Reduktionism, CORNER STONE OF WESTERN THINKING What is reduktionism Greek philosophy as start of conscious reductionism Redukcionistické myšlení v praxi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Politologie jako věda Politika moc
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PSYCHICKÉ JEVY.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Nová věda  Matematika  Kvantifikace  Hledání zákonitostí   správný způsob myšlení  Prototypem – klasická mechanika.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Filosofie úvod do problému....
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Systemický přístup v SP
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Základy pedagogické metodologie
Psychologické aspekty zdraví
Pokročilé architektury počítačů (PAP_16.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Husserl.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Přednáška K čemu je právní filosofie
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Vedení týmů a týmová práce
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název politologie je složen z následujících slov:
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DOBRODRUŽSTVÍ ZMĚNY A SEBEPOZNÁNÍ. 3 HLAVNÍ TÉMATA:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Státověda.
FILOsOFIE A VĚDA.
Filozofie ošetřovatelství
Václav Bělohradský * Praha.
Ideologie v digitálních hrách
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do moderní fyziky Co je to „moderní“ fyzika?
První otázky Poznatek, jméno, postoj.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Fyzika - o čem je a o čem není
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Témata kognitivní psychologie
Základy demografie Přednáška 1.
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Reduktionism, CORNER STONE OF WESTERN THINKING What is reduktionism Greek philosophy as start of conscious reductionism Redukcionistické myšlení v praxi a ve vědě (příklady) Problémy redukcionismu Antiredukcionismus: HOLISMUS a jeho problémy “Parciální” holismy Řešení - epistemologický redukcionismus, alternativní vysvětlení, pavěda

Co je redukcionismus Redukce složitého na jednodušší, vysvětlení složitého jednodušším, pochopení na základě zjednodušení Parcializace světa na podsvěty Zanedbání nepodstatných jevů (aspektů) ONTOLOGICKÝ x EPISTEMOLOGICKÝ VNITŘNÍ (vnitrooborový) x VNĚJŠÍ

Řecká filosofie - počátek vědomého redukcionismu Míléťané a ARCHÉ (materiální?) PRINCIPIUM Nerozlišován ještě redukcionismus epistemologický (vysvětlení) ontologický (podstata) Pýthagorejci a formy (peras, aritmos), platónismus Větší počet ARCHÉ Aristotelovy “příčiny” (AITIA – “vina”)

Redukcionistické myšlení v praxi a ve vědě Redukci se učí ve škole Matematika, fyzika, technika, právní věda… Redukční báze a redukující teorie (metodologie – epistemologie – ontologie) př.: Newtonova mechanika, kvantová mechanika. Determinismus jako redukcionismus Vývoj myšlení (vědy, filosofie) jako vývoj redukující teorie (evoluce) a vývoj redukční báze (revoluce)

Redukcionistické myšlení v praxi a ve vědě “Revoluce” zpět od redukcionismu ontologického k epistemologickému (vysvětlení) Změna základních (primitivních, jednoduchých) pojmů (redukční baze) Ale: “primitivní pojmy” jsou jednoduché, srozumitelné … Relativnost (subjektivnost) “srozumitelnosti” (kočka a setrvačník) Problém minimalizace base (Ockhamova břitva)

Redukcionismus ve vědě Vnitrooborový (samozřejmost, nebývá označován jako redukcionismus, ale za ANALÝZU (možnost alternativních redukcí) Mezioborový - špatná pověst (sociální aspekt, diletantismus - přílišná přímočarost) extrém: “teorie všeho” Příklad: Pochopení počítače Může mozek pochopit sám sebe?

Problémy redukcionismu Příliš přímočaré zjednodušení (míléťané, scientismus, Věra Nosková…, pes) Fyzikální imperialismus (fyzikalismus), hýlozoismus a hýlonekrismus Každé zjednodušení je zkreslení, deformace skutečnosti, zredukovaný obraz není skutečností… Zavržení redukcionismu? Co pak?

“Antiredukcionismus” Holismus – “vše souvisí se vším”. Východní myšlení – kritika zjednodušujícího redukcionismu. … celistvé stanovisko …. představuje pro Východ obrovské zatížení, zasahujících až do nejmenších podrobností. Jako kdybych chtěl, aby mi přinesl jedno stéblo trávy, ale on přede mnou vždy předestřel hned celou louku … Musel jsem mu každou jednotlivost vždy vyčlenit z kontinuální jednoty. Toto celistvé hledisko nám přirozeně připadá jako cosi nanejvýš podivuhodného. Na Východě se z toho rodí pozoruhodná odtrženost od světa konkrétních jednotlivostí, kterým říkáme realita. Je natolik zatížen celistvostí, že se jen stěží dokáže vypořádat s jednotlivostmi... (C. G. Jung, z dopisu profesoru Kotschauovi 16. V. 1958)

“Antiredukcionismus” Holistické (celostní) chápání světa Ale: na to náš rozum nestačí Řešení – spolehnutí se na intuici a jiné “nerozumové” složky psychiky. Meditace, pochopení sounáležitosti. Možná dobré pro duševní hygienu, ale nespolehlivá metoda. “Parciální holismy” (redukcionismy) Pozitivní aspekt (proti přílišné partikularizaci) třeba v medicíně, politice… Ale: půda pro naivní a pavědecké přístupy, antiscientismus

Problémy redukcionismu - řešení Problémem neuvědomovaný ontologický redukcionismus Řešením uvědomovaný epistemologický (metodologický) redukcionismus (problém emergencismu) Hermeneutika – obcházení, hledání vysvětlení (původně náboženských textů, mýtus tu nutno “zredukovat” na logos)

Problémy redukcionismu - řešení Redukcionismus – ano, ale musíme vědět, co děláme, že redukujeme, že redukovaný obraz není sama skutečnost. Musíme si uvědomit, že jsou v principu možné I jiné redukce: jiné redukující teorie I jiné redukční báze. Musíme být otevření k alternativním vysvětlením. (Ale: v praxi bývá mnohé alternativní vysvětlení podřadná veteš.)