Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příroda a společnost. Příroda je podmínkou naší existence. Člověk= živočišná (biolog.) i spol. bytost.  podléhá zákonitostem přírodním i společenským.
Advertisements

Formální stránka práce
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Sociologický výzkum II.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Demografie je věda, která se zabývá:
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Studijní info.
Environmentální (ekologická) etika
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Marketingové prostředí
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OBYVATELSTVO. Geografie obyvatelstva OBJEKT: Člověk a společnost PŘEDMĚT:Stav a zákonitosti rozmístění, dynamiky a struktury obyvatelstva - stav: Výsledek.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Hospodářství.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Klasická sociologie (Max Weber)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl

Vliv člověka a společnosti na přírodu Člověk aktivně působí na přírodu především prostřednictvím práce. Přizpůsobuje přírodu svým požadavkům a potřebám a vzniká tzv: druhá příroda, kterou lze v širším smyslu chápat jako svět společnosti, kultury a civilizace (adaptační funkce kultury). Zasahuje celou biosféru a přeměňuje ji v novou kvalitu Dopad je jak + tak i - Neexistuje zákonitost, že to, co prospívá společnosti, poškozuje přírodu

Etapy vývoje vztahu přírody a společnosti - počátek lidské historie Člověk je závislý na přírodě. Lidská společnost podléhá samo-regulačnímu mechanismu přírody. Přírodní faktory určují život člověka i společnosti. Zásahy člověka do přírody jsou co do rozsahu a intenzity malé. Dnes tvoří asi 1/1000 celosvětové populace. Bývají nazývány jako společnosti prvotního blahobytu, neboť migrovali v oblastech s dostatkem zdrojů (v jiných by nepřežili), neexistovala sociální nerovnost jen dělba práce mezi pohlavími, k válkám docházelo jen zřídka (zbraně využívali výhradně k lovu)

Etapy vývoje vztahu přírody a společnosti – 1. Velká dělba práce 20 000 let př. n. l. Pastevci - větší soc. nerovnost, migrují, častěji vedou války. Zemědělci - usedlí, mají více majetku, obchodují. Stále větší podřizování přírody lidským potřebám. Dochází k prvním, avšak díky demografické situaci pouze, lokálním narušením biologické rovnováhy a následně i rovnováhy ve vztahu přírody a lidské společnosti. Narušení jsou lokální a vratná.

Narušení jsou lokální nevratná. Etapy vývoje vztahu přírody a společnosti – Vznik organizované společnosti 6000 př. n. l. Od vzniku prvních civilizací, měst a později národních států. Roste vliv a význam lidských produktů. Komplikovanější dělba práce, velká majetková nerovnost, vzniká spol. vrstva, která nepřichází do kontaktu s přírodou. Vzniká rozpor mezi okamžitými zájmy a dlouhodobějšími důsledky pro přírodu. Narušení jsou lokální nevratná.

Etapy vývoje vztahu přírody a společnosti - průmyslová revoluce Působení člověka na přírodu prostřednictvím průmyslové výroby. Vzniká industriální společnost, kterou lze charakterizovat industrializací a urbanizací . Člověk začíná využívat nevyužité přírodní síly  čerpání přírodních zdrojů. Příroda považována za nevyčerpatelný rezervoár zdrojů - surovin, a energie který je k dispozici jen člověku. + pro společnost a – pro přírodu. Devastace přírodních zdrojů. Narušení jsou globální vratná.

Etapy vývoje vztahu přírody a společnosti – vědecko technická revoluce Post-industriální společnost (společnost na rozcestí) Časová prodleva mezi lidským zásahem a jeho důsledky je již mezigenerační, prostorově je dopad globální. Rovnováha vztahu je narušena - ekologická krize. Výsledky tohoto narušení mají zpětný negativní dopad na lidskou společnost. Snaha o nahrazení samo-regulačního mechanismu přírody vědomou racionální regulací na základě vědeckých poznatků a prostřednictvím technologie (medicína, genetika, projekt biosféra. ) Technologie poskytují jak možnosti okamžitého sebezničení, tak i (zdá se jediné) možnosti záchrany. Narušení jsou globální nevratná

Úkol: Přiřaďte údaje jak podle Vás logicky souvisí. Vědecko-technická revoluce Dělba práce mezi pastevce a zemědělce Společnosti prvotního blahobytu Vzniká vrstva společnosti, odkázaná na produkci jiných vrstev Průmyslová revoluce Zásahy člověka do přírody jsou neznatelné Industrializace a urbanizace 6000 př n. l. Snaha o nahrazení samo-regulačního mechanismu přírody racionální regulací prostřednictvím technologie 20 000 let př. n. l.

Řešení: Vědecko-technická revoluce Dělba práce mezi pastevce a zemědělce Společnosti prvotního blahobytu Vzniká vrstva společnosti, odkázaná na produkci jiných vrstev Průmyslová revoluce Snaha o nahrazení samo-regulačního mechanismu přírody racionální regulací prostřednictvím technologie E. 20 000 let př. n. l. A. Zásahy člověka do přírody jsou neznatelné C. 6000 př n. l. B. Industrializace a urbanizace

Úkol: Přiřaďte údaje jak podle Vás logicky souvisí II. Lokální ale „nevratná“ narušení vztahu člověka a přírody Prodleva mezi lidským zásahem do přírody a jeho důsledky je mezigenerační Lokální, ale vratná narušení přírody První známky globálního dopadu lokálních činů Lidská společnost podléhá samo-regulačnímu mechanismu přírody Vědecko-technická revoluce Dělba práce mezi pastevce a zemědělce Společnosti prvotního blahobytu Vzniká vrstva společnosti, odkázaná na produkci jiných vrstev Průmyslová revoluce

Řešení Prodleva mezi lidským zásahem do přírody a jeho důsledky je mezigenerační C. Lokální, ale vratná narušení přírody E. Lidská společnost podléhá samo- regulačnímu mechanismu přírody A. Lokální ale „nevratná“ narušení vztahu člověka a přírody První známky globálního dopadu lokálních činů Vědecko-technická revoluce Dělba práce mezi pastevce a zemědělce Společnosti prvotního blahobytu Vzniká vrstva společnosti, odkázaná na produkci jiných vrstev Průmyslová revoluce

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4