VY_32_INOVACE_PSYPS15160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_PSYPS13460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Advertisements

VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_TMM21260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM24960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM24360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_32_INOVACE_PSYM24460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM21460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM21560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM21060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS14660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
VY_32_INOVACE_PSYM22560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM22960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS15860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OBSESE Adéla Bělinová, C3A.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS10960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM25460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_PSYPS15160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Tělesné a duševní zdraví člověka Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Neurózy – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut

Neurózy Jedná se o duševní nerovnováhu, způsobující psychickou duševní tíseň Jedná se o duševní nerovnováhu, způsobující psychickou duševní tíseň Schopnost racionálního myšlení je ale nenarušena Schopnost racionálního myšlení je ale nenarušena Duševní tíseň se projevuje ve fyziologické a duševní nerovnováze Duševní tíseň se projevuje ve fyziologické a duševní nerovnováze

Charakteristika neurotika Bere si příliš mnoho odpovědnosti. Bere si příliš mnoho odpovědnosti. Když se dostane do konfliktu s okolím, automaticky předpokládá, že je to jeho vina. Když se dostane do konfliktu s okolím, automaticky předpokládá, že je to jeho vina. V řeči neurotiků se nápadně často objevují obraty „měl bych, neměl bych“ apod. V řeči neurotiků se nápadně často objevují obraty „měl bych, neměl bych“ apod. Silný je pocit méněcennosti, věří, že nemohou nikdy uspět a jejich rozhodnutí jsou vždy špatná. Silný je pocit méněcennosti, věří, že nemohou nikdy uspět a jejich rozhodnutí jsou vždy špatná. Neurotici činí nešťastnými sami sebe Neurotici činí nešťastnými sami sebe

Domácí ukol Neurózami trpí řada světoznámých celebrit Neurózami trpí řada světoznámých celebrit S pomocí internetu či odborné literatury dokumentujte toto tvrzení S pomocí internetu či odborné literatury dokumentujte toto tvrzení

Příklad řešení úkolu Sarah Michelle Gellar - má strach ze hřbitovů. Ve filmu »Buffy, přemožitelka upírů« se kvůli ní muselo točit na umělých hřbitovech. Sarah Michelle Gellar - má strach ze hřbitovů. Ve filmu »Buffy, přemožitelka upírů« se kvůli ní muselo točit na umělých hřbitovech. Robert Redford - se bojí medvědů. Jeho smlouvy vždy obsahují doložku, že ve filmu v jeho blízkosti žádný medvěd nebude. Robert Redford - se bojí medvědů. Jeho smlouvy vždy obsahují doložku, že ve filmu v jeho blízkosti žádný medvěd nebude. Johnny Depp - se bojí klaunů! Říká: „Děsí mě ten namalovaný škleb na bílé tváři a z jejich rádoby úsměvu mi jde mráz po zádech.“ Johnny Depp - se bojí klaunů! Říká: „Děsí mě ten namalovaný škleb na bílé tváři a z jejich rádoby úsměvu mi jde mráz po zádech.“ Uma Thurman - trpí klaustrofobií, panickým strachem z uzavřeného prostoru. Jak jí asi bylo, když ji ve filmu Kill Bill 2 pohřbili zaživa? Stejné problémy mají ale i Nicolas Cage, či Michelle Pfeiffer. Uma Thurman - trpí klaustrofobií, panickým strachem z uzavřeného prostoru. Jak jí asi bylo, když ji ve filmu Kill Bill 2 pohřbili zaživa? Stejné problémy mají ale i Nicolas Cage, či Michelle Pfeiffer. Keira Knightley – má panický strach z koní. Keira Knightley – má panický strach z koní.

Příklad řešení domácího úkolu Orlando Bloom - bojí se prasat! Při natáčení filmu „»Království nebeské« (2005) slyšel dva malé čuníky jen zachrochtat a prchal z natáčecího placu... Orlando Bloom - bojí se prasat! Při natáčení filmu „»Království nebeské« (2005) slyšel dva malé čuníky jen zachrochtat a prchal z natáčecího placu... Brad Pitt - má panický strach, že mu vypadají vlasy. Nikdy neváhá letět tisíce kilometrů za svým kadeřníkem do Londýna. Brad Pitt - má panický strach, že mu vypadají vlasy. Nikdy neváhá letět tisíce kilometrů za svým kadeřníkem do Londýna. Jennifer Lopez – se bojí, že ji někdo chce otrávit. Jídlo vždy předem ochutnává její tajemník. Jennifer Lopez – se bojí, že ji někdo chce otrávit. Jídlo vždy předem ochutnává její tajemník. Penélope Cruz - má panickou hrůzu z písku. Penélope Cruz - má panickou hrůzu z písku. Steven Spielberg - točí jako režisér filmy o dinosaurech a jiných monstrech, má ale fobii z pavouků a mravenců. Steven Spielberg - točí jako režisér filmy o dinosaurech a jiných monstrech, má ale fobii z pavouků a mravenců.

