ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Semenné rostliny, rostlinné orgány
Urči, o kterou rostlinu se jedná
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Digitalizace výuky Příjemce
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
Orgány vyšších semenných rostlin
Rostlinná pletiva.
LIST.
13.1 Kořen, stonek, list Rostliny mohou vypadat různě – malé, velké.
Stavba rostlinného těla
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rostlinné orgány - list
Listy, květy a plody rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Kořen autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Rostlinné orgány - kořen
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
List (fylom).
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Stonek autor: David Hainall.
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
Plody.
LIST.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
STONEK.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Rostliny.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Vegetativní orgány LIst
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
BUŇKA – základ všech živých organismů
AUTOR: Lenka Hrnčířová
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
Vegetativní rostlinné orgány
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vegetativní rostlinné orgány
Stonek.
Transkript prezentace:

ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

pojednává o rostlinných orgánech a jejich funkcích ANATOMIE ROSTLIN pojednává o rostlinných orgánech a jejich funkcích základním poznávacím nástrojem je mikroskop MORFOLOGIE ROSTLIN pojednává o tvarech v říši rostlin hlavně tedy tvary listu, květu a plodu postačí lidské oko Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ROSTLINNÁ BUŇKA ROSTLINNÁ BUŇKA Buněčná stěna („vnější kostra“) Cytoplasmatická membrána (vnější obal, udržuje cytoplazmu na místě) Chloroplast (obsahuje chlorofyl - fotosyntéza) Mitochondrie (dýchání) Jádro (řídící organela, rozmnožování) Endoplazmatické retikulum (zpracování potravy) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ROSTLINNÁ PLETIVA ROSTLINNÁ PLETIVA skupiny buněk se společným původem a společnou funkcí ROZDĚLENÍ ROSTLINNÝCH PLETIV KRYCÍ PLETIVA VODIVÁ PLETIVA ZÁKLADNÍ PLETIVA DĚLIVÁ PLETIVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KRYCÍ PLETIVA zamezují vypařování vody chrání rostlinu pokožka listu – vnější vrstva buněk obsahuje průduchy, umožňující hospodaření s vodou Chlupy: nejrůznější funkce krycí chlup divizny – zabraňuje vypařování (šedé, chlupaté listy) žahavý chlup kopřivy – po ulomení vrcholku způsobuje popálení pokožky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

VODIVÁ PLETIVA systém kanálků rozvádějící po rostlině životně důležité látky DŘEVNÍ ČÁST – vede vodu od kořenů k listům LÝKOVÁ ČÁST – vede cukry vzniklé fotosyntézou od listů ke kořenům Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZÁKLADNÍ PLETIVA vyplňují prostor mezi krycími a vodivými pletivy asimilační pletivo – v listech, fotosyntéza zásobní pletivo – v buňkách se ukládají zásobní látky (plody, hlízy, kořeny apod.) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

DĚLIVÁ PLETIVA umožňují rostlině neukončený růst vzrostný vrchol – umožňuje rostlině růst vzhůru postranní pupeny – umožňují rostlině větvit se do strany druhotné dělivé pletivo – ve stonku, umožňuje sílení rostliny a její tloustnutí kořenová čepička – růst kořene Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KOŘEN upevňuje rostlinu v půdě přijímá z půdy vodu a v ní rozpuštěné látky ukládání zásobních látek 1) kořenové vlásky – vstřebávání vody a minerálních látek z půdy 2) vodivá pletiva – zásobení kořene cukry, odvádění vody do horních částí rostliny 3) růstový vrchol – probíhá zde dělení buněk – růst kořene 4) kořenová čepička – kryje růstový vrchol Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PŘEMĚNY KOŘENŮ zásobní kořeny – u víceletých bylin (mrkev, celer, ředkev, zázvor, nejrůznější hlíznaté rostliny atd.) příchytné kořeny (břečťan) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

