Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ (nejen) ČLOVĚKA
Nebuněčné organismy Viry a viroidy.
BOTANIKA VIRY.
Viry říše: nebuněční.
Virologie.
Morfologie virů.
Viry.
Genetika virů a prokaryotní buňky
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
REPRODUKCE VIRŮ.
Základy přírodních věd
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
VIRY.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu16 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Viry.
Eva Žampachová virologie České Budějovice
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Viry Co jsou viry?. BALÍČKY GENETICKÉ INFORMACE,, KTERÁ JE NEPŘÁTELSKÁ HOSTITELSKÉ BUŇCE.
RISKUJ Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ Předmět Biologie Ročník a obor 1.ročník.
Virologie Obecně o virech +++ Vlastnosti Replikace.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
VIRY.
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Viry Doprovodná prezentace k textu Viry
Mgr. Petr Klein Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín
nebuněční parazité buněk
Genetika.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
1.Ročník technické lyceum
Morfologie virů Viry byly poprvé popsány jako „filtrabilní agens“z důvodu jejich velmi malých rozměrů, které jim dovolují pronikat bakteriálními filtry.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pro charakteristiku plazmidu platí: je kruhová DNA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Viry II – Interakce s buňkou
Obecná virologie.
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Viry Základy biologie 2013.
Přednáška 89 Mgr. M. Jelínek
Virus lidského imunodeficitu
ROSTLINNÉ VIRY Nukleová kyselina obklopená proteinovým obalem (kapsidou, rostlinné viry zpravidla nemají membránový obal) Nukleová kyselina je infekční.
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Živá a neživá příroda III
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Viry a jejich strategie 6.1 Úvod 6.2 Bakteriofág lambda 6.3 Virus chřipky 6.4 HIV.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Herpetické viry-úvod RNDr K.Roubalová CSc..
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Nukleové kyseliny nukleosidy nukleotid nukleová báze fosfát
Živá a neživá příroda III
Virus lidského imunodeficitu
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Virus lidského imunodeficitu
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky Latinsky virus = jed Nebuněčná forma živé hmoty diskuze živé / neživé Bez schopnosti syntetizovat bílkoviny  buněčný parazitismus Obvykle škodlivý účinek (smrt buněk, nemoci apod.)

Hostitelské buňky Každý virus infikuje jen určité buňky (hostitelské) – rozpoznávání specifických receptorů na povrchu buňky. Bakterie (bakteriofág) Houby (mykofág) Rostliny Živočichové Archea

Škodlivý účinek virů Viry parazitují na buňkách – téměř vždy škodlivý účinek. lýze a smrt buňky změna / poškození normální funkce poškození genetické informace

Choroby způsobené viry Viry způsobují řadu chorob virózy chřipka hepatitida AIDS opary bradavice … rakovina

Stavba virů Virion = konkrétní virová částice Virus = spíše abstraktní pojem, zahrnuje momentální formu viru i jeho projevy 20-800 nm (bakteriální buňka cca 2 mm, eukaryotní desítky mm i více)

Velikost virů bakterie Kvasinka Virus

Stavba virů Nukleová kyselina (NK) obalená bílkovinou kapsidou Někdy i lipidová / lipoproteinová membrána pocházející z hostitelské buňky = obalené viry Kapsidy různě tvarované, např. eikosaedr (dvacetistěn), tyčinkovité apod.

Stavba virů kapsida membrána nukleová kyselina

Genetická informace Málo genů (maximálně desítky) Velice zhuštěná genetická informace Různé NK dsDNA ssDNA dsRNA ssRNA Dělení na DNA-viry a RNA-viry

Životní cyklus viru = cyklus infekce hostitelských buněk a produkce nových virionů mnoho variant životního cyklu nové viriony jsou produkovány hostitelskou buňkou

Typický životní cyklus viru Stádium virionu (klidové stádium, pasivní hledání cílové buňky) Infekce (průnik virionu, popř. jen jeho NK, do buňky) Produkce virionů – infikovaná buňka produkuje nové viriony Lýze buňky a uvolnění virionů lýze = prasknutí

Odlišnosti životních cyklů virů Některé viry buňky nelyzují nebo jen za určitých podmínek lytická infekce – dochází k lýzy buňky latentní infekce (mírná) – nedochází k lýzy buňky Někdy dochází k začlenění (integraci) viru do genomu buňky = provirus jako součást genomu je předáván dalším generacím integrovaný virus se může projevovat jen málo nebo i vůbec možnost reaktivace a poškození buňky evoluční význam – horizontální přenos genetické informace (=mezi vrstevníky, nemusí být stejného druhu)

RNA viry Několik typů virové RNA Často více kratších segmentů Pozitivní – slouží přímo k translaci bílkovin Negativní – musí být přepsána do mRNA, pak teprve produkce bílkovin Dvojsmyslná – obě vlákna na stejném místě kódují různé bílkoviny Často více kratších segmentů

Reverzní transkripce Tzv. retroviry (např. HIV) Přepis RNA  DNA Reverzní transkriptáza Časté chyby při přepisu  časté mutace a variabilita virů!

Taxonomický systém virů Umělý systém založený na typu hostitelské buňky typu nukleové kyseliny přítomnosti lipidového obalu morfologie virionů struktuře virových bílkovin antigenních vlastností

Bakteriální viry (bakteriofágy) Občas využití v medicíně proti patogenním mikroorganismům Modelové organismy – nehrozí nebezpečí nákazy výzkumných pracovníků Různě široké spektrum hostitelů Pomáhají udržet rovnováhu v bakteriálních společenstvech

Archeální viry Málo prozkoumané

Rostlinné viry Obvykle neobalené Tobamavirus – virus tabákové mozaiky viriony jedny z největších modelový rostlinný virus ssRNA helikální kapsid 100 nm

Živočišné viry Častěji obalené Další dělení viry obratlovců viry bezobratlých

Živočišné viry Papilomavirus neobalené dsDNA onkogenní bradavice, rakovina děložního čípku

Živočišné viry Poliovirus – virus dětské obrny neobalené ssRNA

Živočišné viry Herpesvirus obalený dsDNA opary, pásový opar DNA může zůstat v buňce (neintegrovaná) velká promořenost populace

Živočišné viry Othomyxoviry – viry chřipky savčí a ptačí obalené ssRNA – segmentovaná časté mutace – cca 2x do roka nový typ rekombinace virů při infekci hostitelského organismu různými viry

Živočišné viry Retroviry obalené ssRNA – přepis do DNA reverzní transkriptáza – integrace DNA do genomu – možnost vzniku rakoviny časté mutace HIV