Neviditelná ruka trhu Autorem tohoto výroku je skotský ekonom, filosof, historik, sociolog a politolog Adam Smith (1723 – 1790 ) v knize Pojednání o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Trh a jeho zákonitosti.
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Ekonomická gramotnost
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
TRH (tržní mechanismus)
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Princip komparativních výhod, tržní rovnováha, ceny, dokonalá a nedokonalá konkurence

Neviditelná ruka trhu Autorem tohoto výroku je skotský ekonom, filosof, historik, sociolog a politolog Adam Smith (1723 – 1790 ) v knize Pojednání o podstatě a původu BOHATSTVÍ NÁRODŮ 1. vydání : 9.března 1776 „Člověk sleduje jen svůj vlastní zisk a jako v mnoha jiných případech, vede ho tu jakási neviditelná ruka, aby zároveň napomáhal k dosažení cíle, o který mu vůbec nejde. Tím, že jde za vlastním cílem, prospěje mnohdy zájmům společnosti účinněji, než kdyby jim chtěl opravdu prospět.“ Kniha Adama Smithe je výjimečná v mnoha ohledech, nejvíce ale v důrazu na význam dělby práce pro zvyšování výkonnosti ekonomiky.

Základní myšlenky díla A. Smithe dělba práce laissez faire, laissez passer („nechte nás konat“ nebo „nechte být, nechte plynout“ nebo „nevšímejte si toho“) nezdaníme-li „boháče“, jeho peníze se neztrácejí v době Adama Smithe nebyl znám pojem mezní užitek, Smith tak rozlišoval mezi směnnou hodnotou a užitnou hodnou statku důraz na roli státu, Smith nebyl liberální fundamentalista a roli státu vymezoval pro určité oblasti: spravedlnost, obranu území, veřejné stavby, veřejné instituce svoboda obchodu proti merkantilistické doktríně

Vývoj obchodní bilance ČR

Princip komparativních výhod Lze pozorovat na příkladech, kde se uplatňuje dělba práce. Mnoho zemí, která mají nerostné bohatství, se může specializovat na těžbu a vývoz a jiné výrobky dovážet. Toto využívají např. některé arabské země disponující ropou. Pokud ovšem země omezuje volný obchod, tato výhoda neplatí, což je případ některých rozvojových zemí Afriky (kde z obchodu těží pouze vyvolená elita). Princip komparativních výhod říká, že člověk, firma, země zvětší svou produkci, pokud se specializuje na činnost, ke které má lepší předpoklady, aniž by musela zvýšit velikost výrobních faktorů (práce, kapitál).

Křivka produkčních možností Zabývejme se otázkou, jestli ve skleníku budeme pěstovat spíše rajčata nebo papriky? Rajčata (kg) A Zahradník bude alokovat volné zdroje mezi rajčata a papriky podle svého mezního užitku!!! B Je-li komparativní výhodou zahradníka typ půdy vhodný pro pěstování rajčat, vyplatí se mu pěstovat rajčata a za přebytek rajčat, které nespotřebuje, získat směnnou papriky. C Papriky (kg)

Výroba špendlíků „Jeden muž drát táhne, druhý ostří, třetí jej řeže, čtvrtý ostří, pátý jej na konci brousí v hlavičku, což vyžaduje dvě nebo tři samostané operace. Viděl jsem malou manufakturu tohoto druhu, kde bylo zaměstnáno pouze deset lidí a kde někteří z nich prováděli dvě nebo tři různé operace. Ale i když byli velmi chudí, a proto jen sotva dostatečně vybaveni nezbytným zařízením, byli schopni, když se činili, společně vyrobit asi 12 liber špendlíků denně. V jedné libře je až čtyři tisíce špendlíků střední velikosti. Těchto deset lidí tedy dokázalo společně vyrobit až čtyřicet osm tisíc špendlíků za den. O každém z nich, podílejícím se na těchto osmačtyřiceti tisících špendlíků jednou desetinou, můžeme tedy říci, že vyrobil čtyři tisíce osm set špendlíků za den. Ale kdyby každý z nich vyráběl samostatně a nezávisle a kdyby žádný z nich nebyl pro takovou speciální výrobu vyškolen, žádný z nich by zajisté nebyl schopen vyrobit dvacet, a možná ani jediný špendlík za den.“ Adam Smith, Pojednání o podstatě a původu bohatství národů, strana 8

Princip komparativních výhod statek X Spotřební možnosti země bez obchodování x1+y1 B xB Spotřební možnosti země s obchodováním C A xA x1 Dělba práce spojená s volným mezinárodním obchodem umožňuje zvyšovat spotřební možnosti států. yA yC y1 y1+x1 statek Y