STONEK nese nadzemní rostlinné orgány (listy, květy, plody) rozvádění živin a vody po těle rostliny nese růstový vrchol – rostlina může růst rozdělujeme stonky bylinné a dřevité STÉBLO LODYHA STVOL KEŘ LIÁNA STROM Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PŘEMĚNY STONKU ODDENEK – podzemní stonek, zásobní funkce (jiřinka, zázvor) ODDENKOVÁ HLÍZA – podzemní, také zásobní funkce (brambor) STONKOVÁ HLÍZA – nadzemní, zásobní funkce (kedluben) CIBULE – zásobní orgán, vznikla přeměnou stonku a mladých listů (cibule, česnek, amarylis, sněženka) ÚPONEK – slouží k přichycení k opoře (réva, mučenka) TRN – „kolec“ ochranná funkce (trnka) ZDUŽNATĚLÝ STONEK – zásobárna vody (kaktus) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

LIST probíhá zde fotosyntéza průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a okolím a také odpařování vody listová čepel – rozšířená část řapík – přisedání ke stonku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

TVARY LISTŮ JEDNODUCHÉ LISTY 1) JEHLICOVITÝ (borovice) 2) VEJČITÝ (třešeň) 3) KOPINATÝ (vrba) 4) SRDČITÝ (lípa) 5) DLANITÝ (javor) 6) LALOČNATÝ (dub) SLOŽENÉ LISTY 7) SUDOZPEŘENÝ (hrách) 8) LICHOZPEŘENÝ (trnovník akát) 9) DLANITĚ-SLOŽENÝ (konopí) 3 1 2 4 5 6 8 7 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PŘEMĚNY LISTU LISTENY – listy podpírající květ, někdy mohou zastávat funkci okvětních lístků (toulitka) TRNY – ochranná funkce proti býložravcům (akát, kaktus) ÚPONKY – upevňovací funkce (hrách, fazol) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KVĚT hlavní rozmnožovací útvar rostliny vzniká přeměnou listů a stonku květní obaly KALICH KORUNA samčí pohlavní orgán (TYČINKA) samičí pohlavní orgán (PESTÍK) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

JEDNODOMOST, DVOUDOMOST dvoudomost – na jedné rostlině jsou květy pouze jednoho pohlaví (tis, cykas) jednodomost – na jedné rostlině jsou květy obou pohlaví (borovice, smrk apod.) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KVĚTENSTVÍ 1) HROZEN (rybíz, réva) 2) KLAS (pšenice) 3) LATA (šeřík) 4) ÚBOR (pampeliška) 5) OKOLÍK (mrkev) 6) VRCHOLÍK (bez) 7) SRPEK (mečík) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

PLOD vzniká po oplození vajíček ze semeníku obsahuje různý počet semen (1 – desítky tisíc) oplodí (dužina) – vzniká ze semeníku osemení (pecka) – vzniká z obalu vajíčka semeno – výživové pletivo + zárodek Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

DRUHY PLODŮ DUŽNATÉ 1) BOBULE (rajče, rybíz) 2) PECKOVICE (meruňka, třešeň) 3) MALVICE (jabloň, hrušeň) SUCHÉ 4) LUSK (hrách, fazol) 5) ŠEŠULE (řepka, kokoška) 6) TOBOLKA (mák, vlaštovičník) 7) NAŽKA (javor) 8) OŘÍŠEK (líska) 9) OBILKA (pšenice) 3 1 2 6 4 7 9 5 8 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZDROJE Obrazový materiál snímek 2 (mikroskop): tato fotografie je dostupná pod GNU Free documentation license version 1.2 a pozdější na: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Microscope.jpg Obrazový materiál snímek 3 (rostlinná buňka): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 5 (krycí pletivo): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 5 (chlup divizny): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 5 (chlup kopřivy): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 6 (dřevní část): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 6 (lýková část): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 7 (asimilační pletivo): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 7 (zásobní pletivo): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 8 (dělivá pletiva): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 9 (stavba kořene): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 10 (přeměny kořene): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 11 (bylinné stonky): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 11 (dřevité stonky): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 12 (přeměny stonku): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 13 (list): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 14 (tvary listů): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 15 (přeměny listů): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 16 (květ): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 17 (jednodomost, dvoudomost): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 18 (květenství): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 19 (plod): autor obrázku Jan Kubát Obrazový materiál snímek 20 (druhy plodů): autor obrázku Jan Kubát Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.