První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor Ing. Jiří Tocháček Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AUT_1U_TO_21_09 Název Listové a vinuté pružiny Druh učebního materiálu Prezentace Předmět Automobily Ročník První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Tématický celek Podvozky motorových vozidel Anotace Základní poznatky o listových a vinutých pružinách Metodický pokyn Výklad má být veden pomocí data projektoru a notebooku. Popř. je vhodné využít další dostupné materiály v odborné literatuře a odborných časopisech. Klíčová slova Listová pružina, vinutá pružina, progresivita pérování. Očekávaný výstup Žák získá základní informace o způsobu odpružení pomocí vinutých a listových pružin. Datum vytvoření 15.1.2013
Listové a vinuté pružiny 1.) Listová pera Je to ohýbaná pružina a používá se jako složené listové pero ve formě : - půleliptické nebo lichoběžníkové; - parabolické.
Konstrukce: pero je tvořeno hlavním listem s oky a dalšími listy. Vzájemné spojení je provedeno třmeny a sponami tak, aby byla při propružení umožněna změna délky pera. Jeden konec pera musí být uchycen na rámu tak, aby byl umožněn jeho pohyb (třmen, spona patka apod.). listy jsou vzájemně spojeny sponami aby delší listy nevybočovaly z přímého směru, podélnému posuvu listů brání středový šroub.
Progresivita pérování Tuhost listového pera závisí na pružící délce hlavního listu, rozměrech ostatních listů a jejich počtu. Progresivity lze dosáhnout : c.) stejné jako předešlé provedení pouze s tím rozdílem, že je hlavní list opřen o odvalovací patku a.)stupňovým perem se spodním opěrným listem d) změnou počtu pružících listů - dvoustupňové pero a třístupňové pero b.) zkrácením délky hlavního listu, který je opřen o krátký svazek
Vlastnosti listových per - konstrukčně složitá - zvýšené nároky na opravu a údržbu; - špatné využití materiálu - velmi rozměrné a hmotné; schopnost vést nápravu je zajištěna konstrukcí uložení, při uložení opřením o patky musí být konstrukce doplněna dalším ústrojím pro přenos sil mezi nápravou a rámem; - progresivita je závislá na konstrukčním provedením - viz.výše; - samotlumicí účinky pera jsou dobré, a jsou vytvářeny vlastně třením mezi listy.
1.) Vinuté pružiny Progresivita pérování Konstrukce : navinuté z tyčí kruhového průřezu (pružinový drát), který je broušen na požadovaný průměr; uložení musí být provedeno tak, aby zatěžující síla působila v ose pružiny; uložení se zajišťuje broušením dosedacích ploch popř.použitím vhodných opěrných pryžových talířů; Progresivita pérování tvrdost vinuté pružiny závisí na průměru drátu, ze kterého je pružina navinutá, počtu pružících závitů, stoupání závitů a průměru pružiny; Progresivity lze dosáhnout konstrukcí pružiny :
Příklady použití vinutých pružin
Použité podklady: 1. Podvozky Ing. Zdeněk Jan, Ing. Bronislav Ždánský 2. Příručka pro automechanika Rolf Gscheidle a kolektiv 3. Automobily Milan Pilárik, Jiří Pabst Autoexpert – časopis pro autoopravárenství Automobil Revue