Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Předmět: Matematika Název materiálu: Výuková prezentace Téma: Celá čísla Autor: Bc. Ivana Francová Ověřeno ve výuce dne: / č. hodiny 3 Třída: 1.OB/ 15 žáků Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_42_INOVACE_M.1.02
Celá čísla
nemají desetinnou část, obsahují v sobě přirozená čísla, k nim inverzní (záporná) čísla a nulu. …, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, …
Jsou uzavřená na operacích sčítání a násobení. To znamená, že pokud sečteme dvě celá čísla, získáme opět celé číslo. celá jsou čísla uzavřená také na operací odečítání. nejsou uzavřená na operaci dělení. Stále platí, že můžeme po dělení získat nějaké necelé číslo.
Ke každému celému číslu c existuje opačné číslo −c. Pokud máme číslo10, je opačné číslo −10. Pro 55 je to −55. A stejně tak se zápornými čísly: pro −13 je opačné 13. Pokud máme celé číslo c a k němu opačné číslo −c, pak jejich součtem získáme nulu: c+(−c) = 0 Proto opačným prvkem k nule je zase nula.
odkazy