Environmentální (ekologická) etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Den Země – svátek planety
Advertisements

přednáška Environmentální etika
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Hodnotová východiska ochrany ŽP a UR Předpokládá udržitelný rozvoj také změnu našeho jednání?
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Formální stránka práce
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Formální stránka práce Tereza Konečná Z čeho se skládá SOČ 2/0.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Osvícenství.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,
Environmentální etika
Environmentální etika
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Člověk jako přírodní a společenská bytost
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Filosofie úvod do problému....
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Klasická sociologie (Max Weber)
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Ježíš.
Ekonomika životního prostředí
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Environmentální (ekologická) etika VY_32_INOVACE_ZSV3r0119 Mgr. Jaroslav Knesl

Environmentální etika Zabývá vztahem člověka k jeho prostředí K zamyšlení: Co si myslíte o následujícím citátu? Souhlasíte s ním? Proč? „ …přírodní národy se často chovaly ke svému prostředí stejně bezohledně jako my. Bylo jich ale příliš málo, jejich potřeba byla mnohem skromnější a jejich moc devastovat své okolí příliš malá … Není oprávněné myslet si, že problémy ve vztahu člověk - životní prostředí jsou fenomén 20. století … Nová je naše moc a množství …“ Erazim Kohák

Kdy a proč došlo k selhání? Průmyslová revoluce Novověk: Descartův dualismus: Myslící duch (hodnota) a mrtvá rozprostraněná hmota v pohybu – příroda (bez hodnoty) Baconova nová věda Reformace Odstranění mariánského kultu – ženská soucitná část Nastolení protestantského kultu práce (Max Weber) Křesťanství a Judaismus Antropocentrický a panský postoj k přírodě Patriarchát Mužské dominantní postavení (člověk) nad ženou (příroda) Ekofeminismus Genetická výbava člověka (Konrád Lorenz)

Základní postoje - antropocentrismus Je vněm často spatřována příčina ekologické krize Nadřazený panský postoj k přírodě Pouze člověk má hodnotu Příroda je tu pro člověka (Jako neomezený zdroj surovin). Příroda má hodnotu pouze skrze člověka. V říši přírody pojem hodnota nemá smysl.

Základní postoje - antropocentrismus Má však i své zastánce - uvědomělý antropocentrismus Ekologická krize je krizí humanity. Ekologická krize není krizí vztahu člověka k přírodě, ale krizí vztahu člověka k člověku. Člověka dneška vůči budoucím generacím. Biocentrismus je: Nebezpečný, neboť je postavený na nadřazení přírody nad člověka. Nadřadíme-li jakoukoli ideu „dobra“ nad hodnotu člověka směřujeme k totalitní společnosti. (Ekofašismus) Nefunkční, neboť je-li příroda nadřazena člověku, pak člověk vůči jejím silám stejně bezmocný. Příroda tu byla před člověkem a bude i po něm.

Základní postoje - teocentrismus Chápe jako zdroj všech hodnot Boha. Příroda je tu pro člověka. Má svou hodnotu pouze jako místo lidské spásy. Může vést k fatalismu a ignoraci environmentálních otázek. Ale také ke konceptu správcovství, postoje odpovědnosti za svět vůči jeho stvořiteli. Bůh dal člověku k užívání přírodu, dle jeho svobodné vůle, ale za její stav je také Bohu odpovědný Hodnota přírody je však vždy odvozená

Základní postoje - biocentrismus Ve 20. století má své kořeny zejména v práci Alberta Schweitzera Dílo: Nauka úcty k životu Vychází z přesvědčení, že lidská víra ve vlastní výlučnost je neoprávněná Je třeba chránit život v jakýchkoliv formách. Zasahovat do životů jiných druhů je možné jen pro uspokojení vitálních potřeb „Žij a nechej žít“

