(c) SHINE studio s.r.o. Význam projektového a procesního řízení v projektech e-Learningu Zdenko Staníček SHINE studio, s.r.o. & Masarykova universita, Fakulta informatiky
(c) SHINE studio s.r.o. Úvod e-Learning: fikce a skutečnost … stačí vystavit výukové dokumenty na web … … rozdělíme v organizaci úkoly, a ono se to postupně začne vyvíjet … Ale: nenaplněná očekávání a ztracená důvěra se těžko překonávají! e-Learning znamená definované procesy směřující k podpoře business cílů, ve kterých zůčastnění znají své role a vědí co k jejich vykonávání potřebují (dovednosti a informace)
(c) SHINE studio s.r.o. Procesy e-Learningu Příprava kurzů –podpora ladění výukových dokumentů –animace kurzu jako celku Proces výuky –práce studentů s výukovými dokumenty –diskusní fóra, assignmenty a jejich hodnocení, testy, individuální konzultace, (“tutorování”) –závěrečné zkoušky a hodnocení Administrativa –evidence studentů, absolventů, výsledků studia, učitelů, … –statistiky o studiu, sledování cash-flow kurzů –rozvrhy kurzů, on-line diskusních fór
(c) SHINE studio s.r.o. Definice procesů e-Learningu (BPM) Funkční dekompozice Organizační jednotky Pracovníci Jednotlivé procesy Kategorizace procesů Uživatelské objekty Datové modely Profese Funkční dekompozice Jednotlivé procesy Kategorizace procesů Uživatelské objekty Datové modely Organizace Divize 1Divize 2... Oddělení 1Oddělení 2... Organizační jednotky Profese 1 Profese 2 Profese 3 … Profese Pracovník 1 Pracovník 2 Pracovník 3 Pracovník 4 … Pracovníci Funkční dekompozice Jednotlivé procesy Kategorizace procesů Organizace Divize 1Divize 2... Oddělení 1Oddělení 2... Organizační jednotky Profese 1 Profese 2 Profese 3 … Profese Pracovník 1 Pracovník 2 Pracovník 3 Pracovník 4 … Pracovníci Entita 1 Entita 2 Uživatelské objekty Entita 1 Entita 2 Entita 3 Entita 4 Datové modely Jednotlivé procesy Kategorizace procesů Organizace Divize 1Divize 2... Oddělení 1Oddělení 2... Organizační jednotky Profese 1 Profese 2 Profese 3 … Profese Pracovník 1 Pracovník 2 Pracovník 3 Pracovník 4 … Pracovníci Entita 1 Entita 2 Uživatelské objekty Entita 1 Entita 2 Entita 3 Entita 4 Datové modely Funkce 1 Funkce 1.1 Funkce 1.2 … Funkce Funkce Funkce Funkce Funkce Funkční dekompozice Organizace Divize 1Divize 2... Oddělení 1Oddělení 2... Organizační jednotky Profese 1 Profese 2 Profese 3 … Profese Pracovník 1 Pracovník 2 Pracovník 3 Pracovník 4 … Pracovníci Entita 1 Entita 2 Uživatelské objekty Entita 1 Entita 2 Entita 3 Entita 4 Datové modely Funkce 1 Funkce 1.1 Funkce 1.2 … Funkce Funkce Funkce Funkce Funkce Funkční dekompozice Proces
(c) SHINE studio s.r.o. Jak začít a jak pokračovat CO chceme výukou dosáhnout –které business cíle vzděláním podpoříme JAKý na to máme čas –na přípravu –na provedení KOLIK nás to bude stát –příprava –provedení –další rozvoj
(c) SHINE studio s.r.o. Trojimperativ projektu: CO - KDY - ZA KOLIK Náklady čas Křivka spojující řešení (produkty) o stejné kvalitě
(c) SHINE studio s.r.o. Požadavky na SW Jak naplnit ono “e-” ? Komfort pro Studenta a Lektora Flexibilita –nové způsoby výuky –jiné (způsoby vystavování) dokumenty(ů) –jiná interakce Lektor-Student-Administrativa –nelze čekat na “DOPROGRAMOVÁNÍ”
(c) SHINE studio s.r.o.
9 Závěr Aby se e-Learning nestal přehlídkou –vyhozených peněz (sponzorů) –utraceného času (studentů, lektorů, administrativy) –nesplněných očekávání ( … ) … řídit jako projekt s jasnými cíli … zmapovat, vykonávat a zlepšovat procesy … SW realizaci založit na správném datovém modelu