Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda 230 277 01 Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0974 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků středních škol Předmět: Český jazyk a literatura Název materiálu: Výuková prezentace Publistický styl Autor: Bc. Iveta Kejřová Ověřeno ve výuce dne:11.3. 2014, číslo hodiny 42 Třída: 2.C /počet žáků 12 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_12_INOVACE_ČJ.2.117
Publicistický styl Typický pro noviny, časopisy, hromadné sdělovací prostředky( rozhlas, televize) Poučuje, informuje, vzdělává, přesvědčuje Srozumitelný, aktuální Snaha o rychlou a stručnou informaci, názornost
Slohové útvary Zpráva Oznámení Inzerát Plakát Úvahové články Komentář Úvodník
Fejeton Sloupek Reportáž Interview
Fejeton Je drobný žánr umělecké publicistiky, který poutavou a vtipnou formou pojednává o nejrůznějších aktuálních otázkách společenského, kulturního i soukromého života.
autoři Karel Čapek Karel Poláček Jan Neruda
Reportáž Reportáž popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů, většinou získaných přímou účastí nebo pozorováním. Reportáž může být psaná + obrazová (noviny), rozhlasová či televizní.
Základními metodami tvorby reportáže jsou: pozorování přímá účast sběr faktů konfrontace pohledů
Novodobí reportéři Ivan Klíma Radek John
Interview je metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace Interview se od rozhovoru liší především tím, že novinář je jednoznačně v roli tazatele a iniciuje interview, určuje témata, otázky, okruhy
Při reprodukci se pak snaží zachytit nejen slova dotyčné osoby, ale také atmosféru,
Aktualizované výrazy Aktualizované výrazy = nová, neobvyklá spojení (např. dát něčemu zelenou), když se ujme, stává se z něj spojení automatizované
Informační gramotnost je znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace, kde je najít a jak je hodnotit Informační gramotnost však nesmíme zaměňovat s počítačovou gramotností
K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, a dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit.
Členění médií Chladná média Horká média Elektronická a klasická
Horká média příjemce dostane tolik informací, že se stává pasivním. Médium je většinou extenzí jednoho smyslu - rozhlas ↔ sluch
Chladná média Chladná média - příjemce dostává málo informací, musí si zbytek doplňovat / domýšlet. Většinou stimuluje více smyslů najednou - televize ↔ zrak + sluch
Mezi elektronická média patří: televize, rozhlas, video počítač (internet, on-line) Ostatní jsou klasická
Veřejnoprávní médium je označení sdělovacího prostředku Zpravidla se jedná o televizi nebo rozhlas, v České republice se jím ze zákona v roce 1992 stává Český rozhlas, Česká televize a Česká tisková kancelář. Jako první je považována BBC