Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMPostimpresionismus – Vincent van Gogh Označení DUMVY_32_INOVACE_07_3_03 AutorMgr. Veronika Sedláčková Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhDějiny výtvarného umění Ročník2. ročník a sexty gymnázia
Vincent van Gogh (1853 – 1890) Gogha zaujalo poučení z impresionismu i pointilismu. Líbila se mu technika malby pomocí teček a tahů v čistých barvách.
Autoportrét AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Nechce však barvu rozložit na plátně, užívá výrazné a viditelné tahy štětce pro vyjádření duševního rozpoložení. Používá barvy a tvary, aby vyjádřil, jak na něj působí věci, které maluje, a aby na diváka působily stejným dojmem. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Hvězdná noc
Záměrně měnil vzhled věcí, aby to vyhovovalo jeho záměrům. Kostel v Auvers-sur-Oise AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Gogh chtěl, aby jeho obraz vyjádřil, co on sám cítí → vychází z něj pozdější směr expresionismus. Obilné pole s havrany AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Gogh rád používal čisté barvy, někdy je nanášel přímo z tuby. Pro jeho obrazy je typická pastózní malba.
Slunečnice AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Pokuste se najít společné znaky těchto dvou obrazů. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: uselang=cs AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Oba malíři – Gogh i Schiele – na svých autoportrétech použili tvarovou deformaci nerealistickou, stylizovanou barevnost viditelné tahy štětce obraz vyjadřuje duševní rozpoložení autora a působí dál na diváka