Druhy neuróz Úzkostná neuróza – v popředí se objevuje chronická úzkost, tu si neurotik někdy plně uvědomuje jako napětí a strach z čehosi neurčitého, typickými příznaky jsou: snadná fyzická únava, bolest hlavy, pocení, tíha na prsou, průjem či zácpa, funkční sexuální poruchy, třes, nespavost či nadměrná spavost. Úzkostná neuróza – v popředí se objevuje chronická úzkost, tu si neurotik někdy plně uvědomuje jako napětí a strach z čehosi neurčitého, typickými příznaky jsou: snadná fyzická únava, bolest hlavy, pocení, tíha na prsou, průjem či zácpa, funkční sexuální poruchy, třes, nespavost či nadměrná spavost. Depresivní neuróza – je charakterizována poklesem nálady, což se stupňuje především ve večerních hodinách: plačtivost, nejrůznější obavy, pesimismus, Depresivní neuróza – je charakterizována poklesem nálady, což se stupňuje především ve večerních hodinách: plačtivost, nejrůznější obavy, pesimismus, Fobická neuróza – dříve neurčitý strach se soustřeďuje na určité předměty či situace: ostré věci, stísněné prostory, zvířata, veřejná vystoupení apod. Fobická neuróza – dříve neurčitý strach se soustřeďuje na určité předměty či situace: ostré věci, stísněné prostory, zvířata, veřejná vystoupení apod.

Domácí ukol S pomocí internetu či odborné literatury charakterizujte následující pojmy a diskutujte o nich s pedagogem: S pomocí internetu či odborné literatury charakterizujte následující pojmy a diskutujte o nich s pedagogem: Arachnofobie Arachnofobie Klaustrofobie Klaustrofobie Aichmofobie Aichmofobie

Řešení domácího úkolu - Klaustrofobie Jedná se o strach z uzavřených nebo omezených prostorů. Kritickým místem pro tuto fobii jsou především výtahy, letadla, vlaky Jedná se o strach z uzavřených nebo omezených prostorů. Kritickým místem pro tuto fobii jsou především výtahy, letadla, vlaky Tato choroba se může projevovat pouhými pocity nejistoty, ale také třeba silnými záchvaty. Tato choroba se může projevovat pouhými pocity nejistoty, ale také třeba silnými záchvaty. Strach nemusí být pouze z pohybujících se prostorů, ale i například z jeskyní, tunelů, malých místností apod. Strach nemusí být pouze z pohybujících se prostorů, ale i například z jeskyní, tunelů, malých místností apod. Klaustrofobií trpí na světě asi 5 % lidí Klaustrofobií trpí na světě asi 5 % lidí

Řešení domácího úkolu - Arachnofobie Je to specifická fobie provázená abnormálním strachem z pavouků. Je to nejčastěji se vyskytující fobie. Lidé s touto fobií se obvykle necítí dobře v jakékoli oblasti, kde by podle nich mohli být pavouci nebo kde jsou viditelné známky jejich přítomnosti, jako například pavučiny. Jakmile vidí pavouka, nemohou se k němu ani přiblížit, dokud nepřekonají panický šok, který často doprovází tuto fobii. Mohou se cítit ponížení, když taková situace nastane v přítomnosti přihlížejících lidí nebo členů rodiny. Je to specifická fobie provázená abnormálním strachem z pavouků. Je to nejčastěji se vyskytující fobie. Lidé s touto fobií se obvykle necítí dobře v jakékoli oblasti, kde by podle nich mohli být pavouci nebo kde jsou viditelné známky jejich přítomnosti, jako například pavučiny. Jakmile vidí pavouka, nemohou se k němu ani přiblížit, dokud nepřekonají panický šok, který často doprovází tuto fobii. Mohou se cítit ponížení, když taková situace nastane v přítomnosti přihlížejících lidí nebo členů rodiny. Příčinou tohoto chorobného strachu může být traumatický zážitek z dětství, nápodoba chování rodičů, pokud se matka bojí pavouků, dítě se bude vysoce pravděpodobně bát taky. Příčinou tohoto chorobného strachu může být traumatický zážitek z dětství, nápodoba chování rodičů, pokud se matka bojí pavouků, dítě se bude vysoce pravděpodobně bát taky. Pavouka většinou nedokáže zneškodnit - zabít ho, vyhodit ho z okna, hodit na něj něco, co mu znemožní volný pohyb např. krabičku, skleničku. Pavouka většinou nedokáže zneškodnit - zabít ho, vyhodit ho z okna, hodit na něj něco, co mu znemožní volný pohyb např. krabičku, skleničku.

