Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Báze Struktura NK DNA RNA konec.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Digitální učební materiál
Molekulární základy dědičnosti
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Zpracoval Martin Zeman 5.C
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
Genetika.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Molekulární genetika DNA a RNA.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_11 Tematická.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
GENETIKA.
GENETIKA.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Genetika Přírodopis 9. r..
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Genetické zákony.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Molekulární základy genetiky
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMGenetika Název sady EM GOJ_BIO_10 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jaroslav Goj Ročník 1 Anotace Gen, Dědičnost, Proměnlivost, Chromozóm, Šroubovice, Nukleové kyseliny, DNA, RNA, G.J. Mendel

GENETIKA

Genetika Genetika (z řeckého gennoy - plodím, rodím) Je biologická věda, zabývající se dědičností, geny a proměnlivostí organismů. Název souvisí též se slovem gen, které označuje jednotku dědičné informace. Základy genetice položil brněnský přírodovědec Gregor Johann Mendel. Dědičnost a proměnlivost organismů tvoří podstatu genetiky. Lidé používali základní poznatky týkající se genetiky již od prehistorie při postupné domestikaci hospodářských zvířat a užitkových rostlin. V každém organismu je genetická informace přechovávána v chromozómech, v nichž je reprezentována chemickou strukturou obsažených molekul DNA (deoxyribonukleové kyseliny).

Obr. 1.

Dědičnost Je proces, ve kterém potomek (buňka nebo organismus) získává vlastnosti nebo predispozice k vlastnostem rodičovské buňky nebo organismu. Vlastnosti přenášené do další generace nemusí být zcela totožné s vlastnostmi rodiče. Rozdíly mezi generacemi mohou být dány jednak kombinací vlastností dvou rodičů (pohlavní rozmnožování), ale i v případě přímého přenosu děděných vlastností do následující generace (dělení buněk, nepohlavní rozmnožování) přenos nemusí být a ani nebývá dokonale přesný. Rozdíly mezi generacemi se přitom mohou v průběhu času hromadit. Tyto rozdíly způsobují vývoj druhu neboli fylogenezi. Informace je zakódována v pořadí nukleotidů.

Nukleové kyseliny Nukleová kyselina je biochemická makromolekulární látka tvořená polynukleotidovým řetězcem, který ve své struktuře uchovává genetickou informaci. Určují program činnosti buňky a nepřímo i celého organizmu. Nukleové kyseliny se z tohoto důvodu nalézají ve všech živých buňkách a virech. Nejběžnějšími nukleovými kyselinami jsou:  kyselina deoxyribonukleová (DNA)  kyselina ribonukleová (RNA)

Obr. 2.

v DNA i v RNA jsou vždy čtyři druhy nukleotidů. Jejich různým pořadím v řetězci lze dosáhnout obrovského počtu kombinací. Právě různý sled jednotlivých druhů nukleotidů, který se nazývá primární struktura, v sobě uchovává genetickou informaci. Nukleové báze: Nukleotidy RNA obsahují a jsou zde kombinovány tyto čtyři báze:  cytosin (C), guanin (G), adenin (A) a uracil (U). Nukleotidy DNA obsahují a jsou zde kombinovány tyto čtyři báze :  cytosin (C), guanin (G), adenin (A) a thymin (T). DNA vytváří stabilní dvoušroubovici, ve které jdou jednotlivá vlákna proti sobě. RNA vytváří jednotlivé řetězce. Zatímco funkcí DNA je genetickou informaci uchovat, RNA je funkční molekula sloužící k tomu, že danou informaci „dává do pohybu“. RNA je také mnohem méně stabilní, než DNA, která musí v buňkách vydržet po celý život.

Gregor Johan Mendel ( ) Dělal pokusy na rostlinách. Hlavně na hrachu. Snažil se je křížit a předpokládal, že část genetické informace dědí rostlina po jednom rodiči a druhou část po druhém rodiči. Jeho poznatky nebyly pro tehdejší společnost přijatelné a tak zůstaly na delší dobu zapomenuty. Obr. 3.

C ITACE Obr.1. Chromosome, Magnus Manske, [ ], Dostupný pod licencí Creative Commons, Obr.2. Struktura dvoušroubovice DNA, Vojtech.dostal, [ ], Dostupný pod licencí Creative Commons, Obr.3. Gregor Mendel, [ ],