Ukládání čísel v počítači 1 Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Ukládání čísel v počítači 1 Označení DUM VY-32-INOVACE-17_1_17 Autor Ing. Miroslava Smržová Datum 01.11.2012 Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie Vzdělávací obor Informatika Tematický okruh Digitální technologie – Počítačové sítě a Internet Ročník 1.–4. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz
Ukládání záporných čísel kódy přímý inverzní doplňkový
Přímý kód první bit slouží jako znaménkový = 0 … + = 1 … - (-3)10 (1011)2 (0)10 (0000)2 (-0)10 (1000)2 Nevýhody: dvě reprezentace čísla nula složité počítání (musí se otestovat první bit, podle výsledku provést operaci sčítání nebo odčítání, musí být použity různé algoritmy)
Inverzní kód Kladná čísla se zobrazují normálně, záporná jako binární negace čísla provedeme inverzi bitů př. (3)10 (0011)2 (-3)10 (1100)2 (0)10 (0000)2 (-0)10 (1111)2 Nevýhody: dvě reprezentace čísla nula
Doplňkový kód vytvoří se dvojkový doplněk čísla Postup 1 +1 (3)10 absolutní hodnota čísla se převede do dvojkové soustavy provede se inverze všech bitů, přičte se jednička Př. (3)10 1 inverze +1 přičtení 1 (-3)10
Doplňkový kód nemá dvě nuly jednoduché počítání (pro sčítání i odčítání lze použít stejnou sčítačku – operace probíhají stejně, liší se jen význam kódu) (0)10 1 inverze +1 přičtení 1 přenos se ignoruje
Příklad Zapište číslo (-36)10 v přímém, inverzním a doplňkovém kódu Doplňte: (36)10=(00100100)2 (-36)10 = přímý (-36)10 = inverzní (-36)10 = doplňkový
Zdroje Wikipedie. Dvojková soustava [online]. [01.11.2012]. Dostupné na [http://cs.wikipedia.org/wiki/Dvojková_soustava]