Frederick Bastiat narozen 1801 francouzský politik, ekonom, statkář, esejista prosazoval minimální zásahy státu do ekonomiky a zahraničního obchodu mezi jeho nejznámější díla patří Petice výrobců svíček nebo pojednání Co je a co není vidět nebyl klasickým vědcem, jeho spisy měly charakter tzv. pamfletů zemřel na tuberkulózu roku 1850

Bastiatovy teze o obchodní bilanci Exportoval jsem sud vína z Bordeaux do Liverpoolu v hodnotě 50 franků – tj. export Francie v tuto chvíli činí mou zásluhou 50 franků V Liverpoolu se víno prodalo za 70 franků, za které jsem na francouzský trh nakoupil uhlí, které se v Bordeaux prodává za 90 franků. Import tak dosáhl výše 90 franků. Nejdříve - k mé velké radosti – jsem tak dosáhl výborného zisku 40 franků. Bohužel následoval pohled do francouzských statistik, které mi mou radost vzaly – svým obchodem se saldo francouzského zahraničního obchodu zvýšilo o 40 franků. Ideální by bylo, kdyby se loď s mým uhlím cestou zpátky potopila, já bych sice byl ve ztrátě, ale obchodní bilance Francie by vykázala přebytek.

Petice výrobců svíček v petici navrhuje Bastiat zamezit přístup denního světla do všech obydlí – zvýší se tak poptávka po svíčkách a tedy všemu ostatnímu, s čím jejich výroba souvisí „Žádáme, abyste laskavě vydali zákon, nařizující uzavřít všechna okna, vikýře, špehýrky a okenice, zatáhnout žaluzie, záclony, závěsy, rolety, zkrátka a dobře ucpat všechny otvory, díry, skuliny a štěrbiny, kterými má sluneční světlo ve zvyku pronikat do příbytků, a to na úkor skvělých odvětví výroby, kterými jsme měli tu čest zaplnit zemi a které by teď byl od nás čirý nevděk nechat na holičkách v tak nerovném boji.“ „Pokud se u nás pomeranč z Lisabonu prodává oproti pomeranči z Paříže za poloviční cenu, je to proto, že bezplatné a přírodní světlo dává lisabonskému pomeranči to, co ten pařížský musí získat díky světlu umělému a tedy nákladnému.“

Marginalistická revoluce WILHELM HERMANN GOSSEN fakticky on objevil teorii mezní účinnosti Tři Gossenovy zákony: Mezní užitečnost zboží klesá s jeho rostoucí spotřebou Racionální spotřebitel rozdělí své peníze mezi různé statky tak, aby platilo: Člověk maximalizuje celkovou užitečnost z vynakládané práce tehdy, když se mezní užitečnost zboží, které za svou práci získává, rovná mezní neužitečnosti (tedy nákladům) jeho práce.

Marginalistická revoluce WILIAM JEWONS Protože Gossenova práce zapadla, oficiálně je W. Jewons objevitelem teorie mezní užitečnosti Z mezního užitku zkoušel odvodit cenu statku, ale to nedokázal, protože nepracoval s poptávkovou funkcí Objev teorie mezní užitečnosti je nicméně jedním z nejvýznamnějších v dějinách ekonomického myšlení Do této doby nebylo lidem zřejmé, čím je dána cena statků

Dosahování tržní rovnováhy Tržní cena je dána: náklady konkurencí na trhu nabídkou poptávkou p D S přebytek p2 pe p1 nedostatek Qe Q

Dopad regulace cen Jaký bude mít regulace cen vliv na nabídkovou a poptávkovou funkci a jak se regulace projeví na trhu (nejedná se o regulaci monopolu)? p D S pe;Qe ... rovnovážné množství při rovnovážné ceně tržní cena pe regulovaná cena SR nedostatek Qe Q

Dopad regulace na přebytky spotřebitele a výrobce přebytek spotřebitele ztráta přebytku tržní cena pe pR regulovaná cena přebytek výrobce QR Qe Q

Sezónnost nabídky a poptávky Sledujme dva statky: jahody a kapry. Zatímco v červnu cena jahod klesá, v prosinci cena kaprů stoupá, přestože v těchto měsících je jich na trhu nejvíce. TRH S KAPRY TRH S JAHODAMI p p DS D D S S pS SS pe pe pS Q Q POSUN POPTÁVKY POSUN NABÍDKY

