Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
Advertisements

Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Goniometrické funkce Mgr. Alena Tichá.
. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_18.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
GONIOMETRICKÉ ROVNICE
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Goniometrické funkce pro III. ročník
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Goniometrické funkce II.
Goniometrické funkce Kotangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_75.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_159 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
DEFINICE GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
GONIOMETRIE Následující prezentace doplňuje kapitolu goniometrie o
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Transkript prezentace:

Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/34.0420 Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín název materiálu:   Goniometrické rovnice Autor: Mgr. Břetislav Macek Rok vydání: 2014 Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn z prostředků projektu OP VK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons – Uveďte autora - Neužívejte komerčně - Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

Goniometrické rovnice

Osnova pojem goniometrické rovnice ukázkové příklady na goniometrické rovnic příklady na procvičení včetně řešení

Goniometrické rovnice rovnice = je to nějaký matematický zápis, ve kterém je zapsáno něco na levé a něco na pravé straně od znaménka rovná se (př. 2x + 3 = 19). V rovnicích je výsledkem vyjádřit, čemu se rovná neznáma (př. x = 8). goniometrická rovnice = jde o rovnice, ve kterých se vyskytují goniometrické funkce (př. cos x = 0,5) . V goniometrických rovnicích je výsledkem vyjádření velikosti úhlu či úhlů, pro které má rovnice smysl (př. x1 = 60o a x2 = 300o).

Ukázkový příklad č. 1 Př. Vyřešte rovnici: cos x = x´ = 60o nejprve si určíme pomocný úhel x´ tak, že pravou stranu upravíme na tvar a budeme hledat,pro jaký úhel se cosinus rovna (to určíme pomocí tabulky základních hodnot nebo pomocí kalkulačky). x´ = 60o nakreslíme tzv. jednotkovou kružnici (kružnice o poloměru jedna) do které tento pomocný úhel od ruky zakreslíme (zaneseme)

Ukázkový příklad č. 1 nyní se podíváme na pravou stranu rovnice a zjistíme jaké je tam znaménko (v našem příkladě je tam minus). A tak v jednotkové kružnici dle určitých znalosti (grafu ci tabulky znamének) označíme, který kvadrant je pro funkci cosinus záporný. kvadrant I. (0o;90o) II. (90o;180o) III. (180o;270o) IV. (270o;360o) cos + -

Ukázkový příklad č. 1 nyní vyznačíme úhly,které jsou řešením. Začneme v úhlu 0o a pokračujeme k zelené čáře v těch kvadrantech, které jsme si předem označili znaménkem minus. napíšeme řešení: x1 = 180o – x´ = 120o ; x2 = 180o + x´ = 240o , kde x´ = 60o musíme připsat ještě periodu a máme řešení: x1 = 120o + k.360o x2 = 240o + k.360o

Ukázkový příklad č. 2 Př. Vyřešte rovnici: sin x = x´ = 45o nejprve si určíme pomocný úhel x´ tak, že pravou stranu upravíme na tvar a budeme hledat,pro jaký úhel se sinus rovna (to určíme pomocí tabulky základních hodnot nebo pomocí kalkulačky). x´ = 45o nakreslíme tzv. jednotkovou kružnici (kružnice o poloměru jedna) do které tento pomocný úhel od ruky zakreslíme (zaneseme)

Ukázkový příklad č. 2 nyní se podíváme na pravou stranu rovnice a zjistíme jaké je tam znaménko (v našem příkladě je tam plus). A tak v jednotkové kružnici dle určitých znalosti (grafu či tabulky znamének) označíme, který kvadrant je pro funkci sinus kladný. kvadrant I. (0o;90o) II. (90o;180o) III. (180o;270o) IV. (270o;360o) sin + -

Ukázkový příklad č. 2 nyní vyznačíme úhly,které jsou řešením. Začneme v úhlu 0o a pokračujeme k zelené čáře v těch kvadrantech, které jsme si předem označili znaménkem plus. napíšeme řešení: x1 = 45o ; x2 = 180o - x´ = 135o , kde x´ = 45o musíme připsat ještě periodu a máme řešení: x1 = 45o + k.360o x2 = 135o + k.360o

Ukázkový příklad č. 3 Př. Vyřešte rovnici: cos x = 0,6 nejprve si určíme pomocný úhel x´ tak, že pravou stranu upravíme na tvar 0,6 a budeme hledat,pro jaký úhel se cosinus rovna 0,6 (to určíme pomocí tabulky základních hodnot nebo pomocí kalkulačky). x´ = 53o 7´ 49´´ nakreslíme tzv. jednotkovou kružnici (kružnice o poloměru jedna) do které tento pomocný úhel od ruky zakreslíme (zaneseme)

