▪ složení (skladba) O. • znaky:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LIDSKÉ RASY.
Advertisements

SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Světové obyvatelstvo.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Zábavná matematika.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Obyvatelstvo světa Obecné informace a pojmy. Počet obyvatel (CIA World Factbook 2008) k tomuto datu je 238 zemí z toho mezinárodně uznávaných států (včetně.
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Demografický vývoj obyvatelstva
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Socioekonomická sféra 1. Obyvatelstvo na Zemi
Obyvatelstvo a sídlo.
vytvořený v projektu OP VK
STRUKTURA OBYVATELSTVA
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
GEOGRAFIE OBYVATELSTVA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SOCIOEKONOMICKÁ GEOGRAFIE
VY_52_INOVACE_ZE.8.61 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
STÁTY SVĚTA Rasová skladba.
Národnosti Jazyky.
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Europoidní Negroidní Mongoloidní
Lidské rasy.
Rasy Národy Jazyky Náboženství
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obyvatelstvo ČR
KONTROLNÍ PRÁCE.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Ondřej Beran 8.J, jeden z nejzákladnějších výchozích pramenů demografické analýzy v demografii.
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje rasy, národy, jazyky a náboženství AUTOR: Mgr. Rita Sobková JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění základních.
Společenské a hospodářské prostředí
Lidské rasy, národy, jazyky
Obyvatelstvo a sídla.
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
LIDÉ NA ZEMI Socioekonomická geografie - sleduje rozmístění obyvatelstva, jeho růst, pohyb/ stěhování/, skladbu obyvatel podle věku, zaměstnání, rasové,
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Socioekonomická sféra 1. obyvatelstvo na Zemi Mgr. Jana Nováková.
ETNICKÉ SKUPINY.
Strukturou obyvatelstva nejčastěji rozumíme dělení obyvatel podle: pohlaví věku zaměstnání Jejím grafickým vyjádřením je věková pyramida pomáhá pochopit.
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
LIDSKÉ RASY.
Státy s vysokou hustotou zalidnění -Bangladéš, Japonsko, Korea, Benelux, Indie na východní polokouli + severní polokoule.
LIDSKÉ RASY.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Lidské rasy.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
SVĚTOVÉ OBYVATELSTVO. POČET OBYVATEL na světě 7,4 miliardy obyvatel (k ) TOP 10 MOST POPULOUS COUNTRIES 1. China1,379,302, India1,281,935,911.
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Rasy, národy a náboženství
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

▪ složení (skladba) O. • znaky: biologické (pohlaví - věk - celkový tělesný vzhled) kulturní (národnost - jazyk - vzdělanost - náboženství) ekonomické (hospodářská činnost - zaměstnanost) ◦ pohlaví muži (♂) = ženy (♀) rodí se více chlapců (ročně o 4 mil.) × vyšší mužská úmrtnost = vyrovnání ve vyšších věkových skupinách převaha: žen = Evropa mužů = muslimské země (horší sociální po-stavení žen) severní Afrika, jz. Asie (poměr muži : ženy: při narození 1,05 0-14 let 1,05 15-64 let 1,02 nad 65 let 0,78 celková populace 1,01)

◦ věk, věkové složení skupiny: předproduktivní (do 14 let) = 27 % (děti) - RZ (40-50 %), VZ (pod 20 %;↓) produktivní (15-64 let) = 65,3 % (dospělí) - hlavní zdroj pracovních sil poproduktivní (65 let a více) = 7,6 % (důchodci) - VZ (12-15 %;↑) - velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi - závisí na stupni hospodářsko-společenského rozvoje

věkové pyramidy (stromy života) → grafické znázornění věkového složení → pětileté věkové skupiny → muži, ženy - 2 tendence: RZ - největší podíl mladé generace - průměrný věk méně než 20 let - lidé se nedožívají vysokého věku (55 roků) VZ - klesá podíl mladých, roste starých - průměrný věk přes 30 let - lidé se dožívají vysokého věku (i přes 75 let) - demografické stárnutí: klesá porodnost, nízká úmrtnost (vysoká životní úroveň) obyvatelstvo stárne (proces demografického stárnutí)

fertilní věk žen (15 - 45 let; plodný věk) - význam pro vývoj populace = 2,65 narozených dětí/ženu střední délka života (naděje dožití určitého věku při narození v určité zemi) - počet let, kterých se člověk v průměru dožije při narození v určité zemi Věk je ovlivňován: úrovní hospodářsko-společenského rozvoje - VZ = vyšší úroveň = vyšší věk výživou obyvatelstva životním prostředím způsobem života

svět: 66,12 let muži 64,29; ženy 68,07; 2009 nejvyšší (70-80 let) = vyspělé země Andorra 82,36 San Marino 82,95 Japonsko 82,17 Singapur 81,89 Austrálie 81,72 Island 80,79 ČR 77,01 = 61.; M 73,74, Ž 80,48 (EU 78,51) nejnižší (40-50 let) = nerozvinuté země západní a střední Afriky Swazijsko 31,99 Angola 37,92 Zambie 38,86 Zimbabwe 39,73 Lesotho 40,17 V celosvětovém měřítku se ženy dožívají vyššího věku VZ 6-8 let x bývalé republiky SSSR 10-13 let RZ = do 4 let x Nepál, Bhútán, Afghánistán, Niger muži

◦ rasy (plemena) - skupiny lidí: → společný dlouhodobý vývoj → vliv rozdílného prostředí (přírodní podmínky, výživa, způsob života) → shodné morfologické a fyziologické znaky (dědičné, vytvořily se asi před 100 000 lety) barva pleti charakteristická stavba těla výška poměr délky končetin k trupu barva a tvar, počet vlasů barva a tvar očí tvar lebky, nosu, rtů...