„Normální úroveň cen“ „Mám několik dobrých rad. A protože přicházejí pozdě, nemůžu tím už nic zkazit. Největší starostí bývají dárky. Ty je dobré kupovat příležitostně od července, když cítíme, že Vánoce se blíží. Výběr dárku je zajímavější dělat z opačného konce: ne co komu vymyslet, ale komu se ta věc, jež nás zaujala, může trochu hodit. Dárků nemá být na osobu o mnoho víc než jeden a nezáleží na ceně, ale na trefnosti, vtipu a barvě. Divíval jsem se, proč lidé před Vánoci kupují věci, jež po nich byly vždycky mnohem levnější; obchodníci tím prozrazovali skutečnou cenu svého zboží. Letos to porušili: bojí se.“ Ludvík Vaculík

„Normální úroveň cen“ Normální (přirozená) úroveň cen je vždy taková, která je dána nabídkou a poptávkou. A nezáleží, zda je před vánoci, nebo po nich. Ceny jsou tak na své normální úrovni pouze tehdy, když je systém dosahování tržní rovnováhy funkční.

Vlastnosti dokonalého trhu dokonalá informovanost kupujících a prodávajících nulové náklady na změnu dodavatele homogenní produkt velký počet prodávajících Pro to, abychom mohli mluvit o dokonalém trhu, musí být splněny všechny tyto podmínky současně

Funkce mezního příjmu PRO NEDOKONALOU KONKURENCI TOTO ALE NEPLATÍ!!! V nedokonalé konkurenci výrobci tvoří neboli hledají cenu, proto je křivka mezního příjmu klesající. Odpovídá to průběhu poptávkové funkce, chce-li výrobce více prodat, musí snížit cenu. MR Mezní příjem se v případě dokonalé konkurence rovná ceně, která je konstantní PRO NEDOKONALOU KONKURENCI TOTO ALE NEPLATÍ!!! Q

Dokonalý a nedokonalý trh p p dokonalý trh = dokonale elastická poptávka nedokonalý trh = neelastická poptávka p1 pK p2 Q1 Q2 Q3 Q1 Q2 Q Q DOKONALÝ TRH NEDOKONALÝ TRH

Typy nedokonalé konkurence MONOPOL Jak vznikne monopol? 1. úsporami z rozsahu = přirozený monopol TC AC CELKOVÉ NÁKLADY PRŮMĚRNÉ NÁKLADY Q Q

Typy nedokonalé konkurence MONOPOL úsporami z rozsahu = přirozený monopol výlučné ovládání významných vstupů patenty státní licence a koncese Nejčastější formou monopolu jsou úspory z rozsahu, ostatní se dají postupně nějakým způsobem obejít

Rovnováha monopolu ZISK MONOPOLU C,R,p MR AC MC pM pe D=d QM Qe Q U monopolu dochází k tomu, že jediný výrobce nabízí nižší než rovnovážné množství za vyšší než rovnovážnou cenu

Ztráta přebytku monopolu Rovnovážný bod optimální produkce a optimální ceny C, p MC Ztráta přebytku pM Bod, kde se mezní náklady rovnají mezním příjmům a kde bude optimum produkce pro nabízejícího pe MR D QM Qe Q

Kdo v České republice má monopol? ČESKÉ DRÁHY ??? TELECOM (O2) ??? ČESKÁ POŠTA ??? MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA ??? AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V REGIONECH ???

Regulace monopolu D Otázka regulace ceny monopolu, např. MHD – buď na úrovní průměrných nákladů (p1) nebo pod nimi (p2). p, C, MR AC pM ZISK MONOPOLU Při regulaci monopolu je vždy problém zjišťování jeho nákladů. MR MC p1 ZTRÁTA p2 QM Q Ztráta firmy neboli velikost nutné subvence v případě regulace

OLIGOPOL ZISK OLIGOPOLU C,R,p AC MC pe D di MR Qe Q Oligopol je trh, kdy dlouhodobě na trhu působí jen několik firem.

Monopolistická konkurence - je nejblíže dokonalé konkurenci je na takových trzích, kde je mnoho firem, které prodávají podobný produkt trhy monopolistické konkurence jsou otevřené příkladem můžou být čerpací stanice poptávková křivka je klesající aby na trh v monopolistické konkurenci mohl vstoupit další nabízející, musí se buď zvednout cena nebo musí klesnout náklady

Monopolistická konkurence Na trh vstupují noví výrobci, poptávka se tak dělí mezi ně a snižuje i křivku mezních příjmů. Postupně dojde k situaci, že pokud chce na trh vstoupit další nabízející, musí snížit náklady. C,R,p AC MC D MR pe di Qe Q