Matematika a její aplikace Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Zaokrouhlování desetinných čísel VY_42_INOVACE_03 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, 08 - 2012 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Využití materiálu: opakování učiva 6. ročníku Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: opakování učiva 6. ročníku Forma výuky: frontální nebo samostatná práce žáků Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: desetinná čísla Metodický postup: 3. Snímek - – připomenutí principu porovnávání desetinných čísel 4. Snímek – připomenutí principu porovnávání desetinných čísel, jednotlivé kroky na klikání myší 5. Snímek – samostatná práce žáků do sešitu, popř. do pracovních listů Kontrola, spočítání správných řešení, na kliknutí myší 6. Snímek – vyhodnocení, společné shrnutí Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Zaokrouhleno na setiny neboli na dvě desetinná místa. V některých příkladech počítání s desetinnými čísly vyjdou výsledky s „dlouhým “ desetinným rozvojem. Musíme se tedy naučit zaokrouhlit na daný počet desetinných míst nebo řády čísel. 125,35687 = 125,36000 S komentářem učitele, jednotlivé kroky na klikání myši. Žáci píší do sešitů. Zaokrouhleno na setiny neboli na dvě desetinná místa. Jak na to? Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
= 5,36 = 8,47 Zaokrouhli na dvě desetinná místa (na setiny): 5, 3 6 2 5, 3 6 2 8, 4 6 8 = 5,36 2 <𝟓 →𝒛𝒂𝒐𝒌𝒓𝒐𝒖𝒉𝒍𝒖𝒋𝒆𝒎𝒆 𝒅𝒐𝒍u = 8,47 S komentářem učitele, jednotlivé kroky na klikání myši. 8 > 5 →𝒛𝒂𝒐𝒌𝒓𝒐𝒖𝒉𝒍𝒖𝒋𝒆𝒎𝒆 𝒏𝒂𝒉𝒐𝒓𝒖 Pravidla pro zaokrouhlování: Číslo menší než 5 zaokrouhlujeme dolu, tedy na místě předchozího řádu číslici neměníme Číslo větší než 5 zaokrouhlujeme nahoru, tedy na místě předchozího řádu přičteme 1. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Zaokrouhli na desetiny: 0,36 = _______ 5,37 = _______ 14,98 = _______ 0,36 = _______ 5,37 = _______ 14,98 = _______ b) 0,08 = _______ 0,085 = _______ 45,64 = _______ c) 0,028 = _______ 7,2015 = _______ 478,95 = _______ d) 2,762 = _______ 147,239 = _______ 89,057 = _______ 0,4 5,4 15,0 0,1 0,1 45,6 0,0 7,2 479 2,8 147,2 89,1 Žáci si příklady opíší do sešitu nebo je mají vytištěné jako pracovní listy. Samostatná práce. 2. Zaokrouhli na tisíciny: 0,0035 = _______ 57,6508 = _______ 8,60037 = _______ b) 782,00084 = _______ 0,06094 = _______ 3,33333 = _______ c) 8,3257 = _______ 6,05063 = _______ 453,88882 = _______ d) 43,00027 = _______ 72,9056 = _______ 0,040809 = _______ 0,004 57,651 8,600 782,001 0,061 3,333 8,326 6,051 453,889 43 72,906 0,041 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
A nyní si nezapomeň spočítat správná řešení. Počet bodů Hodnocení 24 – 22 Výborně 21 – 18 Velmi dobře 17 - 11 Dobře 10 - 6 Dostatečně 5 - 0 Je třeba se učit! Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Citace: http://office.microsoft.com Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692