Dynamika sociálních skupin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

DAVOVÉ CHOVÁNÍ JANA ZEMANOVÁ, C2A.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
Formální stránka práce
sociální skupiny Škola:
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Sociologický výzkum II.
Člověk mezi lidmi – sociální útvary
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
VY_32_INOVACE_PSYM23660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_20_INOVACE_SVF21060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dav a jeho členění Barbora Vítová, C2A.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Psychologie II Sociální psychologie
Petr Machala. Herbert Spencer zavádí pojem sociální instituce je to společensky schválený způsob dosahování cíle zahrnuje jednání, vztahy Napište definici.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
VY_32_INOVACE_PSYM23560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Sociální skupiny.
VY_32_INOVACE_PSYM23060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_20_INOVACE_SVF20960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
typy sociálních skupin
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Dav, komunita, populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Klasická sociologie (Max Weber)
PSYCHOLOGIE DAVU VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Transkript prezentace:

Dynamika sociálních skupin R. K. Merton, G. Le Bon VY_32_INOVACE_ZSV3r0114 Mgr. Jaroslav Knesl

Teorie referenčních skupin (R.K. Merton) Skupina na niž se jedinec orientuje bez ohledu na to, je-li členská či cizí. Ztotožňuje se s jejími hodnotami a normami. Zjistí-li členská skupina, že její člen aspiruje na členství v jiné skupině, může uplatnit sankce.

Teorie referenčních skupin (R.K. Merton) Uplatnění sankcí je závislé na povaze vztahu mezi členskou a referenční skupinou a na povaze členské skupiny: Nejtvrdší ………....…tvrdé………………...…měkčí……….………..nejměkčí nepřátelství……...konkurence………….kooperace……………indiference uzavřená………………………….výběrová…………………………….otevřená Chování členské skupiny vůči tomuto jedinci prochází 3 fázemi: zvýšená komunikace – přesvědčování - snaha o navrácení odpadlíka 0 komunikace – přesvědčování neuspělo exkomunikace – vyloučení Původní členské skupiny jsou nepřátelštější a agresivnější vůči vlastním odpadlíkům, než k přímým nepřátelům.

Nepravé a sporné skupiny Komunita Pár Sociální síť – soustavy trvalejších účelových vztahů, přátelé, známí – výměna informací – forma bohatství – sociální kapitál Sociální agregát Dav Skupina osob shromážděných na tomtéž místě na základě téhož podnětu. Často pojímán negativně „Dav je nástrojem k vyjádření potlačené touhy“ (S. Freud)

Gustav le Bon: Psychologie davů Analýza francouzské revoluce Charakteristické znaky davů: Anonymní – člověk se chová tak, jak by se sám nikdy nechoval z důvodu absence sociální kontroly Pudy, instinkty, impulzivita a emoce převažují nad racionalitou - dav nemyslí spíše opakuje Sugestibilní a manipulovatelný snadno podléhá demagogii – názory jsou davu implantovány zvenčí Zdroj: Wikimedia Commons: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Gustave_Le_Bon.jpg

Klasifikace davů - Kingsley Davis Sociálně strukturované soustředěné na jednom místě + k jednomu bodu zájmu + legální Posluchačstvo - divadlo, sportovní akce Členové mají podobná očekávání, shodné postoje, reagují podobně na stejné podněty Plánovaný expresivní dav – vyjádření soc. schválených emocí – demonstrace, manifestace   Náhodné – místo + společný zájem + neplánované Divácké – vyjímečná událost - čumilové – nehoda Panické – útěk z hořící budovy – intenzita paniky ≠intenzitě podnětu Znepříjemňující – (oběžující) - tentýž cíl individuí – přeplněný autobus Nezákonné – v rozporu se zákonem od samého počátku Aktivní expresivní – rebélie, nepovolené demonstrace, lynč, rabování Amorální – orgiastické, poživači drog, opilci

Úkol: Přiřaďte názvy k typům davů Náhodný panický Amorální Plánovaný expresivní dav   Nezákonný aktivní expresivní Posluchačstvo Znepříjemňující Náhodný divácký Obecenstvo na koncertě „Čumilové“ u nehody Únik z hořící budovy Demonstrace Rebélie, lynč Poživači opia Fronta na oběd

Řešení Náhodný panický Amorální Plánovaný expresivní dav Nezákonný aktivní expresivní Posluchačstvo Znepříjemňující Náhodný divácký C. Únik z hořící budovy F. Poživači opia D. Demonstrace E. Rebélie, lynč A. Obecenstvo na koncertě G. Fronta na oběd B. „Čumilové“ u nehody

Úkol: Přiřaďte autory k názvům teorií Teorie sekundárních skupin Teorie referenčních skupin Klasifikace davů Teorie primárních skupin Teorie davového chování R.K. Merton G. Le. Bon Ch.H. Cooley K. Davis R.E. Park Řešení Teorie sekundárních skupin Teorie referenčních skupin Klasifikace davů Teorie primárních skupin Teorie davového chování E. R.E. Park A. R.K. Merton D. K. Davis C. Ch.H. Cooley B. G. Le. Bon

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4