Ukázkový příklad č. 3 nyní se podíváme na pravou stranu rovnice a zjistíme jaké je tam znaménko (v našem příkladě je tam plus). A tak v jednotkové kružnici dle určitých znalosti (grafu či tabulky znamének) označíme, který kvadrant je pro funkci cosinus kladný. kvadrant I. (0o;90o) II. (90o;180o) III. (180o;270o) IV. (270o;360o) cos + -

Ukázkový příklad č. 3 nyní vyznačíme úhly,které jsou řešením. Začneme v úhlu 0o a pokračujeme k zelené čáře v těch kvadrantech, které jsme si předem označili znaménkem plus. napíšeme řešení: x1 = 53o 7´ 49´´ ; x2 = 360o - x´= 306o52´11´´ , kde x´ = 53o7´49´´ musíme připsat ještě periodu a máme řešení: x1 = 53o 7´49´´ + k.360o x2 = 306o52´11´´ + k.360o

Ukázkový příklad č. 4 Př. Vyřešte rovnici: tg x = - 0,3 nejprve si určíme pomocný úhel x´ tak, že pravou stranu upravíme na tvar 0,3 a budeme hledat,pro jaký úhel se tangens rovna 0,3 (to určíme pomocí tabulky základních hodnot nebo pomocí kalkulačky). x´ = 16o41´57´´ nakreslíme tzv. jednotkovou kružnici (kružnice o poloměru jedna) do které tento pomocný úhel od ruky zakreslíme (zaneseme) – u funkce tangens a cotanges stačí pouze půlkružnice, protože mají periodu 180o.

Ukázkový příklad č. 4 nyní se podíváme na pravou stranu rovnice a zjistíme jaké je tam znaménko (v našem příkladě je tam minus). A tak v jednotkové kružnici dle určitých znalosti (grafu či tabulky znamének) označíme, který kvadrant je pro funkci tangens záporný. kvadrant I. (0o;90o) II. (90o;180o) III. (180o;270o) IV. (270o;360o) tg + -

Ukázkový příklad č. 4 nyní vyznačíme úhly,které jsou řešením. Začneme v úhlu 0o a pokračujeme k zelené čáře v těch kvadrantech, které jsme si předem označili znaménkem minus. napíšeme řešení: x = 180o - x´= 163o18´ 3´´ , kde x´ = 16o41´57´´ musíme připsat ještě periodu a máme řešení: x = 163o 18´ 3´´ + k.180o

Příklady na procvičení př. 1: Vyřešte rovnici: cos x = Řešení př. 2: Vyřešte rovnici: cotg x = př. 3: Vyřešte rovnici: sin x = - 0,74 př. 4: Vyřešte rovnici: tg x = - 3,25 př. 5: Vyřešte rovnici: 2(sin x + 0,5) = 2 přeskočit

Řešení příkladu č.1: Vyřešte rovnici: cos x = x´ = 30o - pomocný úhel Řešení: x1 = 180o – x´ = 150o + k.360o x2 = 180o + x´ = 210o + k.360o zpět

Řešení příkladu č.2: Vyřešte rovnici: cotg x = x´ = 30o - pomocný úhel Řešení: x = 180o – x´ = 150o + k.180o zpět

Řešení příkladu č.3: Vyřešte rovnici: sin x = - 0,74 x´ = 47o 43´ 53´´ - pomocný úhel Řešení: x1 = 180o + x´ = 227o43´53´´ + k.360o x2 = 360o - x´ = 312o16´ 7´´ + k.360o zpět

Řešení příkladu č.4: Vyřešte rovnici: tg x = - 3,25 x´ = 72o 53´ 50´´ - pomocný úhel Řešení: x = 180o – x´ = 107o 6´10´´ + k.180o zpět

Řešení příkladu č.5: Vyřešte rovnici: 2(sin x + 0,5) = 2 x´ = 30o - pomocný úhel Řešení: x1 = 30o + k.360o x2 = 180o - x´ = 150o + k.360o zpět

Shrnutí goniometrické rovnice – rovnice, ve kterých se vyskytují goniometrické funkce Postup pomocný úhel, který zjistíme z tabulky základních hodnot nebo pomocí kalkulačky a který následně zanášíme do tzv. jednotkové kružnice je třeba znát znaménka v jednotlivých kvadrantech daných goniometrických funkcí u výsledných řešení nesmíme zapomenout dopsat periodu

Zdroje HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 2. vydání. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., 2005. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-318-6