Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška 10 Určitý integrál
Advertisements

Deduktivní soustava výrokové logiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
základní pojmy posloupností
DPS 2008 Didaktika matematiky
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
Platónská a archimédovská tělesa
U3V Matematika Semestr 1 Trápení s nekonečnem Přednáška 04
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Přímá úměrnost Trojčlenka
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Postupný poměr – příklady
Základní číselné množiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Geometrická posloupnost
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Přednáška 11 Aplikace určitého integrálu
Geometrická posloupnost (3.část)
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
DPS 2008 Didaktika matematiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Statistika Ukazatelé variability
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_747.
Limita posloupnosti (2.část) VY_32_INOVACE_
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Temperované ladění.
Číselné posloupnosti.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Co je to akord? Hudební výchova
Geometrická posloupnost (2.část)
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 15. část.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
TÉMA: Intervaly ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Význam matematiky v hudbě
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
1 Lineární (vektorová) algebra
Úvod Aritmetické a geometrické posloupnosti a jedna zajímavá funkcionální rovnice.
Transkript prezentace:

Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků U3V Matematika Semestr 1 Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků jiri.cihlar@ujep.cz

Jaké problémy z historie matematiky si vybereme dnes? Různé průměry a jejich vlastnosti Aritmetické a geometrické posloupnosti čísel Exponenciální funkce a nepřímá úměrnost Durové a mollové akordy Pythagorejská harmonie Počítání s kytarou

Chvála průměrnosti Základní potřebná fakta

Intelektuální rozcvička – úlohy Je dán obdélník, jehož strany mají délky a, b. Vypočítejte délku strany čtverce, který má: stejný obvod jako daný obdélník, stejný obsah jako daný obdélník, stejný poměr obsahu a obvodu jako daný obdélník.

Jak se počítají průměry? aritmetický geometrický harmonický Snadno lze dokázat, že platí: Jak to znázornit geometricky? Průměry.fig

Zajímavé poměry mezi průměry Pohledem na definice zjistíme, že platí: Jaké vztahy z toho lze odvodit?

Aritmetické a geometrické posloupnosti Jak se vytvářejí tyto posloupnosti? Postačí znát první člen a „výtvarný zákon“: u aritmetické se neustále přičítá jisté číslo, u geometrické se neustále násobí jistým číslem.

Jak souvisí posloupnosti s průměry? Soustřeďme se na tři po sobě jdoucí členy! Jak vypočítat prostřední z nich pomocí obou krajních? Aritmetická: a – d , a , a + d Geometrická: a / q , a , a . q Posloupnost vytvořená pomocí vztahu y = k / x se nazývá harmonická. Proč asi?

Konstrukce zajímavé funkce Vytvořme funkci, kde hodnoty nezávisle proměnné tvoří aritmetickou posloupnost a jim odpovídající hodnoty závisle proměnné tvoří geometrickou posloupnost. Například: 1 2 3 4 5 6 … 8 16 32 64 Jaké vlastnosti tato funkce má? aritm a geom posl.xls

Co plyne ze základní vlastnosti této funkce? Funkce je popsána rovnicí y = 2x , je definovaná na množině všech reálných čísel a pro libovolná x, y platí, že 2x+y = 2x. 2y . Budeme jen usuzovat, co ze základní rovnice plyne, když budeme „šikovně“ volit hodnoty x a y !

Počítání harmonie

Poměry frekvencí tónů stanovené ve starém Řecku: oktáva 2 : 1 kvinta 3 : 2 kvarta 4 : 3 velká tercie 5 : 4 malá tercie 6 : 5

Jak dělili pythagorejci oktávu?

Jak dále dělili kvintu?

Jak počítat durové a mollové kvintakordy? Kvintakord se skládá se ze tří tónů. První a třetí tón tvoří kvintu (7 půltónů). Prostřední druhý tón tvoří s oběma krajními tercie. Pak jsou dvě možnosti: Dur velká tercie (4 půltóny) - malá tercie (3 půltóny) Moll malá tercie (3 půltóny) - velká tercie (4 půltóny)

Co je to temperované ladění? Výpočty frekvencí tónů u temperovaného ladění vycházejí z tohoto předpokladu: Frekvence jednotlivých po sobě jdoucích tónů tvoří geometrickou posloupnost. Temperované ladění.xls Harmonie.xls

Řetězce kvart a kvint

Jak můžeme jinak počítat frekvence?

Jaké jsou výsledky? Počet půltónů Jméno intervalu Frekvence z kvart Frekvence z kvint prima 2 0 : 3 0 = 1,000 3 0 : 2 0 = 1,000 1 malá sekunda 2 8 : 3 5  1,053 3 7 : 211  1,068 2 velká sekunda 216 : 310  1,110 3 2 : 2 3  1,125 3 malá tercie 2 5 : 3 3  1,185 3 9 : 214  1,201 4 velká tercie 213 : 3 8  1,249 3 4 : 2 6  1,266 5 kvarta 2 2 : 3 1  1,333 311 : 217  1,352 6 triton 210 : 3 6  1,405 3 6 : 2 9  1,424 7 kvinta 218 : 311  1,480 3 1 : 2 1  1,500 8 malá sexta 2 7 : 3 4  1,580 3 8 : 212  1,602 9 velká sexta 215 : 3 9  1,665 3 3 : 2 4  1,687 10 malá septima 2 4 : 3 2  1,778 310 : 215  1,802 11 velká septima 212 : 3 7  1,873 3 5 : 2 7  1,898 12 oktáva 220 : 312  1,973 312 : 218  2,027

Co je to pythagorejské comma, ptolemajovské comma a schizma? Vypočítejte poměry frekvencí z kvint a kvart pro jednotlivé tóny mimo primy a oktávy! Jaký výsledek jste obdrželi? Vypočítejte pro malou tercii poměry tří hodnot, které jsme již získali: 2 5 : 3 3  1,185 6 : 5  1,200 3 9 : 214  1,201

Co počítat o kytaře?

Jak se ladí kytara? Příslušné intervaly mezi nimi jsou tedy: Jednotlivé struny od nejnižší k nejvyšší jsou: e , a , d , g , h , e . Příslušné intervaly mezi nimi jsou tedy: kvarta, kvarta, kvarta, velká tercie, kvarta. Tón e nejvyšší struny má být o dvě oktávy vyšší, než tón e nejnižší struny. Jaké chyby při ladění se dopustíme, když budeme dílčích pět intervalů ladit čistě?

Jak dlouhé jsou pražce na kytaře? Co plyne z faktu, že součin délky struny a frekvence jejího tónu je konstantní? Kytara.xls

Děkuji vám za pozornost.