Biocentrismus: Hlubinná ekologie Arne Naess Dílo : Myslet jako hora Navrhovaná řešení ekologické krize, jsou nedostatečná - mělká, neboť vychází z použití nových technologií či z lepšího využití stávajících zdrojů Skutečná ekologie musí být hlubinná, je třeba zásadně změnit svůj postoj k přírodě Odmítnout antropocentrismus, materialismus, konzumerismus, individualismus a humanismus Uznat naprostou rovnost všeho živého plynoucí z naší jednoty s ostatními životními formami Nadřadit emoce rozumu

Biocentrismus: Ekocentrismus Aldo Leopold Dílo : Etika Země V dějinách etiky postupně dochází k rozšiřování množiny bytostí, na které vztahujeme etické ohledy: od lidí přes zvířata až na celou zemi. Ekonomická výhodnost nesmí sloužit jako legitimizace ochrany přírody. „Zkoumejme každou otázku z hlediska toho, co je eticky a ekologicky správné, stejně jako toho, co je ekonomicky výnosné. Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biotického společenství všeho života; směřuje-li jinam, je špatná.”

Biocentrismus: Geocentrismus James Lovelock Dílo : GAIA živá planeta GAIA – planetární bytost (podle řecké bohyně která vytvořila žijící svět z Chaosu.) Její součástí jsou všechny formy života na planetě (Společenstva, biosféra ale i horniny, atmosféra a oceány) Transformuje vnější podmínky planety na prostředí vhodné k jejímu dalšímu růstu

Úkol: K jednotlivým směrům přiřaďte jejich představitele Ekocentrismus Raný biocentrismus Hlubinná ekologie Geocentrismus  Arne Naess Aldo Leopold James Lovelock Albert Schweitzer Řešení Ekocentrismus Raný biocentrismus Hlubinná ekologie Geocentrismus  B. Aldo Leopold D. Albert Schweitzer A. Arne Naess C. James Lovelock

Úkol: K jednotlivým autorům přiřaďte název díla Arne Naess Aldo Leopold James Lovelock Albert Schweitzer GAIA: živá planeta Nauka úcty k životu Myslet jako hora Etika země Řešení Arne Naess Aldo Leopold James Lovelock Albert Schweitzer C. Myslet jako hora D. Etika země A. GAIA: živá planeta B. Nauka úcty k životu

Rozhodněte, zda jsou následující tvrzení typická pro antropocentrický (A), biocentrický (B), nebo teocentrický (T) postoj. Jsou-li navrhovaná řešení ekologické krize, postavena na použití nových technologií či z lepšího využití stávajících zdrojů jsou nedostatečná. Bůh dal člověku k užívání přírodu, dle jeho svobodné vůle, ale za její stav je také Bohu odpovědný. Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biotického společenství všeho života; směřuje-li jinam, je špatná. Ekologická krize není krizí vztahu člověka k přírodě, ale krizí vztahu člověka k člověku. Je-li příroda nadřazena člověku, pak člověk vůči jejím silám stejně bezmocný. Příroda je tu pro člověka. Má svou hodnotu pouze jako místo lidské spásy. B T B A A T

Představa, že člověk, je nadřazen ostatním druhům je neoprávněná. Rozhodněte, zda jsou následující tvrzení typická pro antropocentrický (A), biocentrický (B), nebo teocentrický (T) postoj. Představa, že člověk, je nadřazen ostatním druhům je neoprávněná. Příroda je tu pro člověka. Jako zdroj surovin. V dějinách etiky postupně dochází k rozšiřování množiny bytostí, na které vztahujeme etické ohledy. Zasahovat do životů jiných druhů je možné jen pro uspokojení vitálních potřeb. Ekonomická výhodnost nesmí sloužit jako legitimizace ochrany přírody. Nadřadíme-li jakoukoli ideu nad hodnotu člověka, směřujeme k totalitní společnosti. V říši přírody termín „hodnota“ nadává smysl. Skutečné řešení ekologické krize je možné pouze tak, že lidé radikálně přehodnotí svůj dosavadní postoj k přírodě. B A B B B A A B

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. 212 s. ISBN 80-85850-86-9 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4