouda HCI na KISK 51

DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