Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D. Jsme v EU, buďme v obraze. Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Nástup “Evropy“ do nového tisíciletí
Kdy Čína, Indie, Rusko a Brazílie doženou vyspělé ekonomiky Kdy Čína, Indie, Rusko a Brazílie doženou vyspělé ekonomiky? (podle hodnoty HDP) Zdroj: Goldman Sachs Zdroj: Goldman Sachs Zdroj: Goldman Sachs
Ekonomika EU v roce 2009 Reakce na probíhající hospodářskou krizi HDP EU_27 v roce 2009 - 4 % Nezaměstnanost 10 % Veřejné finance (deficit) - 7 % HDP Veřejný dluh za dva roky z 50 na 70 % HDP Přetrvávající a zesilující globální konkurence BRIC, USA Zaostávání v oblasti zaměstnanosti a vědy
HDP na obyvatele 2009 (2008) (EU_27=100) zdroj EUROSTAT Lucembursko 267 (276) Nizozemsko 130 (134) Irsko 128 (135) Rakousko 122 (123) Švédsko 120 (120) Dánsko 117 (120) Belgie 116 (115) V.Británie 116 (116) Německo Finsko 111 (116) EU_15 111 (112) Francie 107 (108) Španělsko 104 (103) Itálie 102 (102)
HDP na obyvatele 2009 (2008), (EU_27=100) zdroj EUROSTAT Kypr 98 (96) Řecko 93 (94) Slovinsko 87 (90) ČR 81 (80) Malta 78 (76) Portugalsko 78 (74) Slovensko 72 (72) Estonsko 63 (67) Maďarsko 63 (65) Litva 53 (61) Lotyšsko 49 (57) Polsko 61 (52) Rumunsko (42) Bulharsko (43)
Politiky EU Výlučné politiky Sdílené Doplňující politiky Národní politiky Zemědělská Obchodní Měnová Hospodářská soutěž na vnitřním trhu Politika soudržnosti Ochrana spotřebitele Ekologická politika Energetická politika Azylová politika Sociální politika Fiskální politika Doprava Vnitřní trh Zaměstnanost Kultura Vzdělávání Věda a výzkum Obrana Justice Zdravotnictví Veřejná správa
Očekávané pozitivní efekty přistoupení k eurozóně eliminace kursového rizika & vyšší cenová transparentnost pozitivní dopady na domácí HP (stabilita veřejných financí a strukturální reformy podporující udržitelný růst) stabilizace dlouhodobých úrokových sazeb na nízké úrovni podíl na společné měnové a kursové politice přístup firem a domácností na kapitálové trhy eurozóny zvýšení stability finančního sektoru a snížení rizik vzniku měnových turbulencí vytváření stabilnějšího prostředí pro podnikání, efektivnější alokaci zdrojů a potenciál pro vyšší růst ekonomiky
Možná rizika přistoupení k eurozóně Směnný kurs a úrokové sazby nebude možné používat jako nástroj obchodní a měnové politiky Nesladěnost ekonomických cyklů a strukturální odlišnosti stabilizující fiskální politiky Podmínkou přechodu na euro je dosažení udržitelné konvergence ekonomiky a makroekonomických i mikroekonomických politik Náklady spojené s přechodem na euro (technologické systémy) Riziko spojené s nekalým jednáním obchodníků v době přijetí eura Riziko nárůstu cenové hladiny
Maastrichtská konvergenční kritéria cenová stabilita průměrná míra inflace rok před hodnocením max. 1,5 % bodu nad průměrem tří zemí s nejlepším výsledkem dlouhodobé úrokové sazby rok před hodnocením max. 2 % body nad průměrem tří zemí s nejlepším výsledkem v oblasti cenové stability veřejné finance deficit veřejných rozpočtů nesmí být vyšší než 3 % HDP veřejný dluh 60 % HDP, postačuje pozitivní vývoj, přibližování k této hranici směnný kurz Minimálně dvouletá účast v systému ERM II