• základní lidské rasy (plemena): ◦ europoidní (bílá) 45 % lidstva, vznik v Evropě střední vzrůst, různá barva očí a vlasů, ... Evropa (99 %), Severní Amerika (84 %), Austrálie (J, V; 78 %) Jižní Amerika (56 %) Afrika (S - Arabové; 35 %) Asie (JZ, Indie, západní Sibiř; 35 %) ◦ mongoloidní (žlutá) 40 %, vznik v Číně Asie (V, JV, SV; 60 %) původní obyvatelé Ameriky Latinská Amerika (30 %)

◦ ekvatoriální (černá) 11 %, vznik v Africe → negroidní (10 %) Afrika (na jih od Sahary; 63 %) Amerika (LA 14 %; S 12 %) → australoidní (1 %) Austrálie (S, N. Guinea; 18 %) Srí Lanka, Andamany Pygmejové Ainové (Japonsko)

◦ smíšené rasové skupiny: 4 % dnes roste počet hlavně v oblastech: - kontaktu hlavních rasových skupin = Afrika (V), Asie (JV) - velké přistěhovalectví (LA)  vytvořena relativně rasově snášenlivá společnost mestic (Indián + běloch = mongoloidní + europoidní) Latinská Amerika, východní Sibiř, střední Asie mulat (černoch + běloch = ekvatoriální + europoidní) Latinská Amerika, východní Afrika (negroidní) zamba (Indián + černoch = mongoloidní + ekvatoriální) Latinská Amerika europoidní + australoidní (Srí Lanka, Maledivy) australoidní + mongoloidní (Polynézie)

Všechny rasy jsou plně rovnocenné - lidstvo = jediný biologický druh (Homo sapiens). Rasismus - nevědecké teorie o nadřazenosti některých ras nad jinými.(nacisté) apartheid - oddělení ras, dříve v JAR) Proces amalgamace = smývání rasových rozdílů mezi lidmi

• etnikum, národ ▪ Etnikum = menší specifická skupina na základě rasových, sociálních, kultur- ních a historických znaků od pravěku, starověk - stát, od 19. stol. - vlastní politický program → národ, nacionalismus (politický program - dosažení suverenity národa → národní stát; války, kolonizace,…) ▪ Národ = skupina (společenství) lidí, která má společné: území jazyk kulturu historický vývoj životní styl stejný stupeň společenského a hospodářského rozvoje (= objektivní znaky národa) vědomí sounáležitosti (subjektivní znak národa) národnost = příslušnost k určitému národu (česká) státní příslušnost = příslušnost k určitému státu (ČR)

na světě přes 2000 národů, největší: Číňané (Han [chan]) 1 230 mil. Hindustánci 320 Američané USA 220 Bengálci 185 Brazilci 150 Rusové 147 Japonci 124 Mexičané 95 Pandžábci 90 Němci 82 bez území: Romové, Kurdové, Palestinci ve více státech: Arabové

• jazyky jazyk - prostředek dorozumění mezi lidmi - důležitá role v procesu formování národů asi 6 000; největší (mil.): (vše rodné jazyky) čínština (Mandarín; ČA) 1 230 (mateřský) španělština (IE) 332 angličtina (IE) 322 (světový) arabština (SH) 190 bengálština (IE) 189 hindština (IE) 182 (mateřský, Indie) ruština (IE) 170 portugalština (IE) 170 japonština (OS) 125 samostatná jazyková skupina němčina (IE) 98

Podle prestižní publikace Ethnologue: Languages of the World 2009 čínština, 1205 mil., Čína hindština, 366 mil., Indie angličtina, 332 mil., Velká Británie, USA španělština, 329, Španělsko, Mexiko arabština, 221 mil., Saudská Arábie, Egypt portugalština, 203 mil., Portugalsko, Brazílie bengálština, 193 mil., Bangladéš ruština, 144 mil., Rusko francouzština, 128 mil., Francie japonština, 122 mil., Japonsko němčina 118 mil., Německo

jazykové skupiny (rodiny) vyvinuly se ze společného jazykového základu; 30 největší (80 % lidstva): ▪ indoevropská (IE; 38,3 %, ) Evropa (slovanské - germánské - románské) Asie (indické) ▪ čínsko-austroasijská (čínskotibetská, sinotibetská; ČA; 27,7 %, ) Asie (barmština, thajština, vietnamština,...) ▪ africká (AF; 9,2%; ) ▪ afro-asijská (AA; semito-hamitská; arabština; 4,2 %; ) jazyky: kavkazské, altajské (mongolština), uralské (- ugrofinské = finština, maďarština, laponština, estonština), drávidské, austronéské, indiánské, … jedním jazykem mluví více národů: angličtina, španělština, němčina, portugalština, francouzština jeden národ mluví více jazyky: Švýcaři = němčina, francouzština, italština, rétorománština

= umění užívat jazyk a písmo formou čtení a psaní (ve věku 15+) • vzdělanost gramotnost = umění užívat jazyk a písmo formou čtení a psaní (ve věku 15+) svět: 77 % muži: 83 % ženy: 71 % negramotnost (analfabetismus) - neschopnost čtení a psaní v nejzákladnější formě - jeden ze základních problémů lidstva - počet celosvětově pomalu klesá (600 mil. lidí nad 15 let neumí číst; ¼ se neumí podepsat; Afrika nad 50 %: Mali 81,0 % Burkina Faso 78,2 % Čad 74,3 % Niger 71,3 % Guinea 70,5 % Benin 65,3 % Sierra Leone 64,9 % Senegal 60,7 % Asie: Afghánistán 71,9 % Bangladéš 57,4 % VZ, Evropa = 1-5 %)