Literární moderna Konec 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Moderní umělecké směry
Symbolismus, dekadence
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SVĚTOVÁ LITERÁRNÍ MODERNA Literatura na přelomu 19. a 20. století
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0260BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Claude Monet
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
OSCAR WILDE.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Mgr. Jitka Polišenská.  bohém, žil s J. A. Rimbaudem, postřelil ho, vězení  symbolismus, citovost, hudebnost, náladovost, melancholie  sbírky: Saturnské.
IMPRESIONISMUS.
Moderní umělecké směry v literatuře
Literatura přelomu 19. a 20. století
Poezie ve světové literatuře
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Karel Toman Anarchistický buřič.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Myšlenková ouvertura dvě latinská rčení – dvě myšlenkové cesty
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Symbolismus.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Arthur Rimbaud – Opilý koráb Dáša Svobodová
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
A. Sova – Květy intimních nálad
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Česká moderna.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Konec 19. století ve světové literatuře
Literatura na přelomu století
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Literární moderna Konec 19. století

Literární moderna rychlé životní tempo – vynálezy, výstavy, cestování lidé podléhali katastrofickým představám, chaos, dezorientace → růst napětí, neshod, kritika každodenní reality, odmítnutí hodnot a ideálů měšťanské společnosti pesimistický životní pocit, beznaděj vliv filosofie – Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche → odráží se v literatuře jako proměna směrů, zvláště poezie rozmanitost stylů, směrů, žánrů, různá východiska prosazování nových estetických hodnot společné rysy: soustředění na vnitřní život člověka, jeho sensibilitu (citovost smyslů a nervů na podněty) právo na osobní vidění světa pravdivé a nezastřené vyjádření osobních zkušeností, prožitků a nálad bez falešných ohledů

Nové umělecké směry 1) Impresionsimus původně malíři ve Francii – obraz Snídaně v trávě Manet, A. Renoire, E. Degas, v hudbě C. Debussy v malířství jasné, čisté barvy, vystižení bezprostředního dojmu, nálady, hra světel a stínů, mozaika barev, neurčité kontury sdílení bezprostředního subjektivního dojmu vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle → melancholie, nostalgie potlačení rozumové účasti na obsahu Jde o melodičnost, v popředí lyrika, zvláště přírodní; lyrizace prózy → uvolnění kompozice, oslabení příběhu, útržkovitost stěžejní jsou francouzští básníci – P. Verlaine, u nás Antonín Sova, Karel Hlaváček, Fáňa Šrámek

Nové umělecké směry Symbolismus reakce na realismus, naturalismus i impresionismus vyjádření pomocí náznaků, symbolů, obrazových pojmenování přenášení významů nebo vyslovení abstraktní, skryté představy, často nečekané spojování představ → rozvoj básnické obrazotvornosti důraz na hudebnost verše (často podmanivá působivost) snaha vsugerovat pocit, volný verš Ch. Baudelaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, S. Mallarmé u nás O. Březina, A. Sova, K. Hlaváček

Nové umělecké směry Dekadence z francouzského slova décadence = úpadek nachází zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, opovržení životem pocity rozkladu a smrti (únik od reálného světa, který básníkům připadal těsný, nedokonalý, úzký v jejich rozletu) únik do světa snů, k mystice víra v nadpřirozený život, v Boha snaha o čisté umění – lartpourlartismus (ľ art pour ľ art) Verlaine, Mallarmé, Oscar Wilde u nás K. Hlaváček, Jiří Karásek ze Lvovic

Prokletí básníci pobuřovali, ve své době nebyli pochopeni otvírali cestu nové poezii společnost proklínala je, oni proklínali společnost → oboustranné proklínání „Náš titul odpovídá přesně naší nenávisti.“ – Paul Verlaine

Charles Baudelaire (1821 - 1867) básník a bohém v Paříži překladatel a objevitel Edgara Allana Poea „otec“ prokletých básníků u nás poprvé přeložen Jaroslavem Vrchlickým Květy zla lyrická sbírka – způsobila skandál v poezii, pobuřující oxymóron – spojení krásy a zla cynismus hledá krásu v ošklivosti „Zdechlina báseň, překládána také jako „Mrcha“ syrový obraz rozkladu a hniloby X v závěru naznačena skutečná krása mrtvých lásek život X smrt krása je v přírodě

Paul Verlaine (1844 - 1896) představitel symbolismu Básnické umění – programová báseň, formuluje principy symbolismu bohémský život přítel Rimbauda, spolu organizovali toulky Evropou X nešťastně jej postřelil, dostal se do vězení Písně beze slov Saturnské básně Zpěv podzimu přeloženo mnoha básníky pocity vzbuzení podzimní přírody – pocit beznaděje smyslové vnímání, odstíny citu, okamžitá nálada, volně řazené představy, náznakovost, symboly hudebnost – využití dlouhých vokálů a dvojhlásky ou rytmus verše Galantní slavnosti

Jean Arthur Rimbaud (1854 - 1891) odmalička nadaný, toužil po dobrodružství, utíkal z domova spolu s Verlainem putoval po Evropě, Indii, Etiopii svoje dokonalé básnické dílo vytvořil ve svých 15 – 19 letech, poté psaní zanechal a věnoval se cestování z cest se vrací na smrt nemocný, umírá ve Francii na amputaci nohy dílo vychází časopisecky, knižně až po smrti Opilý koráb snová báseň – fantazie, obrazotvornost, obraz bouřlivé plavby řetězce metafor, které přecházejí do symbolického vyjádření symbolický obraz básníka totožného s lodí Spáč v úvalu obraz přírody a spícího vojáka závěrečný verš šokující (hrůzný okamžik – mrtvý voják) bezprostřední osobní zážitek a fantazie – to vše působí na čtenáře šokujícím dojmem

Další prokletí básníci Oscar Wilde (1854 - 1900) anglický dramatik, básník, prozaik Obraz Doriana Greye - jediný cíl života – krása, rozkoš Šťastný princ a jiné pohádky - pohádka Slavík a růže Walt Whitman (1819 - 1892) Stébla trávy sbírka i báseň poučení o podnícení myšlenkovou hloubkou i novostí formy