Řešení domácího úkolu - Aichmofobie Jedná se o velmi rozšířenou fobii, v praxi to je strach z ostrých předmětů Jedná se o velmi rozšířenou fobii, v praxi to je strach z ostrých předmětů Předmětem strachu jsou například jehly, nůžky, špičaté konce deštníků, ostrý hrot pera apod. Předmětem strachu jsou například jehly, nůžky, špičaté konce deštníků, ostrý hrot pera apod. Lidé trpící touto fobií se snaží vyvarovat se kontaktu s nimi například tím, že nepoužívají ostré nůžky a nože a vyhýbají se i očkování Lidé trpící touto fobií se snaží vyvarovat se kontaktu s nimi například tím, že nepoužívají ostré nůžky a nože a vyhýbají se i očkování V případě, kdy je nutný chirurgický zákrok, odběr krve či očkování, dotyčná osoba se může chovat agresivně V případě, kdy je nutný chirurgický zákrok, odběr krve či očkování, dotyčná osoba se může chovat agresivně

Nutkavá neuróza Tato neuróza mívá dva typy příznaků: Tato neuróza mívá dva typy příznaků: Obsese - vtíravé neodbytné myšlenky Obsese - vtíravé neodbytné myšlenky Kompulse - nutkavá jednání Kompulse - nutkavá jednání Neurotik s obojím bojuje, brání se, a přitom pociťuje úzkost Neurotik s obojím bojuje, brání se, a přitom pociťuje úzkost Je v zajetí časově náročných úkonů, několikrát se např. vrací, jestli zamkl, uzavřel plyn, či vykonává celý řetězec činností, např. různá opatření k udržení čistoty apod. Je v zajetí časově náročných úkonů, několikrát se např. vrací, jestli zamkl, uzavřel plyn, či vykonává celý řetězec činností, např. různá opatření k udržení čistoty apod.

Úkol – vyplňte tabulku a besedujte o těchto problémech s pedagogem Uveďte nejčastější obsese Uveďte nejčastější kompulze

Řešení úkolu Nejčastější obsese Nejčastější obsese kombinované (více vtíravých myšlenek) 60% kombinované (více vtíravých myšlenek) 60% obava ze nečištění 45% obava ze nečištění 45% neustálé pochybnosti, opakované kontrolování 42% neustálé pochybnosti, opakované kontrolování 42% nutkavé zaobírání se tělesným stavem 36% nutkavé zaobírání se tělesným stavem 36% pořádek, symetrie, uspořádání 31% pořádek, symetrie, uspořádání 31% nutkavé myšlenky někomu/něčemu ublížit, něco rozbít 28% nutkavé myšlenky někomu/něčemu ublížit, něco rozbít 28% sexuální 26% sexuální 26% Nejčastější kompulze Nejčastější kompulze kontrolování 60% kontrolování 60% mytí 50% mytí 50% kombinované (více kompulzí najednou, ji. konstruované rituály) 48% kombinované (více kompulzí najednou, ji. konstruované rituály) 48% počítání (opakované přepočítávání) 36% počítání (opakované přepočítávání) 36% symetrie, řád, uspořádání 28% symetrie, řád, uspořádání 28% hromadění, sbírání 18% hromadění, sbírání 18%

Další druhy neuróz Hysterická neuróza – jedinci jsou afektovaní, přecitlivělí, egocentričtí a teatrální, zaujatě posuzují okolí a snaží se lidmi kolem důmyslně manipulovat ve svůj prospěch i za cenu různých polopravd a lží. Hysterická neuróza – jedinci jsou afektovaní, přecitlivělí, egocentričtí a teatrální, zaujatě posuzují okolí a snaží se lidmi kolem důmyslně manipulovat ve svůj prospěch i za cenu různých polopravd a lží. Hypochondrická neuróza – projevuje se formou subjektivně znepokojivých přesvědčení o vlastním vážném tělesném onemocnění. Toto přesvědčení se zpravidla opírá o zvýšené sebepozorování a nadhodnocování drobných odchylek tělesných funkcí. Přesvědčení nemá ráz bludu, ale podněcuje neurotika k podstupování nejrůznějších vyšetřovacích procedur, které ho na krátkou dobu uklidní. Hypochondrická neuróza – projevuje se formou subjektivně znepokojivých přesvědčení o vlastním vážném tělesném onemocnění. Toto přesvědčení se zpravidla opírá o zvýšené sebepozorování a nadhodnocování drobných odchylek tělesných funkcí. Přesvědčení nemá ráz bludu, ale podněcuje neurotika k podstupování nejrůznějších vyšetřovacích procedur, které ho na krátkou dobu uklidní.

Úkol – rozdělte se do trojic Jaké věty asi použila hysterka na obrázku, když jí popadalo celé pověšené prádlo a manželovi to nevadí Jaké věty asi použila hysterka na obrázku, když jí popadalo celé pověšené prádlo a manželovi to nevadí

Odkazy Obrázek na snímku č. 16 Obrázek na snímku č isch&tbnid=ldKQL0j8GclVyM:&imgrefurl= osky/nebud- hysterka.html&docid=H4Y5IGLyzgOLVM&imgurl= com/media/images/440xX/Aug2011/ jpg%253Fd41d&w=440&h=293&e i=EN80UKrIDMHYtAaAgoHYCg&zoom=1 isch&tbnid=ldKQL0j8GclVyM:&imgrefurl= osky/nebud- hysterka.html&docid=H4Y5IGLyzgOLVM&imgurl= com/media/images/440xX/Aug2011/ jpg%253Fd41d&w=440&h=293&e i=EN80UKrIDMHYtAaAgoHYCg&zoom=1 Staženo z internetu dne v 18, 37 hod. Staženo z internetu dne v 18, 37 hod.